Permalänk
Medlem

No signal efter anslutning av s-video

Hej.

Jag håller på att hjälpa min brorson att få igång tv-out och tidigare fick han ut ljud och bild, men det var svartvitt. Jag tog således den kabel jag hade hemma som har fungerat klockrent när jag använde den tidigare och skulle kolla om det var där problemet låg.

När jag kom hit så kopplade jag i sladden, startade nvidias kontrollpanel, valde klonad display, ställde in upplösningen, B-PAL och klickade på "preview".

Fick som vanligt upp rutan att efter 15 sekunder försvinner previewen men problemet var att själva monitorn slocknade och det står "No Signal", TVn är också den helt svart.

Datorn går igång, jag har startat om via resetknapp, strömknapp dragit ur kabeln och startat upp den igen. Jag har provat med s-videokabel och utan men det är samma sak hela tiden.

Jag satt och funderade på om upplösningen ändrats och skärmen inte kan visa den eller något i den stilen, men hur ska jag kunna testa den teorin eller iaf nollställa den när skärmen inte vill starta?

Är det någon som upplevt liknande problem eller som har nå tips jag kan testa?

Tack på förhand!
HyDrAn

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Re: No signal efter anslutning av s-video

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Hej.

Jag håller på att hjälpa min brorson att få igång tv-out och tidigare fick han ut ljud och bild, men det var svartvitt. Jag tog således den kabel jag hade hemma som har fungerat klockrent när jag använde den tidigare och skulle kolla om det var där problemet låg.

När jag kom hit så kopplade jag i sladden, startade nvidias kontrollpanel, valde klonad display, ställde in upplösningen, B-PAL och klickade på "preview".

Fick som vanligt upp rutan att efter 15 sekunder försvinner previewen men problemet var att själva monitorn slocknade och det står "No Signal", TVn är också den helt svart.

Datorn går igång, jag har startat om via resetknapp, strömknapp dragit ur kabeln och startat upp den igen. Jag har provat med s-videokabel och utan men det är samma sak hela tiden.

Jag satt och funderade på om upplösningen ändrats och skärmen inte kan visa den eller något i den stilen, men hur ska jag kunna testa den teorin eller iaf nollställa den när skärmen inte vill starta?

Är det någon som upplevt liknande problem eller som har nå tips jag kan testa?

Tack på förhand!
HyDrAn

Du kan ha bränt grafikkortet med statisk elektricitet om du kopplade in s-video kabeln medans datorn ock tv:n va igång.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Uscha..

Jag sitter här igen nu, tog med mig in liten högtalare för burken hade ingen så man hörde inge pip från den igår.

Idag så hör jag dem, 1 långt, 3 korta.

Har försökt hitta vad det är för BIOS på moderkortet, ett Asus M2N , med nvidias 430 chipset.

Har hittat en massa andra M2N-modeller och alla de har AMI BIOS, så jag vill ju gärna tro att det är det på detta med, men på kartongen står det Asus Crashfree BIOS3 och jag lyckas inte hitta nån vettig info om det.
Hittade detta på en sida:

Standard Original IBM POST Error Codes
1 long, 3 short beeps Display adapter problem (EGA)

AMI BIOS Beep Codes
1 Long, 3 Short Beeps Memory Problems

Jag hoppas det är AMI BIOS på den, annars har du nog rätt.
De köpte datorn från en butik, får väl helt enkelt lämna in den och skulle det visa sig att grafikkortet är bränt så får man ju bara köpa en nytt åt grabben.
Svårare än så behöver det inte vara

Tack så mycket för inputen anton_mjor

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o