Datorbutikens kunder blir utan pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Nej åt helvete med denna tjuverksamhet. Vill inte se det namnet dyka upp igen. Andra former.....? Det skiter jag i, har man blåst personer medvetet ska allt som har med namnet db försvinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
När du förstår hur det fungerar med konkurser är du välkommen tillbaka.

Lite offtopic denna frågan kanske, men företaget jag jobbar för har just också gått i konkurs, och vad jag förstått från advokaten som har konkursbolaget just nu så går namnet i graven även om någon köper upp det utav honom?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Många här skriver att de alltid betalar mot postförskott och att de som betalade i förskott får skylla sig själva, att snålheten fått bedra visheten osv. Jag tror dock att det i de flesta fall handlar om okunskap.

Jag kan själv erkänna att jag inte hade någon större koll på vad som skulle hända vid en konkurs. Har ett vanligt kontokort, Visa från Nordea, ingen kredit, som jag ofta använder för att handla på Internet. Hade jag handlat från Datorbutiken.com hade jag troligtvis förlorat alla pengar i konkursen, åtminstone tolkar jag avtalsvillkoren så: http://www.nordea.se/sitemod/upload/root/se_org/privat/kort/p... . Några av de andra bankerna verkar ha ersatt sina kunder, men eftersom det är Nordea vi talar om är jag tveksam.

Hur som helst. Om man vet att man förlorar sina pengar vid en konkurs, man vet att företaget har gått dåligt senaste halvåret, och man beställer ett datorsystem för 15 000 kr, då gamblar man rätt friskt om man betalar i förskott eller med kontokort. Men om man inte har full koll på de första två faktorerna, och man inte känner till den extra säkerhet som postförskottet ger, då ser man det antagligen bara som en fråga om vad som är smidigast. Man räknar självklart med att företaget kommer att leverera det man har beställt eller ge pengarna tillbaka.

Jag har i alla fall lärt mig en läxa av det här, och jag tror att många andra också har gjort det. I fortsättningen får det bli postförskott eller att ansöka om ett kreditkort med riktiga garantier.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Lagerstatus eller lagersaldo

Hej!

Först och främst är det beklagligt att en sån stor trodde jag leverantör till den privata markanden har nått sitt ändo. Sorgvisst att jag också har en historia med datorbutiken.org och byggt mina första datorer med deras produkter.

Som sagt till er som språkar om att alltid förskottsbetala alltid. Beställer ni också årsredovisningen från bolagsverket innan ni beställer era produkter?
Eller köper ni också en försäkring när ni ska flyga för utifall ni skulle fastna i en bilkö till flyget för att evenuellt missa det? Tror vi kan bespara oss mestadels från era kommentarer och önska er olycks kråkor "rent ut sagt dra åt h***tle*. Och beklaga oss för alla som förlorat en surt förvärvad slant. Ska vi starta en fond kanske? Och betala en slant allihopa till er som förlorat och visa som ett äkta forum en medkänsla och en sann laganda?

Anledningen till varför jag skriver;Ang. lagerstatus.

Som många vet kostar lager pengar, lager kostar otroligt mkt pengar och ni som allvarligt tror att företag med säkerhetsmarginaler på sina produkter är ett "bättre företag" har således fel. Med säkerhetsmarginaler menar jag 8st plus osv.

Detta kan förhoppningvis leda till bättre ledtid ut till er som slutkonsument dock så tyder det också på att företaget kanske har onormalt höga lagervärden och är snarare närmare en konkurs än kanske ett företag med låga lagersaldon och beställnings benägenhet. Att vissa företag vad jag fattar det som på tidigare inlägg försöker få kunden att förskottsbetala tyder på ett sundare företag då strävan säkerligen blir att få ett bra kassaflöde som inte är negativt.

Om senare ett elektronikföretag har stora lagervärde på sina produkter så är dom väldigt väldigt illa ut då livscykeln på dessa produkter är som ni vet väldigt kort. Företaget riskerar allså att vara tvungen att sälja ut eller dumpa priserna på dessa elektronikprodukter.
Det är inte säkert allså, att företaget som ni beställer av som har saldo produkterna är bättre likviditet än ett företag som db. Tyvärr.

Jag rekommenderar Netonet till er där ute med tankte på vad som har hänt, och det baserar jag på en 4p examensarbete i logistik om en snarlik händelse. Det är inte för inte ett företag som Cisco smällde med en 2.1 miljarder avskrivning för ett tag sen på ungefärligt samma problem.

Hälsningar
Fredrik

Permalänk
Medlem

Det smartaste för dem med kortbetalning hade ju vart att ringa banken direkt och sagt att någon köpt saker på datorbutiken utan din vetskap.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Nej, för jag är rätt säker på att jag får bo i min lägenhet även om jag betalar i förskott.
Dåligt exempel.

Ajdå!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tur i Turen att jag fick hem mina grunkor. Jag som stod och velade om jag skulle ta imot ett skadat paket ifrån dem eller låta skicka tillbaka prylarna. Men chansa på att allt var helt vilket det var. Och dagarna efter gick DB i Konkan... Tur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiteTigeR
Lite offtopic denna frågan kanske, men företaget jag jobbar för har just också gått i konkurs, och vad jag förstått från advokaten som har konkursbolaget just nu så går namnet i graven även om någon köper upp det utav honom?

Vid konkurs byter företaget namn per automatik, som i Shoppingsajternas fall från "Shoppingsajterna Svenska AB" till "Shoppingsajterna Svenska AB i konkurs". Detta går ju inte att köpa då det är i konkurs, men även om det hade gått - vem skulle vilja köpa det? Det som sålts i Shoppingsajternas fall är varumärket, domänerna och affärssystemet. Nu vet jag ju inte var du jobbat, men som exempel så hade "Nisse Johanssons Plåt AB i konkurs" kanske inte haft något större värde för en köpare...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper06
Det smartaste för dem med kortbetalning hade ju vart att ringa banken direkt och sagt att någon köpt saker på datorbutiken utan din vetskap.

Smart: nja
Kriminellt: ja

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om man valt att betala med fakutra och hade fått varan skickad? Hade det blivit gratis då?

Permalänk

Killbom - Nej, då hade man varit en av de ca 600 personer som i dagarna får ett inkassobrev från konkursförvaltaren..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Konkursboet kommer nog att kräva dig på pengar då, tvivlar på att de börjar ägna sig åt välgörenhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper06
Det smartaste för dem med kortbetalning hade ju vart att ringa banken direkt och sagt att någon köpt saker på datorbutiken utan din vetskap.

Kan du utveckla på vilket sätt det är det smartaste?

Permalänk
Medlem

konkurs

Brukar oftast bara titta på datorbutiken, men beställer alltid från komplett dom har bra pris J**vligt snabba levereanser och bra sida framförallt

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66 @ 3ghz | Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | x2 WD Caviar 500gig 1x WD VelociRaptor 150GB 10000RPM | ASUS P5Q Deluxe | Corsair TX 850W | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall glad att datorbutiken kommer öppnas igen, har alltid handlat från dom tidigare. Nu på senare tiden har det dock fått bli Inet. Jag brukar nästan alltid köpa saker med kreditkort och betala först, har säkert sparat in en bit över 2-4000kr på det under årens gång. Och är bra att dbmannen är kvar också.
Men jävligt tråkigt för er som blev av me pengar i och med detta.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

1, Jämföra det här med stöld och bedrägeri, då kan vi även jämföra det med tidelag och olaga fiskeri. Alltså inte alls.

2, Konkursförvaltaren tittar efter om styrelse och VD kan ha agerat fel och ska hållas personligt betalningsansvarig. Det är alltså ingen idé att ni startar en civil process då ni bara kommer att bli av med mer pengar.

3, Att säga "ägda" och "Skyll er själva" betyder inte att man är 15 år som lever på pappas pengar. Det kanske snarare är så att man vet hur saker och ting fungerar. Själv blev jag inte framgångsrik för att jag gav bort pengar till folk utan någon säkerhet för motprestationen.

4, Kreditkort betyder inte ränta. De flesta kreditkorten är räntefria om det betalas inom 30 dagar. Själv handlar jag alltid på kreditkort och slänger sedan genom internetbanken över samma belopp till ett sparkonto. Har därmed full säkerhet och det kostar inte en krona extra.

5, Det är fortfarande synd om de som blivit av med pengar men se det som en viktig lärdom i livet, det kommer garanterat betydligt värre lärdomar senare...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Förskottsbetalning: VISA som betalkort - dvs ej med kredit. - Ta kontakt med banken och gör en reklamation. Fick tillbaka alla pengar av SEB.

Detta har nog sagts tidigare i tråden men kan inte sägas för ofta.

/DaK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dakhor
Förskottsbetalning: VISA som betalkort - dvs ej med kredit. - Ta kontakt med banken och gör en reklamation. Fick tillbaka alla pengar av SEB.

Detta har nog sagts tidigare i tråden men kan inte sägas för ofta.

/DaK

Samma här, jag fick tillbaka alla mina 7466kr efter reklamation hos Nordea!

Permalänk
Medlem

Re: Lagerstatus eller lagersaldo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjoffo
Hej!

Först och främst är det beklagligt att en sån stor trodde jag leverantör till den privata markanden har nått sitt ändo. Sorgvisst att jag också har en historia med datorbutiken.org och byggt mina första datorer med deras produkter.

Som sagt till er som språkar om att alltid förskottsbetala alltid. Beställer ni också årsredovisningen från bolagsverket innan ni beställer era produkter?
Eller köper ni också en försäkring när ni ska flyga för utifall ni skulle fastna i en bilkö till flyget för att evenuellt missa det? Tror vi kan bespara oss mestadels från era kommentarer och önska er olycks kråkor "rent ut sagt dra åt h***tle*. Och beklaga oss för alla som förlorat en surt förvärvad slant. Ska vi starta en fond kanske? Och betala en slant allihopa till er som förlorat och visa som ett äkta forum en medkänsla och en sann laganda?

Anledningen till varför jag skriver;Ang. lagerstatus.

Som många vet kostar lager pengar, lager kostar otroligt mkt pengar och ni som allvarligt tror att företag med säkerhetsmarginaler på sina produkter är ett "bättre företag" har således fel. Med säkerhetsmarginaler menar jag 8st plus osv.

Detta kan förhoppningvis leda till bättre ledtid ut till er som slutkonsument dock så tyder det också på att företaget kanske har onormalt höga lagervärden och är snarare närmare en konkurs än kanske ett företag med låga lagersaldon och beställnings benägenhet. Att vissa företag vad jag fattar det som på tidigare inlägg försöker få kunden att förskottsbetala tyder på ett sundare företag då strävan säkerligen blir att få ett bra kassaflöde som inte är negativt.

Om senare ett elektronikföretag har stora lagervärde på sina produkter så är dom väldigt väldigt illa ut då livscykeln på dessa produkter är som ni vet väldigt kort. Företaget riskerar allså att vara tvungen att sälja ut eller dumpa priserna på dessa elektronikprodukter.
Det är inte säkert allså, att företaget som ni beställer av som har saldo produkterna är bättre likviditet än ett företag som db. Tyvärr.

Jag rekommenderar Netonet till er där ute med tankte på vad som har hänt, och det baserar jag på en 4p examensarbete i logistik om en snarlik händelse. Det är inte för inte ett företag som Cisco smällde med en 2.1 miljarder avskrivning för ett tag sen på ungefärligt samma problem.

Hälsningar
Fredrik

Måste bara tacka för den enda vettiga kommentaren så här långt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adampolis
Samma här, jag fick tillbaka alla mina 7466kr efter reklamation hos Nordea!

¨

Jag fick med tillbaka mina 5042kr från swedbank!

Visa signatur

Asus P6t Deluxe V2, i7 920, Corsair 3x2gb DDR3 1333MHz, 2st 8800gt,30Gb VertexSSD, WD black 500Gb, Corsair 750w. (Win7 64bit)

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 56.721:- wohoo!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att det svider för privatpersonen när ett bolag går i konkurs är sorgligt men det är inte mycket att göra åt. Prioriteringen att leverantörerna får betlat före slutkund är naturlig för annars riskerar man ju att utlösa en kedjereaktion där leverantören går i konkurs iom att de inte fick betlat vilket drabbar dess personal också. Leverantörens leverantör kanske också ryker sov ....

När det gäller Aktiebolag så finns det regleringar som styr hur information som kan påverka aktiekursen och därmed värdet på bolaget ska hanteras. Detta bland annat för att förhindra insiderbrott. Därmed kan ledning och Styrelse inte alltid informera personalen som man vill. En konkursrisk är ju definitvt kurspåverkande och därmed känslig information, att informera tex enbart personalen hadde då troligen varit brottsligt. Nu verkar det ju som om ledningen har följt regelverket och därmed har personalen fortsatt att jobba och bland annat skickat ut de nu mer klassiska mailen.

Sen var det nån som ifrågasatte om jag köpte särskilda försäkringar för att se till så att jag klarar mig om jag bommar flyget. - Nix, använder samma kreditkort för det som jag köper datordelar med, Ingår en reseförsäkring i kortet som tar hand om det problemet med :).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ni som alltid förespråkar postförskott+ är det likadant med hyran? ni betalar efter en månads boende?

Jag är en av dom som förespråkat det, och ja, jag betalar hyran månadsvis, efter en månads boende. (Decembers hyra betalar jag efter lönen i december)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Fick tillbaka 56.721:- wohoo!

Hade du köpt en skolbuss eller??

Den enda dator jag sett som kostat så mycket var en jag byggde själv på Alienware med 4 stycken av allt (skärmar, brännare, hårddiskar, etc.). Ja och så en som hade 64GB ram-minne...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12