Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av immortalsuccess
det finns epc klockningprogram
där du kan styrka fläkten och klocka datorn..,...
jag har haft den igång på 60% nu i 3-4 månader
kan lätt kolla på webbtv bådfe på svt och k5
utan något hack på fullscreen...
jag har 2st eee 900, och det är så jävla peerfekt...
drar ner klockningen på 10% så räcker batterit 4 timmar...

jag ska leta upp det där programmet igen och posta en länk här

Du tänker på EeeCTL:
http://www.cpp.in/dev/eeectl/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

jag får inte någon ordning på det programmet det står att man skall kunna ändra fsb o grejor men jga kan bara ändra fläkt hastigheten,,, gör jag fel ? kändes även konstigt att man inte installerae programmet på datorn.

vill bara meddela att jag är skit nöjd med denna lilla fantastiska sak.. kom just hem ifrån att ha lirat med en komppis diablo 2 hela natten typ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag får inte någon ordning på det programmet det står att man skall kunna ändra fsb o grejor men jga kan bara ändra fläkt hastigheten,,, gör jag fel ? kändes även konstigt att man inte installerae programmet på datorn.

vill bara meddela att jag är skit nöjd med denna lilla fantastiska sak.. kom just hem ifrån att ha lirat med en komppis diablo 2 hela natten typ...

Code:

; This file contains modified eeectl settings fot the ASUS Eee PC 900 model.
;
; Please see your shipped eeectl.ini for remarks on how to configure eeectl. This version
; of the file is created with the Eee PC model 900 in mind. It may work on other Eee platforms
; to. Use at your own risk, no warranty supplied by neither me nor the eeectl developer.
;
; This is the second effort for an optimized eeectl.ini. You can keep track of the changes in the eeeeusers.com forum @
; http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=36714
;
; Comments on this specific settings please post in the forum or mail to: Eee@aphex3k.de

[Settings]
; Disallow fan to save its speed value
Core.Save = Speed; Backlight;
Core.Menu = Speed,embed; Fan,popup; Backlight,popup; Core;
Core.Keys = aw+esc,Core._quit; aw+down,Speed._down; aw+up,Speed._up; aw+f3,Backlight._down; aw+f4,Backlight._up; aw+0,Fan._auto; aw+3,Fan.30; aw+5,Fan.50; aw+7,Fan.70;
Core.Icon = Speed.FSB; Temp.C,00FFFF;
Core.IconDelay = 15000

; 2 more profiles in addition to the shipped configuration. All PCIe clock values
; have been set to 100. (On the Eee 900 the SSDisk I/O goes really slow on 99 and
; completly nuts below.
; I will test stepping 2 or 3 MHz at a time for faster clock speed switches.
Speed.Profiles = 100,100,0,Suspend; 40,100,0,UltraLow; 42,100; 44,100; 46,100; 48,100; 50,100,0,Low; 52,100; 54,100; 56,100; 58,100; 60,100; 62,100; 64,100; 66,100; 68,100; 70,100,0,Stock; 72,100; 74,100; 76,100; 78,100; 80,100; 82,100; 84,100; 85,100,1,Medium; 86,100; 88,100; 90,100; 92,100; 94,100; 96,100; 98,100; 100,100,1,Full;
; Speed step delay is reduced as we don't mess around with PCIe clock, there
; is no need to get to cautios when clocking FSB
Speed.StepDelay = 135
; I prefer to see the actual CPU Clock rather than FSB
Speed.FSBIconMul = 9

; Added profiles to keep at least a little airflow when running, tweaked the
; other values to more convenient ones with convinience in mind. (tweaked for
; noise level, coolnes and longlivety of the Eee hardware)
Fan.Profiles = 5,20,40; 15,40,50; 30,50,53; 40,53,56; 60,56,60; 80,60,65; 100,65,100;

; I'm, close to having trouble reading the screen on value 10, so I set lowest to
; 15. Would it make sense to include a profile Off?
Backlight.Profiles = Lowest,15; Low,30; Medium,50; Bright,70; Ultra bright,100;

[States]
Speed.Profile=Low
Backlight.Level=15
Fan.Mode=1
Fan.Speed=

lägg in de där i config filen, sen ska den funka som en klippa. Och nej, man ska inte installera programmet

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Code:

; This file contains modified eeectl settings fot the ASUS Eee PC 900 model.
;
; Please see your shipped eeectl.ini for remarks on how to configure eeectl. This version
; of the file is created with the Eee PC model 900 in mind. It may work on other Eee platforms
; to. Use at your own risk, no warranty supplied by neither me nor the eeectl developer.
;
; This is the second effort for an optimized eeectl.ini. You can keep track of the changes in the eeeeusers.com forum @
; http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=36714
;
; Comments on this specific settings please post in the forum or mail to: Eee@aphex3k.de

[Settings]
; Disallow fan to save its speed value
Core.Save = Speed; Backlight;
Core.Menu = Speed,embed; Fan,popup; Backlight,popup; Core;
Core.Keys = aw+esc,Core._quit; aw+down,Speed._down; aw+up,Speed._up; aw+f3,Backlight._down; aw+f4,Backlight._up; aw+0,Fan._auto; aw+3,Fan.30; aw+5,Fan.50; aw+7,Fan.70;
Core.Icon = Speed.FSB; Temp.C,00FFFF;
Core.IconDelay = 15000

; 2 more profiles in addition to the shipped configuration. All PCIe clock values
; have been set to 100. (On the Eee 900 the SSDisk I/O goes really slow on 99 and
; completly nuts below.
; I will test stepping 2 or 3 MHz at a time for faster clock speed switches.
Speed.Profiles = 100,100,0,Suspend; 40,100,0,UltraLow; 42,100; 44,100; 46,100; 48,100; 50,100,0,Low; 52,100; 54,100; 56,100; 58,100; 60,100; 62,100; 64,100; 66,100; 68,100; 70,100,0,Stock; 72,100; 74,100; 76,100; 78,100; 80,100; 82,100; 84,100; 85,100,1,Medium; 86,100; 88,100; 90,100; 92,100; 94,100; 96,100; 98,100; 100,100,1,Full;
; Speed step delay is reduced as we don't mess around with PCIe clock, there
; is no need to get to cautios when clocking FSB
Speed.StepDelay = 135
; I prefer to see the actual CPU Clock rather than FSB
Speed.FSBIconMul = 9

; Added profiles to keep at least a little airflow when running, tweaked the
; other values to more convenient ones with convinience in mind. (tweaked for
; noise level, coolnes and longlivety of the Eee hardware)
Fan.Profiles = 5,20,40; 15,40,50; 30,50,53; 40,53,56; 60,56,60; 80,60,65; 100,65,100;

; I'm, close to having trouble reading the screen on value 10, so I set lowest to
; 15. Would it make sense to include a profile Off?
Backlight.Profiles = Lowest,15; Low,30; Medium,50; Bright,70; Ultra bright,100;

[States]
Speed.Profile=Low
Backlight.Level=15
Fan.Mode=1
Fan.Speed=

lägg in de där i config filen, sen ska den funka som en klippa. Och nej, man ska inte installera programmet

MVH Johnny

allt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Någon som vet om 3G modemet i 901Go fungerar i Ubuntu?

Ingen?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

fick eeectl att fungera klarar 990 mhz både på batteri och laddare...
men gillar att man kan köra ultra low mode man behöver ju inte så mkt kraft när man surfar med moziilla. ultra low = 630 mhz.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket batteritiden skiljer på en 901 och en 1000H? Gör en större skärm och mekanisk hårddisk stor skillnad? Jag har googlat, men inte lyckats hitta något entydigt svar. Verkar inte finnas sidor som har testat båda.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

hej nu är jag här igen jag kasnke borde göra en google sökning... men jag hittade ett 4 GB minnes kort är ett mini sd kort men jag har en adapter som gör det till ett normal stort sd kort och jag vet att det finns en minnesplats jag har fått dit minnet men vet inte om det har kontakt för jag får inget meddelande o jag kan inte hitta minnet... bara en annan enhet det står stoppa i enhet E.... men jag har ingen enhet E så jag stoppade den enheten o startade om datorn men den enheten kommer fortfarande upp...

hoppas ni kan hjälpa mig ännu en gång...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du tänker på EeeCTL:
http://www.cpp.in/dev/eeectl/

ja precis.. där har vi det... ett litet steg för kodaren ett stort kliv för eee användaren

peace

glöm inte att checka den ultimata bloggen om livet som inte har något att göra med datorer..

atwa.blogg.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
allt eller?

japps, fast inte det jag själv skrev i slutet

ner till "Fan.Speed=" alltså.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
japps, fast inte det jag själv skrev i slutet

ner till "Fan.Speed=" alltså.

MVH Johnny

fick det att fungera

Permalänk

Är detta minneskort lämpligt för extra lagringsutrymme på Eee 900

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345802

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga om någon vet ifall 901 är påväg att fasas ut eller så.

Pga har hört att 1000 skulle ersättas av 1002ha, men då det inte dykt upp något nyare i 900-formfaktorn så gissar jag att det inte är någon risk för att 901 försvinner.

(funderar på att köpa en senare, men ifall den ersätts med något som tex har sämre batteritid...)

Permalänk

Tänkte köpa denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356015
och undrar funkar ubuntu bra på denna? går det ha msn på ubuntu? jag har läst att man kan tanka nåt så man kan ha mp3filer så det borde inte vara några problem.

Edit: Kan det gå bra att köra xp på den? det skulle inte sitta fel heller, kommer den bli seg? och man kan väl installera xp på ett sdkort då kanske det går snabbare eller usbminne?

Hoppas ni kan svara på mina frågor!
har inte lust att skapa en ny tråd!

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk

Fråga 1:Vad krävs egentligen för att eee 900:an skall boota från ett USB-minne? Kör med grundkonfen.

1. Removable devices som förstaprio i bootmenyn, check
2. Ett USB-minne som iaf bootbar på en släpbar med XP installerat, check

Jag är skitkass på den här biten, men Linuxen kör GRUB som ehh... boot**** räcker det då inte med boot.ini (är det väl?) som gör att XP bootar? Jag har även plockat med alternativet SysLinux bootsector när jag skapade USB:n.

Fråga 2:

När jag kör sudo apt-get install med exempelvis GIMP så får jag följande svar:

"Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... färdig
paketet gimp är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor.
E: Paketet gimp har ingen installationskandidat"

Vad gör jag för fel?

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guraknugen
Bra fråga. Har själv inga problem med youtube (har inte testat de andra), men så har jag inte XP heller, och inte en 904 utan en 900.

Kör för tillfället Mandriva, men det var hackfritt även med Ubuntu Eee, Pupeee och Xandros. Kanske beror lite på vilken video man tittar på också och hur snabb uppkoppling man råkar ha för tillfället. Kanske också beror på webbläsaren? Opera använder jag, har inte testat med så mycket annat i min Eee, men Swiftweasel (Firefox fast mer optimalt kompilerad för Linux) brukar vara ungefär lika snabb i mina andra datorer.

Funkar allt som det ska i mandriva "out of the box" med 900?

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Medlem

Vad för filmer kan 900/901 spela upp? Klarar den xvid, divx, 720p?

Permalänk
Avstängd

Finns det någon EEE variant som säljs med EEE Stick än?
http://www.asus.com/news_show.aspx?id=12328

Jag har hört att den ska komma med EEE PC nämligen, men jag vet inte vilken modell eller när.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Jag tänkte då köpa en Asus EEE PC 900 och hittade ubuntu-eee på google.

Men fungerar allt ifrån början? så man slipper fixa ex ljudet, webbkameran, alla knappar, wifi osvosv...

och vilken hårddisk ska man installera på den på 4 gb eller den på 16?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrizze
Jag tänkte då köpa en Asus EEE PC 900 och hittade ubuntu-eee på google.

Men fungerar allt ifrån början? så man slipper fixa ex ljudet, webbkameran, alla knappar, wifi osvosv...

och vilken hårddisk ska man installera på den på 4 gb eller den på 16?

Har haft min Asus 900 i drygt 2veckor nu och har både haft linux och ubuntu-eee, jag installerade de på 16gb, Men installera xp istället, går lite segare i början men sen efter att ha grejat lite med det så blir det mycket snabbare, du kan dessutom göra mer då .

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viking15
Har haft min Asus 900 i drygt 2veckor nu och har både haft linux och ubuntu-eee, jag installerade de på 16gb, Men installera xp istället, går lite segare i början men sen efter att ha grejat lite med det så blir det mycket snabbare, du kan dessutom göra mer då .

Vad kan man göra mer på XP som man inte kan göra i Linux och vi skippar spel då det nog inte är en så stor del på dessa datorer...?

Permalänk
Medlem

Lyckas inte överklocka min 904hd "celeron", eeectl hänger bara datorn då med orginal inställningarna testade ini'n för 900 fast med samma resultat men då är den dessvärre inte gjorde för 904hd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Just ja de är fraktfritt

Du får hålla oss uppdaterade med info om hur det är mm.

Trevlig helg!

/R

Lägesrapport. Fick batteriet efter en vecka ungefär, helt reko leveranstid med tanke på att den levererats från Hong Kong.

Storleken på batteriet var det jag oroade mig mest för och det är nog det mesta negativa med batteriet. Inte bara att den blir större utan datorn blir även "baktung" när den står på ett skrivbord, väldigt lätt att den tippar över i och med att framdelen inte väger någonting i princip. Man vänjer sig dock.

Batteritiden är det mest kritiska och till en början var jag rejält missnöjd, tror att jag bara kom upp i 2h de första laddningarna. Nu har dock batteriet sakta men säkert blivit bättre men jag tror inte att jag är uppe i över 4h ännu. Dock lite svårt att avgöra då jag använder datorn stötvis och aldrig en hel batteriladdning i ett svep.

Ett bekymmer är att Ubuntu-EEE visar batteritiden fel. Den går väldigt snabbt ner till att visa att det är 20-30 minuter kvar när det i själva verket är flera timmar kvar. Det innebär att den röda varningslampan på datorn står och blinkar i flera timmar också. Någon som vet hur jag får Ubuntu-EEE att förstå att det är ett bättre batteri än vad det tror?

För 400 SEK var batteriet ett klipp, äntligen har jag den batteritid datorn behöver för att kännas mobil. Några små skavanker som jag beskrivit ovan, men i övrigt är jag helt nöjd!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Vad kan man göra mer på XP som man inte kan göra i Linux och vi skippar spel då det nog inte är en så stor del på dessa datorer...?

Jag är antagligen den enda och jag skäms inte för det ,och det va det att jag inte förstod mig inte på ubuntu-Eee och linux:et som följde med. För Windows Xp är mycket lättare att använda för man känner till det mesta i Windows, man kan garanterat göra lika många saker (bort räknat spelen) men det gäller att man fattar hur man ska göra , :),
Det bästa du kan göra är att du testar dig fram, så du märker själv va som är bäst :).

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Medlem

Är alla drivrutiner med i Ubuntu-eee?

Vilke av de 4 operativen är bäst för spel musik och fim?

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJBlazter
Är alla drivrutiner med i Ubuntu-eee?

Vilke av de 4 operativen är bäst för spel musik och fim?

Ja det är dem, för det va det för mig när jag installerade ubuntu-eee. Men om du ska köra mer avancerade spel (inte spelen som ligger i orginal) så är enligt min mening Windows Xp det bästa, för då kan man göra det mesta , och så är det lätt att förstå också

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Medlem

Vilket av de olika Linux baserade OS använder datorn? Finns det terminal så man kan ladda ner från serven med alla program osv?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Vilket av de olika Linux baserade OS använder datorn? Finns det terminal så man kan ladda ner från serven med alla program osv?

Asus 900 använder linux xandros (kan inte stavningen riktigt), Det har jag inte en aning om för jag bytte fort som tusan till Windos xp, det vet garanterat någon annan

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Medlem

jag är lite lat att leta och söka på forumet så jag hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig:P

Jag köpte en EEE 900 med 16 GB "SSD"
Jag har använd NTSF när jag formaterade disken... och har nu windows XP på den. det tog en evighet att installera senaste service pack...
och nu är den seg som fan.
är det någon som vet några tweaks? skulle uppskatta länkar eller liknande.

tack

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Depar
jag är lite lat att leta och söka på forumet så jag hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig:P

Jag köpte en EEE 900 med 16 GB "SSD"
Jag har använd NTSF när jag formaterade disken... och har nu windows XP på den. det tog en evighet att installera senaste service pack...
och nu är den seg som fan.
är det någon som vet några tweaks? skulle uppskatta länkar eller liknande.

tack

Tjenare.

Skulle rekomendera att du körde Fat32 istället för NTFS. Den blir lite snabbare då.

kolla in de här för tweaks och så:

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=37047

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.