Permalänk
Medlem

Grafikproblem oberoende av grafikkort

Problemet började med diverse krashar i spel där jag ibland blev tvungen att starta om datorn medan bildskärmsdrivrutinerna ibland automatiskt kunde startas om. Snart så började jag få grafikfel innan spelen krashade, konstiga färger ränder etc. Detta dök även upp i windows efter att jag hade stängt ner spelet.

Jag trodde först att problemet berodde på överhettning av grafikkortet så jag rensade bort en hel del damm från det och skruvade upp fläkthastigheten. Detta hjälpte dock inte alls bortsett från att spelen överlevde lite längre när datorn hade stått avstängd ett tag.

Jaha, grafikkortet är slutkört tänkte jag och åkte genast och köpte ett nytt kort. Ett Asus Ati EAH4850 512MB. Men som ni kanske kan gissa så hjälpte inte detta utan det blev t.o.m. ännu värre med grafikfel redan vid uppstartsskärmen (Gigabyte har en vit sak där man kan gå in i BIOS och boot meny osv.)

Slutsatsen som jag drar av detta är att något har pajat på moderkortet, finns det någon risk att det är något annat som har ställt till med problem? Tanken på att plocka isär hela burken och skicka moderkortet till garantiåtgärd hos datorbutiken känns inte så lockande, så jag vill verkligen utesluta alla andra möjligheter.

Om det nu verkligen är moderkortet som strular så skulle det vara intressant att veta exakt vad det är som har gått sönder och varför efter att ha fungerat fint i ett halvår? Det här är för övrigt den fjärde och sista gången som jag köper något av märket Gigabyte, alla mina komponenter av det märket har gett upp förr eller senare....

Alla tips uppskattas

OS: Vista 32bit
Nätagg: CT600BHE12CF Cooltek 600W modulärt
CPU: Q6600
CPU-kylare: Arctic Cooling Freezer 7 pro
Chassi: NZXT Hush, två medföljande fläktar inblås + utblås.
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4
Minnen: 2x 1GB Corsair Dominator 8500
Hårddiskar: 1 Maxtor 160GB, 1 Seagate Barracuda 250GB
Ljudkort: X-fi Xtrememusic
Grafikkort: 8800GTS 640MB ------> Ati Asus EAH4850 512MB

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du minnet enligt tillverkarens voltrekommendationer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker, jag visste inte att minnena kunde orsaka den här typen av problem.
Dock så har jag tidigare haft problem med minnena till burken och blev tvungen att byta ut dom mot några av en nyare revision.
Dom som gick sönder hade 2.3V rekommenderat och dom som jag använder nu har 2.1V tror jag.
Jag kör volten på standardvärdet, vet inte exakt vad för värde det representerar, kan inte läsa av i bios eftersom grafiken är f*cked up där.

Jag skulle bli jätteglad om det var minena som krånglade eftersom jag får ett par nya om några dagar.

Permalänk

Har du alltså problem med grafiken i bios? Då känns det som det är nåt allvarligt fel på din dator.

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar som om jag har kört minnena under minnestillverkarens rekommendationer. 1.8V istället för 2.1V.
Datorn har funkat bra i nästan ett halvår med dom här inställningarna, är för låg volt till minnet tillräckligt för att skapa den här typen av problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört diverse virus och trojan/malwaresökningar? Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag använder kaspersky och kör regelbundna virussökningar. Har dock aldrig hört talas om något virus som kan strula till grafiken i bios.

Damm i burken finns det alltid, det första jag gjorde när jag fick problem var att rensa bort damm. Grafikkortsfläkten var rätt full måste jag erkänna.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte senaste bios. Finns det någon anledning att troa tt det skulle hjälpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det tror jag inte, det var därför jag skrev det (OBS! ironi)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat bios nu, det gjorde ingen skillnad.
Dock så skadar det väl knappast att vara uppdaterad.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du byter PCI-Eplats för graffet? En sak till kan du ju göra och det är att rensa C: helt och nyinstallera windows

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En tredje uppdatering: Testade nytt moderkort utan resultat. Har nu bytt ut alla komponenter förutom cpu och nätagg. Jag börjar bli desperat. Har lagt ut 3000kr och skiten funkar fortfarande inte.
Vad kan orsaka den här typen av grafikproblem redan vid uppstart?

en andra uppdatering: Jag fick mina mya minnen idag och testade datorn med dom, fick fortfarande samma problem. Ser nu ingen annan lösning än att byta ut hela moderkortet

update: Jag testade den den andra pci-e platsen men det gjorde ingen skillnad. Om inte någon har någon annan idé så väntar jag nog på mina minnen som datorbutiken påstår att dom ska skicka. Förhoppningsvis fixar dom problemet.

Hmm, byta PCI-plats kan nog vara en bra idé, även om den andra platsen inte erbjuder samma hastighet..
Installera om windows gör nog ingen skillnad eftersom jag får problem innan windows ens har börjat ladda upp.

Men jag orkar nog inte testa något mer idag, tack för hjälpen iaf.

Jag återkommer imorron med nya testresultat.

Permalänk

Jag råkade ut för samma problem :-(. Jag damsög dator och alla kort, kollade om någon kondensator har pajjat, men allt verkar vara ok. Ingenting överhettas heller.

Hur gick det för dig, hittade du vad som var fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RottenInside
Jag råkade ut för samma problem :-(. Jag damsög dator och alla kort, kollade om någon kondensator har pajjat, men allt verkar vara ok. Ingenting överhettas heller.

Hur gick det för dig, hittade du vad som var fel?

Allt fungerade perfekt när jag satte in ett nytt grafikkort i det nya moderkortet. I övrigt hade jag samma komponenter.

Slutsatsen blir att antingen hade jag extrem otur och köpte ett nytt grafikkort som hade exakt samma fel som det gamla. Eller så var det moderkortet som på något sätt lyckades förstöra båda grafikkorten på samma sätt.

Det känns mest sannolikt att det är moderkortet dock så vågar jag inte koppla in något nytt i det för att testa.

Permalänk

Tack så mykcet för info! Försökte du inte sätta gamla grafikkkort i det nya moderkortet att se om denna kombination fungerar?

Jag har BFG 8800GTX grafik och ASUS P5N-D moderkort som är ungefär halvår gammal och allt fungerade perfect hittills. Det vore verkligen synd om moderkortet har gått sönder och förstört grafikkortet med :-(.

Permalänk
Medlem

Båda grafikkorten testade jag i flertalet andra datorer, där jag fick precis samma fel. Så jag är 100% säker på att det var grafikkorten som pajade. Frågan är om det var moderkortet som orsakade dom felen eller inte.

Jag blev alltså tvungen att köpa ett tredje grafikkort för att få det att fungera, ett tredje grafikkort som jag inte kopplade in i det gamla moderkortet.

Permalänk

Då så. Jag ska se om det går att få tag på dator som jag kan testa mitt grafikkort med först. Det verkar farligt att köpa ny grafikkort och stoppa i det gamla moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog slutsatsen som man kan dra av det hela. Det svåra är dock att testa moderkortet utan att riskera att sabba ytterligare ett grafikkort.

Jag har åtminstone lärt mig läxan att inte koppla in ett nytt dyrt grafikkort i ett moderkort som jag inte är 100% säker på.

Permalänk

Tackar för nyttig info! Det verkar bli något dyrare julklappar :-).

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej,

Så långt jag kan inte komma nu :-(. När jag startar upp dator då ser det ut så här:
http://i34.tinypic.com/25qsolx.jpg

Innan jag skulle starta Windows:
http://i37.tinypic.com/rk7q8o.jpg

Allt slutar med BSOD:
http://i38.tinypic.com/m7e0ec.jpg

och dator startar om.

Permalänk
Medlem

SÅ har jag aldrig haft i bios bara i Spel och i windows dock får jag aldrig windows längre bara i spel...

Permalänk

Då kanske dit problem kan lösas med hjälp av nyare drivrutiner kanske. Eller ominstallation av Windows som man ändå måste göra då och då.

En kompis ska kolla mitt kort i sin dator ikväll och då får jag besked om det är kortet eller något annat som pajat.

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på en dator jag fixade på jobbet förut. Då var det grafikkortet.
Kolla skärmkabeln annars om det inte gör någon skillnad. Dom kan trots allt gå sönder dom med.

Permalänk
Medlem

gör så här detta skrev jag på ett annat forum:

Citat:

Tjena..
Köpte lite datordelar nyligen och satte ihop de funkar bra till en början. gick ungefär 36 timmar så fick jag lite grafik fel

Börjar med att bli som på länken nedan

http://images.wowstead.com/1460/24.jpg

Efter en stund blir de så här.

http://images.wowstead.com/1460/25.jpg

Jag har bytt grafikkort så kan aldrig tänka mig att de är samma fel på 2 kort.

Någon som har haft samma eller kan ha en anning om vad de kan vara..

Dator Spec:
LeadTek GeForce 9600GT 512MB Extreme PCIe
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5D
Gigabyte GA-MA770-DS3 AMD 770, AM2+
AMD Phenom Quad 9950 Black Edition 2.6Ghz
500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II

Byte till ett LeadTek Geforce 8600 GTS 256MB

Började med Windows Xp x64 även testat Vista X64 kör nu XP x86 sp3

Funkade längre med X86an

Värmen är helt normalt på hela burken så överhättning kan jag inte heller tänka mig att de är..
Någon som har nåt förslag?

Edit: kör 180.70 nvidia drivers

Får de i WOW, WC3 och även fick de i NFS Undercover

Permalänk

Lite update - min kompis kopplade mitt kort i sin dator och fick samma fel vid uppstart.

Slutsats som stämmer även med vad n1mda säger - kortet är trasig. Nu måste jag gå utt i kortjungeln och välja något i 4870 eller 9800GTX stilen...