Kopiera data från havererad disk - tips?

Permalänk
Medlem

Kopiera data från havererad disk - tips?

En väns laptop har krashat. Den kommer till POST, men sen är det stopp, blir bara svart.
Jag misstänker att disken är tvärdöd. Men det finns mycket på den som han absolut vill ha kvar. Nu har han förhoppningsvis lärt sig att ta backup...

Skruvade ur disken och kopplade via en USB-adapter in den i min dator. Windows laddar in den som en ny enhet men den dyker aldrig upp, sen hänger sig min dator. Så något är fel på den i alla fall.

Skruvade i disken igen och startade med en linux-skiva med ett minimalt os för att ändra adminlösenordet. Då hittar jag disken, men det finns ingen funktion i den versionen av linux för att gå in på disken och kika.

Är det någon som har något tips på hur jag ska göra för att komma åt den och rädda data? Funderar på Knoppix, kan det vara något? Finns det stöd i Knoppix för att mounta en NTFS disk samt koppla upp på nätverket så jag kan tanka över det som ska räddas till min dator?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

är det en satadisk kan du bara plugga in den i en dator..

hm jo npån linux livecd borde kunne göra en del..

Annars kan du snabbformatera den och sen köra valfritt recoveryprogram

Permalänk
Medlem

Jag hade snabbformaterat den med t.ex. ultimatebootcd och sedan kört något recoveryprog, t.ex. GetDataBack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
är det en satadisk kan du bara plugga in den i en dator..

hm jo npån linux livecd borde kunne göra en del..

Annars kan du snabbformatera den och sen köra valfritt recoveryprogram

Är inte en sata, men jag pluggar in den med USB, blir samma sak som att köra in den direkt i datorn. Startar ju inte upp i laptopen heller så gör antagligen inte i någon annan dator heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag hade snabbformaterat den med t.ex. ultimatebootcd och sedan kört något recoveryprog, t.ex. GetDataBack

Tack!
Ska kolla på det.