Spelhårdvara en gigantisk marknad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
...................

En kommentar till piratkopiering med motivet: "testa lite om det är bra eller ej"
Lämnar ni tillbaka böcker och filmer som ni inte tycker är bra efter att ni läst/sett 30% av dem också eller? Tycker hela den motiveringen är sjuk och vill bara att ni ska veta att ni förstör väldigt mycket för alla oss andra. Visst, man går på nitar, men så är det för alla. Läs recensioner om du vill vara säkrare. [/B]

Jag köper cod spel för att spela dem i multiplayer, först vill jag veta ifall det lirar på datorn och ser ut att vara ngt i MP också, ifall det gör det så köper jag det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

luiga: Om jag laddar hem ett spel och testar och gillar det så är det stor chans att köper jag det. Om jag laddar hem ett spel och inte gillar det så köper jag det inte.

Jag tycker faktist nästan det är rättvist.

och..
Jag köper iof inte böcker men om jag skulle köpa en bok och läsa 30% av den, och sen inte vara nöjd, så skulle jag gärna lämna tillbaks den.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Det förekommer troligen en hel del dolt samarbete mellan hårdvaru- och speltillverkare. Speltillverkare får en peng av särskilt grafikkortstillverkare - kanske t.o.m. lite extra om spelet är krävande.

Jag har oerhört svårt att föreställa mig att företag fortsätter och fortsätter med något de inte tjänar pengar på.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Det tjänas givetvis pengar, gissar att det omsätts mycket mer pengar för PC spel än det gjorde för 5-10 år sedan. Visst det finns alltid spel som inte blir lönsamma men det är inget nytt och även där har det gissningsvis även blivit bättre, inte sämre.
Kommer ihåg en intervju med någon VD på EA eller vilket företag det var för typ 10 år sen där killen sa att de räknade med att kanske 10 spel i rad kan gå med förlust men att "ett quake" väger upp det med råge. Är antagligen inte värre i dag, skulle snarare tro bättre och antagligen ingen skillnad där mellan PC och konsol i vilket fall som helst.

Det som det brukar skrivas om är att konsolspel säljer bättre och bättre i förhållande till pcspel men det behöver ju inte betyda att pcspel blir mindre lönsamma eller säljer sämre, även om många uppenbarligen tar det för givet.

Vet inte hur vanligt det är att hårdvarutillverkare sponsrar spel så de kräver lite extra flashig hårdvara men är väl ingen hemlighet att det görs. Vilket, som nämnts tidigare, antagligen inte direkt är bra för pcspelbranchen i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag hatar alla dumma gaming-marknadsförd produkter.

Gaming moderkort, gaming chassi, gaming fläktar, gaming routrar, gaming nätverkskort, gaming ljudkort, gaming skärm, gaming this, gaming that. Fatal1ty, blah blah.
I regel är de överdyra och fula med massor av lysdioder och kass plastig design. För att inte nämna löjliga namn. Quantum Force, Republic of Gamers, CybaSnipa, Fatal1ty, my ass.

Helt sant. :] Det är många som gör. Många entusiaster, men så har dessa produkter en målgrupp på tjatiga barn (runt 10-16 år sådär) med rika föräldrar.

Dock är detta ganska mycket OT.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Hade jag haft någonting som hette XtremeGamer, CybaSnipa eller Fatal1ty så hade jag skämts.
Det är ju pinsamt.

Permalänk
Medlem

Nästa roliga grej med pc-spel är ju nu att företagen gör allt för att rumpknulla sina kunder. Jag menar, spel med tre aktiveringar sen får man ringa upp företaget, spel som blir låsta till konton så man inte kan sälja dom vidare, program som lägger sig i datorn och förstör.

Jag menar, vad faan håller idioterna på med, om dom har bestämt sig för att ge upp datormarknaden sluta ge ut spelen till pc...jag börjar faktiskt bli less nu så jag funderar på att ge upp med pc-spelandet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Nästa roliga grej med pc-spel är ju nu att företagen gör allt för att rumpknulla sina kunder. Jag menar, spel med tre aktiveringar sen får man ringa upp företaget, spel som blir låsta till konton så man inte kan sälja dom vidare, program som lägger sig i datorn och förstör.

Jag menar, vad faan håller idioterna på med, om dom har bestämt sig för att ge upp datormarknaden sluta ge ut spelen till pc...jag börjar faktiskt bli less nu så jag funderar på att ge upp med pc-spelandet.

Jaa... Man kan ju undra varför det blev så...

Jag personligen har köpt en jäkla massa spel och har faktiskt inte haft problem med ett enda skydd eller DRM som alla hatar. Jag kanske hör till undantagen?

Jag tycker iofs att speltillverkarna kunde skippa skydden för de knäcks ju alltid ändå och ställer (vad jag hört) bara till problem för köparen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
luiga: Om jag laddar hem ett spel och testar och gillar det så är det stor chans att köper jag det. Om jag laddar hem ett spel och inte gillar det så köper jag det inte.

Jag tycker faktist nästan det är rättvist.

och..
Jag köper iof inte böcker men om jag skulle köpa en bok och läsa 30% av den, och sen inte vara nöjd, så skulle jag gärna lämna tillbaks den.

så.. eftersom jag e en negativ jävel som har en oförmåga att se något possitivt i alla existerande ting, så behöver jag inte köpa några spel

fett najs:D

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Det förekommer troligen en hel del dolt samarbete mellan hårdvaru- och speltillverkare. Speltillverkare får en peng av särskilt grafikkortstillverkare - kanske t.o.m. lite extra om spelet är krävande.

Jag har oerhört svårt att föreställa mig att företag fortsätter och fortsätter med något de inte tjänar pengar på.

sant, datorspel ÄR krävande pga att speltillverkarna måste konfigurera spelet i hänsyn till den uppsjö av hårdvara som finns på marknaden. det, till skillnad för spelkonsoller där man i förväg vet vilken hårdvara som spelaren kommer att använda.

hur mycket av intäckterna som kommer speltillverkarna till gagn vet jag inte, men jag tror att hårdvarutillverkarna drar in mycket pengar pga den utbredda illegala nedladdningen.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50