Intel klara med 32 nanometer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Tycker väldigt synd om AMD. Det finns inte en chans att dom kommer ikapp på 32nm och blir tillsut tvingade att ta initiativ när 22nm ska börja användas.

På 32nm så sägs det att AMDs nästa nya arkitektur sedans Athlon kommer. Så AMD kan mycket väl klara sig bra framöver. Det får vi se.

Permalänk
Medlem

AMD kanske ligger efter när det kommer till vad som finns till försäljning men trots detta så hänger de på ganska bra tack vare att de är bättre än Intel på varje tillverkningsprocess (AMD 90/65nm vs. Intel 90/65nm). Intel har dock en bättre arkitektur just nu och håller därför prestandakronan även vid 45nm.
AMD slog förövrigt Intel med att vara först att producera en fungerande 22nm SRAM cell så de kanske överraskar om ett par processorgenerationer *hoppas*

Permalänk

Hur blir detta om jag går och köper ett nytt system med i7 och nytt moderkort med socket 1366... Kommer denna nya prossesor-strukturen (32 nm) att betyda nytt moderkort om jag vill skaffa ny processor om säg 2 år?!

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Jag är så glad att jag inte spelar på min dator längre... Jag kommer klara mig i många år till på min 4400+

din dator går det no aldeles utmärkt att spela på om man inte har alt på max, har bara ett 7600 gt men falout 3 är lika sjojj ändå:)

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

inom det militära skulle det inte förvåna mig om dem ligger nånstans mellan 5-20 nm

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
inom det militära skulle det inte förvåna mig om dem ligger nånstans mellan 5-20 nm

Millitären använder beprövad teknik.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
Hur blir detta om jag går och köper ett nytt system med i7 och nytt moderkort med socket 1366... Kommer denna nya prossesor-strukturen (32 nm) att betyda nytt moderkort om jag vill skaffa ny processor om säg 2 år?!

Förutsatt att ditt moderkort får de biosuppgraderingar som eventuellt krävs för att kännas vid nya processorer skall det väl klara av i alla fall i7:s närmaste efterföljare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
inom det militära skulle det inte förvåna mig om dem ligger nånstans mellan 5-20 nm

Brukar inte 16 nm anses vara en svår gräns att passera på grund av tunnlingseffekter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förutsatt att ditt moderkort får de biosuppgraderingar som eventuellt krävs för att kännas vid nya processorer skall det väl klara av i alla fall i7:s närmaste efterföljare.

Ok. Jag tänker mer på själva socketen...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
Ok. Jag tänker mer på själva socketen...

Jag också, men ofta behöver man uppgradera bios i alla fall (vilket kan vara besvärligt om man köper fel kort).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
inom det militära skulle det inte förvåna mig om dem ligger nånstans mellan 5-20 nm

Militären använder kommersiella processorer. De som har utvecklat egna gör det på mycket långsammare och äldre teknik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag också, men ofta behöver man uppgradera bios i alla fall (vilket kan vara besvärligt om man köper fel kort).

Men ok då, ska jag måla en bild för dig...

Du köper i7 med moderkort socket 1366...

Januari 2009 kommer intel ut med 32 nm arkitektur. 2010 vill jag uppgradera till nytt system, blir jag tvungen att köpa nytt moderkot, kommer de ändra storleken på socketen???

Har precis jobbat 24 timmar på 2 dygn så nu är det lite snurrigt

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
Januari 2009 kommer intel ut med 32 nm arkitektur. 2010 vill jag uppgradera till nytt system, blir jag tvungen att köpa nytt moderkot, kommer de ändra storleken på socketen???

Nej. Intel planerar att lansera den uppdaterade i7 (westmere) sent 2009 (förmodligen ungefär som man gjorde med nehalem nu). Även denna kommer använda sockel 1366, så rent fysiskt borde det vara lungt i alla fall tills efterföljande arkitektur lanseras (förmodligen ännu längre, men det känner jag inte till).