Permalänk

Hur fungerar Vista på datorn, är det segt som bara den? Har du tryckt in mer minne?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Hur fungerar Vista på datorn, är det segt som bara den? Har du tryckt in mer minne?

Har 1,5 GB minne.
Tycke rinte att datorn är seg, iof har jag bara kört Vista sedan imorse.
Det enda jag märkt är att IE tar lite tid att starta upp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
jaa, såklart, som den gamla P4:an:D

Jaoo jo snabb är ju inte disken precis, man att det skulle vara så f*rbannat segt trodde jag aldrig. Förresten, hur får man reda på om har den "snabba" eller långsamma disken?

Förresten igen: Det hjälper inte att köpa ett turbosnabbt SDkort för att "hotta" up disken lite, eller kanske till och med byta ut den disk som sitter i?

EDIT: googlade lite och det verkar faktiskt gå:) ska läsa mer om det och se om det blir aktuellt.

Jag led av samma problem, men jag tyckte att datorn blev otroligt mycket snabbare igenom att köra FAT32 som filsystem istället för NTFS.
Innan tycker jag att den fick fryslagg hela tiden, nu har det blivit mycket bättre.
Jag har visserligen det fortfarande, men inte alls lika ofta - och länge. Jag har dock inte mixat med några swapfiler eller andra fixar. Än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Jag led av samma problem, men jag tyckte att datorn blev otroligt mycket snabbare igenom att köra FAT32 som filsystem istället för NTFS.
Innan tycker jag att den fick fryslagg hela tiden, nu har det blivit mycket bättre.
Jag har visserligen det fortfarande, men inte alls lika ofta - och länge. Jag har dock inte mixat med några swapfiler eller andra fixar. Än så länge.

Det kanske man borde köra på alltså. Just nu kan jag bara inte leva med lagget. Går inte att jobba alls med datorn:P ska testa detta när jag får tid se om det hjälper, annars blir det linpus igen, har surfat lite och tweakar man lite så kan det bli riktigt snyggt faktiskt:)

Förresten går det inte att lägga in operativsystemet på ett SDHC-kort som har hög hastighet eller är det så att det inte spelar någon roll om man har ett snabbt eftersom den ursprungliga disken är så slö?

MVH

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Om du vill köra från SD-kort måste du använda en "boot-loader" (tror det är det det kallas?) som startar upp från SD-läsaren åt dig då bios inte klarar av det.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Om du vill köra från SD-kort måste du använda en "boot-loader" (tror det är det det kallas?) som startar upp från SD-läsaren åt dig då bios inte klarar av det.

Hmm, låter intressant, ska köra några googlar på det.

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Har 1,5 GB minne.
Tycke rinte att datorn är seg, iof har jag bara kört Vista sedan imorse.
Det enda jag märkt är att IE tar lite tid att starta upp

Några problem med att lägga in Vista eller alla drivisar som behövdes installerades automagiskt? 32-bitars Vista?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Några problem med att lägga in Vista eller alla drivisar som behövdes installerades automagiskt? 32-bitars Vista?

32-bitars, ja
Inga problem med drivisar än så länge

Permalänk

Låter intressant, har varit nyfiken på att testa Vista på någon dator...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Re: Re: fancontroll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Fungerar utan problem, har satt min på att fläkten går igång strax under 70 grader och stänger av sig vid 65-66 grader. Inga problem.

Nu till nästa punkt:

Någon som har provat att lägga in Ubuntu 8.10? Har gjort det och det fungerar inte alls, länk till tråden. Någon annan som har samma fel?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Japp, jag har lagt in Ubuntu 8.10 på min och det fungera rutmärkt (bortsett från dom fel som nämns i början av guiden). Jag har en Apsire One 110 men har uppgraderat RAM-minnet från 512MB till 1,5GB. Observera att guiden gäller 110-modellen, länk fins också till 150-modellens guide. Jag följde allt i guiden utom det som har med fan control att göra som jag inte har vågat mig på ännu.

https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L

Permalänk

Tycker du ska trotsa den yttersta barriären och lägga in fan control... blir så tyst och skönt!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Slängde också in Ubuntu 8.10. Mycket stabilt faktiskt, bortsett från en grej. Min skärm har totaldött. Nu ikväll när jag skulle starta gullet var det totalsvart. Kommer inte in i BIOS. För att stänga av den var jag tvungen att ta ut batteriet! Men det hjälpte ju inte så värst mycket:( Jag tror inte riktigt på att kontakten till skärmen trillat ut då jag kommer ihåg att den satt stenhårt... Jag kan ju heller inte formatera skiten med tanke på att jag inte kommer in i BIOS.

Någon som har något fräsch tips på vad jag ska göra?

MVH

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Har fått luftbubblor under skärmen på min. Någon som vet hur acers service är? vad man kan förvänta sig och hur lång tid det kommer ta?

Visa signatur

Dator 1: Antec Mini P180 Intel Core2Duo E8300 4GB RAM Gigabyte S-Series Seagate 750 GB 2 X 500 Seagate 500 GB 8800GT
Dator 2:Antec 1200 Intel Core2Duo E660 Kingston 4GB Ram Gigabyte P35 DS3 Seagate 250 GB Western Digital 300 GB Raptor, 8600 GT
Mobila prylar: Acer Aspire One, HP IPAQ 910, HP IPAQ 614, HTC XV7500, Microsoft Zune 80 GB

Permalänk
Medlem

Bassystemenhet?

Hej
har uppdaterat till Vista, och allt gått bra förutom att jag har konflikt

Citat:

Enhetshanteraren/Andra enheter/Bassystemenhet

Försökt googla, men inte hittat ngt matnyttigt.

1) vad kan bassystemenhet heta på engelska?
2) hur kan jag få reda på de enskilda komponenternas tillverkare, så att jag kan söka efter drivisar på deras hemsida?

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Tycker du ska trotsa den yttersta barriären och lägga in fan control... blir så tyst och skönt!

Vad rekomenderas för temp på processorn? Vill ju inte bränna något liksom.

Permalänk

Jag har satt min att fläkten ska starta vid 68 och stängas av vid 65. Det har fungerat bra för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Är fläktljudet så pass störande att man bör välja en annan UMPC?

Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zac
Är fläktljudet så pass störande att man bör välja en annan UMPC?

Enligt min mpersonliga mening - ja. Det stör inte så länge du lyssnar på musik eller liknande, men är det tyst i rummet så. Doc finns det ett par olika alternativ för att åtgärda det, jag rekomenderar ett program som heter a1ctl, ett litet program som gör att du kan konfigurera allt från processorhastihet till fläkthastigheter vid olika temperaturer, jag har tex fläkten helt avstängd upp till 55C, om jag bara skriver går inte processorn över det, och datorn är den tystaste på marknaden.

http://nodadev.wordpress.com/pc-projects/a1ctl/

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/gp/product/B001K2L2RC?ie=UTF8&tag=epb-2...

9 cell-batteri som tydligen ska klara upp åt 10 timmar. Kostar en del dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
http://www.amazon.com/gp/product/B001K2L2RC?ie=UTF8&tag=epb-2...

9 cell-batteri som tydligen ska klara upp åt 10 timmar. Kostar en del dock.

Köpte ett 6-cells batteri för nån vecka sen, får en batteri tid på drygt 6 ½ h, tycker det räcker gott och väl Datorn lär bli blytung med ett 9-cells batteri

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sailorcripp
Köpte ett 6-cells batteri för nån vecka sen, får en batteri tid på drygt 6 ½ h, tycker det räcker gott och väl Datorn lär bli blytung med ett 9-cells batteri

Var köpte du det och vad kostade det?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Var köpte du det och vad kostade det?

Finns en bunt på Ebay, utgångspris runt 64$ med frakt för de billigaste. Finns något på Amazon med men där är det dyrare.

Väntar till nästa löneutbetalning, får dubbel lön pga av jobbyte så då blir det nog ett köp av en One för min del med.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Tänkte bara slänga in lite credits till Acer support. På exakt en vecka skickades datorn ner till Tyskland, moderkortet byttes ut och uppdatering av BIOS och sen tillbaka till Sverige. Detta alltså på en vecka, + att jag egentligen inte ens hade giltig garanti då jag varit inne i burken och meckat!
Mycket bra!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Är på g att köpa en själv, 110n då med ssd osv. Äre omöjligt att köra xp eller kan någon mer bekräfta att med FAT32 så flyter allt på bättre? Man vill ju inte ha fryslagg!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, vilka alternativ har man att uppgradera en a110?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Hur är det nu, vilka alternativ har man att uppgradera en a110?

I form av ny SSD/HDD? Om du inte vill löda kan du använda en 1,8" HDD från ex iPod, alternativt en CF-ZIF adapter tillsammans med ett snabbt CF-kort (300x) eller en SSD med ZIF-kontakt. Om du vill ge dig på lite lödande så kan du faktiskt montera på en SATA-kontakt på moderkortet, pinnarna finns. <extra ström behövs dock någonstans ifrån... Med en SATA-kontakt kan du klämma in en 2,5" SSD eller HDD, det ska gå att klämma in precis om man skär bort en del plast på insidan av chassit.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som upplevt att datorn har dött direkt efter att kommit in i Windows? Två ggr har det nu hänt direkt efter varandra. Kan tillägga att jag kör med fbwf-drivrutinen. Allt har funkat en vecka utan problem. Hinner inte ens stänga av fbwf innan datorn stängs av...

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Köpte en A110 i lördags

Fördelar
---------
Bra skärm
Snabb processor (Intel Atom)
Finfin design, känns inte plastig som Asus motsvarighet
Möjlighet att köpa till 1 GB minne och därmed spara pengar jmf. dyrare modeller
Dubbla kortläsare (mer utrymme)

Nackdelar
---------
Jobbig pekplatta
BIOS är helt fucked up, det omvandlade mina lösenord till versaler :S
Batteritiden är inte så mycket att hänga i granen, 3 h (7 h med 6-cell dock)
Fläkten ibland lite högljudd (kan dock regleras med program)

Fråga: Har någon lyckats installera Win XP på A110? I så fall hur fungerar det? Raportera om det är mycket fördröjning och ifall det går att spela blu-ray filmer. Jag har även köpt 1 GB extra. Kan ni med 1,5 GB RAM spela 1080p filmer?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det går att köra xp så att det flyter på jävligt bra, måste dock fixa och trixa lite med några filer. Detta är inte så svårt som det låter. Installera xp gör du LÄTTAST med en extern läsare. Jag använde mig av USB-minne vilket går lika bra, även här lite pill men det blir bra:)
1080 har jag inte provat..

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Köpte en A110 i lördags

Fördelar
---------
Bra skärm
Snabb processor (Intel Atom)
Finfin design, känns inte plastig som Asus motsvarighet
Möjlighet att köpa till 1 GB minne och därmed spara pengar jmf. dyrare modeller
Dubbla kortläsare (mer utrymme)

Nackdelar
---------
Jobbig pekplatta
BIOS är helt fucked up, det omvandlade mina lösenord till versaler :S
Batteritiden är inte så mycket att hänga i granen, 3 h (7 h med 6-cell dock)
Fläkten ibland lite högljudd (kan dock regleras med program)

Fråga: Har någon lyckats installera Win XP på A110? I så fall hur fungerar det? Raportera om det är mycket fördröjning och ifall det går att spela blu-ray filmer. Jag har även köpt 1 GB extra. Kan ni med 1,5 GB RAM spela 1080p filmer?

Senaste BIOS har löst problemet med lösenordet om jag minns rätt. Batteritiden är nog närmare 2h, åtminstone med ett windows OS (om du inte menar helt Idle förstås). Själv aanvänder jag Vista och 1,5GB ram, kräver en del tweaks och fungerar inte helt perfekt...men det duger. Vad jag har hört fungerar det mesta 720p bra, men ytterst få 1080p.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]