AMD sänker priserna för Athlon och Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priserna för Athlon och Phenom

Lanseringen av Phenom II står inför dörren, och vad passar då inte bättre än att sänka priserna på nuvarande modeller? Flera Phenom och Athlon kommer att sänkas i pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer detta att påverka priserna på komplett, inet, dustin etc tro?

Permalänk
Medlem

antagligen när nuvarande lager av respektive CPU sålt slut och man köper in fler, då till lägre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Hua... ruskigt billigt är det... å andra sidan, med deneb runt kröken, är det ett svårt val om man ska bygga en ny dator på AM2+ eller AM3. Jag kommer iallafall att vänta....

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
antagligen när nuvarande lager av respektive CPU sålt slut och man köper in fler, då till lägre priser.

Ja, såvida inte dollarkurserna gått upp sedan senaste inköpet så att prissänkningen äts upp av högre dollarkurser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hua... ruskigt billigt är det... å andra sidan, med deneb runt kröken, är det ett svårt val om man ska bygga en ny dator på AM2+ eller AM3. Jag kommer iallafall att vänta....

AM3 är ju inte tillgängliga förrän tidigast februari... Har man redan AM2+ kan man ju köpa en AM3-processor och byta moderkort senare...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
AM3 är ju inte tillgängliga förrän tidigast februari... Har man redan AM2+ kan man ju köpa en AM3-processor och byta moderkort senare...

Att vänta känns bra för min del, då hinner man kanske spara ihop lite extra stålar till en bra skärm också

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hua... ruskigt billigt är det... å andra sidan, med deneb runt kröken, är det ett svårt val om man ska bygga en ny dator på AM2+ eller AM3. Jag kommer iallafall att vänta....

valet är väl egentligen ganska enkelt, du köper en dator kring am2+, en fräsig processor med ett moderkort du tror kommer att hållas uppdaterad med deneb processorer. Sen om ett tag när du känner att datorn inte hänger med och du vill uppgradera så finns det säkert jätte coola am3 processorer att få tag på. Allt hänger ju dock på att moderkortet kommer att stödja de nya processorerna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Man kan ju undra omk inte AMD tvingas sänka bara för att intel pumpar ut mängder med processorer löjligt billigt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Känns som om de behöver sänka x3-propparna ännu mer för att bli de ska bli konkurrenskraftiga

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Man kan ju undra omk inte AMD tvingas sänka bara för att intel pumpar ut mängder med processorer löjligt billigt..

AMD har gett mest för pengarna ganska länge, tycker jag.
Skall du ha ett värstingsystem och är beredd att betala för det, är det Intel som gäller, men om du skall köpa ett medeldyrt eller ett billigt system, ger AMD mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

härligt, jag som tänkte köpa 9850BE till jul

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Känns som om de behöver sänka x3-propparna ännu mer för att bli de ska bli konkurrenskraftiga

"i väntan på Yorkfield"
Är det inte dags att uppdatera din profil snart?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

hmm nu blev genast frågan om man skall ta en 4kärnig intel eller en 9950BE när man uppgraderar.....

Tänkte plocka upp nytt mobo och cpu på DH imorn

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
"i väntan på Yorkfield"
Är det inte dags att uppdatera din profil snart?

Hehe, kanske borde det. Men på sätt och vis väntar jag fortfarande, de var inte så bra som de verkade när jag skrev min profil och min e1200 funkar bättre än väntat, så jag väntar fortfarande på att 9450/9550 ska prissänkas en tusenlapp eller så.
Appropå det har den inte hänt mycket på processorfronten kring 2000kr på det senaste året, för ca ett år sen var Q6600 den mest prisvärda prollen i det segmentet och det är den även nu, endast ca 200 pix billigare. Intel har för lite kunkurans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
hmm nu blev genast frågan om man skall ta en 4kärnig intel eller en 9950BE när man uppgraderar.....

Tänkte plocka upp nytt mobo och cpu på DH imorn

Tycker såklart att du ska välja AMD Dock så lär du inte märka prissänkningarna än, om det var det du hade i åtanke.

Permalänk
Medlem

Mer prissänkningar lär komma när AM3 processorerna kommer utdå de knappast vill ha kvar massor på lager. Måste ändå säga att jag är väldigt nöjd med min X4 9550 som jag fick loss för en dryg tusenlapp i somras, inte så mycket har hänt i prisväg sedan dess.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Tycker såklart att du ska välja AMD Dock så lär du inte märka prissänkningarna än, om det var det du hade i åtanke.

^^;
vill helst välja AMD denna gången också men börjar fundera på att ge intell ett test igen.... dock q6600 då dom andra känns för dyra XD
Böjar luta åt AMD igen nu dock :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

hehe, ända sen jag skaffa min Q6600 G0 stepping har jag inte varit annat än nöjd.. fanns ett tag där jag fick för mig att kanske köpa en E8400 istället, men de e bättre o bara köpa nytt moderkort o kräma ur mer ur quaden.. glad att jag stanna me den..

O-T:
nu börjar de verka rätt intressant för AMD, glad att se att de börjar återfå prestandan, o de ska bli intressant o se hur bra de klarar sig med överklockning samt prestanda @ stock..
rätt skönt att börja se att dom börjar släppa prollar med 3.0ghz gränsen.. har alltid gillat de nret av någon anledning hehe..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
^^;
vill helst välja AMD denna gången också men börjar fundera på att ge intell ett test igen.... dock q6600 då dom andra känns för dyra XD
Böjar luta åt AMD igen nu dock :\

Börjar du få beslutsångest? För mig är AMD ett givet val. Har bara haft Intel på den tiden 233MHz var aktuell, sedan är det från AMD K6-2 och framåt bara AMD. Ok, lite lögn var det, jag har köpt en Penium III 450 MHz på second hand affär för 50:- som jag skuller ha haft som brandvägg. Lite offtopic där, sorry för det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Börjar du få beslutsångest? För mig är AMD ett givet val. Har bara haft Intel på den tiden 233MHz var aktuell, sedan är det från AMD K6-2 och framåt bara AMD. Ok, lite lögn var det, jag har köpt en Penium III 450 MHz på second hand affär för 50:- som jag skuller ha haft som brandvägg. Lite offtopic där, sorry för det

Ja tyvärr ^^
Har alltid kört med AMD (utom min PIII som sitter i min nu stendöda fileserver >.> (klocka inte inte 300mhz PIII med 250% >.> funkar inte så länge XD )

Kallar min själv lite av en AMD fanboy men tänkte ge Intel an chans nu om det kunde vara värt det men verkar inte vara det just nu XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Ja tyvärr ^^
Har alltid kört med AMD (utom min PIII som sitter i min nu stendöda fileserver >.> (klocka inte inte 300mhz PIII med 250% >.> funkar inte så länge XD )

Kallar min själv lite av en AMD fanboy men tänkte ge Intel an chans nu om det kunde vara värt det men verkar inte vara det just nu XD

Här hänger jag inte med alls.

Du har alltså en 300MHz PIII? De såldes ju som lägst i 450MHz? Dessutom har du klockat den till lite smått otroliga 1050MHz?

Permalänk
Medlem

300 gång 2.5 är inte 1050, det är 750:) Kan du redovisa dina beräkningar? (hehe)

Nog tror jag att p3-300 såldes.
sry OT:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Här hänger jag inte med alls.

Du har alltså en 300MHz PIII? De såldes ju som lägst i 450MHz? Dessutom har du klockat den till lite smått otroliga 1050MHz?

Hmm kommer nog ihåg lite snett men den gick i runda slängar 980 något mhz.
Minns nog originalklock fel på den.... trots allt väldigt länge sedan.

Den gick i nästan en hel vecka på den klocken den dog den ganska så hårt.

Den stod inne i en frys med kylaren tätt intill kylaren i frysen. Hade inget temp program så jag har inga sådana siffror.

Men det kanske bara var 200% klock på den då :\
Jag och en kompis som testade på min server när den inte betydde något längre.

Vet i alla fall att det var den klena typen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
300 gång 2.5 är inte 1050, det är 750:) Kan du redovisa dina beräkningar? (hehe)

Nog tror jag att p3-300 såldes.
sry OT:)

2.5 gånger ursrpungshastigheten är bara 150% klock.

Du har 300MHz så räknar vi lite olika överklockningar, om du har överklockat med:
25% så har du 375MHz
50% = 450MHz
75% = 525MHz
100% = 600MHz.
125% = 675MHz
150% = 750MHz
200% = 900MHz

Hänger du med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Hmm kommer nog ihåg lite snett men den gick i runda slängar 980 något mhz.
Minns nog originalklock fel på den.... trots allt väldigt länge sedan.

Den gick i nästan en hel vecka på den klocken den dog den ganska så hårt.

Den stod inne i en frys med kylaren tätt intill kylaren i frysen. Hade inget temp program så jag har inga sådana siffror.

Men det kanske bara var 200% klock på den då :\
Jag och en kompis som testade på min server när den inte betydde något längre.

Vet i alla fall att det var den klena typen

Var nog som bäst en 450MHz på drygt 100% klock då.

Men den dog nog inte av överklockningen. Den dog nog av kondens. Frys är en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Känns väl inte så vansinngt prisvärda, speciellt inte X4-modellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Här hänger jag inte med alls.

Du har alltså en 300MHz PIII? De såldes ju som lägst i 450MHz? Dessutom har du klockat den till lite smått otroliga 1050MHz?

En kompis hade en Packard Bell med P3 333MHz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
En kompis hade en Packard Bell med P3 333MHz.

Du råkar inte ha något bevis eller så? OEMs kan ju förvisso bygga dumma datorer. Men annars ska det inte finnas någon PIII i så låg frekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Var nog som bäst en 450MHz på drygt 100% klock då.

Men den dog nog inte av överklockningen. Den dog nog av kondens. Frys är en dålig idé.

Mycket möjligt det var kondensen XD

dog gjorde den iaf

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du råkar inte ha något bevis eller så? OEMs kan ju förvisso bygga dumma datorer. Men annars ska det inte finnas någon PIII i så låg frekvens.

kanske var en bärbar dator, med underklockad prolle pga värmen?

ot: najs, ska nog kanske byta prolle när deneb kommer, men min 6400+ duger fortfarande till det mesta