Seagate förkortar garantitider

Permalänk
Hedersmedlem

Seagate har kommit lite på kant här i Sverige de senaste åren med bristande tillgång och höga priser och för det flesta spelar 3 eller 5 år liten roll.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det har kanske visat sig att diskarna går sönder mellan intervallet 3-5år, tror inte det spelar någon roll för försäljningen.

WD/maxtor för mig i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Returnerade en 400GB seagate för två veckor sen och fick en 500 i retur.
den var 3.5 år så där hadde det blivit bomm med nya regler.

Ska skicka en Samsung idag. Den höll bara en månad

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downiey

WD/maxtor för mig i vilket fall.

äger inte seagate maxtor?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk

Yup

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på att 3år är längsta livslängd för Seagates konsumentdiskar så är det väl inte så konstigt. Personligen så har jag bara haft dåliga erfarenheter av Seagate. Hädanefter så blir det bara Western Digital, de har iaf. fortfarande 5års garantier och samtisdigt bra prestanda. Skäms Seagate!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Klart det är anpassning för marknaden. Om 5 år lär det vara färre mekaniska diskar än idag därmed dyrare för tillverkaren att reparera/ersätta dessa. SSD kommer dominera totalt inom några år.

All snack om SSD...de är svindyra, rymmer typ 1% av en vanlig HDD, lite överdrivet sagt, sen kan jag inte förstå hur i hela friden kan man stoppa in så många minneskretsar i en SSD så den blir någonlinda stor...tillverkningen av dessa kretsar kommer ju att göra att den kostar tusentals kronor. SSD känns som ett skämt, en dyr sådan. Tyvärr ser jag ingen som helst framtid för SSD förutom kanske i bärbara. Och prestandan är sjukt usel - titta bara på eee pc 900's prestanda - det går ju inte att köra windows xp på den alls då SSD'n i den är värre än corsairs blåa budgets stickpinnar...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Personligen så har jag bara haft dåliga erfarenheter av Seagate. Hädanefter så blir det bara Western Digital, de har iaf. fortfarande 5års garantier och samtisdigt bra prestanda. Skäms Seagate!!

Själv har jag aldrig haft problem med Seagates hårddiskar, däremot har två WD gått och dött.. YMMV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
All snack om SSD...de är svindyra, rymmer typ 1% av en vanlig HDD... Tyvärr ser jag ingen som helst framtid för SSD förutom kanske i bärbara. Och prestandan är sjukt usel - titta bara på eee pc 900's prestanda - det går ju inte att köra windows xp på den alls då SSD'n i den är värre än corsairs blåa budgets stickpinnar...

Mest trångsynta jag har läst på länge.

1. Att använda eee SSD som en måttstock på SSD-prestanda är som att använda en hitachi microdrive som mått på prestandan på vanliga hårddiskar.
Intels 80GB eller åtminstone OCZ Core v2 är diskarna du ska titta på. Särskilt intels modell utpresterar vanliga hårddiskar till det mesta.

2. Det räcker med att titta bakåt i tiden för att se att pris/storlek och prestanda på flashminnen rör sig mycket snabbare framåt än för hårddiskar, fortsätter det i samma takt lär det inte dröja länge innan SSD-diskar blir ett mer överkomligt alternativ för enklare kontorsdatorer och hemdatorer som inte behöver monstruöst stora diskar.

Historiskt sett har detta hänt flera gånger om med andra produkter, TFT var sämre än CRT när den kom också något som bara var vettigt till laptopar. DDR2 var långsammare och dyrare än DDR när det kom.

SSD har en tydlig marknad för servrar som kräver hög IO, för industridatorer i tuffa miljöer, för användning på platser med högt eller lågt lufttryck eller i väldigt små datorer. Att något som är litet, tåligt och presterar väl inte slutligen skulle hamna i entusiastdatorer ser jag som högst osannolikt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är en av de få sakerna i datorn som man nästan kan bara köpa mer och mer av. Standard på de flesta moderkort är 2 IDE och 4 satadiskar. Ett raidkort kan öka detta med över 8 stycken till.

En vanligt midi-atx låda kan få plats med minst 7 hårddiskar och fortfarande ha plats med en dvd-brännare. Sen finns fulltower lådor med massor av plats.

Så ja efter 4 år är del helt klart värt att byta ut sin hårddisk. Om inte annat kan man ta backup av det absolut viktigaste på små hårddiskar eller lagra sitt bildarkiv på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
äger inte seagate maxtor?

hade ingen aning om, men det spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zinth
Hmm, jag undrar hur stor skillnaden är ekonomiskt mellan t.ex. 3 och 5 år för en hdd-tillverkare.

Intressant tankegång.

Gissningsvis är det inte så många av oss "hemmakonsumenter" som reklamerar en såpass gammal disk av flera skäl.

Kan det handla om stora företag ? eller stora firmor som bygger datorer till kunder ?
Jag vet ej, men kostnaden för de sista 2 åren (år 4-5) bör väl bära sig med det mervärde i goodwill/reklam som det genererar att vara ensamma om att säga "Kolla våra diskar, vi gör bättre än andra och våger ge garanti på det" eller hur man nu väljer att tolka det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
När man köper en hårddisk så betalar man ju inte bara för garantin, själva hårddisken måste ju ha sitt pris också;)

Det råkar inte vara så att du är lite klantig av dig på något sätt eller så? Det låter märkligt att du endast fått problem med seagate, risken att man som användare lyckas få 2 hårddiskar på raken som dör likadant och sen en 3e disk på det som börjar låta konstigt anser jag som en mycket mycket minimal risk och visar nog endsat på att du är hårdhänt eller inte tar hand om grejjerna?

Sköter man om sakerna så håller dom oftast lika bra utöver det, det är min erfarenhet.

Seagate är dom största vad gäller att göra mekaniska hårddiskar så att dom skulle sluta med det vore som att ge upp världens bästa bilmärke ungefär!

Exakt samma sak har jag råkat ut för på min enda Seagate jag köpt. Den började också surra och sen dog den efter ca 1 år. Fick en ny och så dog den också efter ca 1 år ytterliggare. Då orkade jag inte ens byta ut den utan köpte en 500GB WD istället. Blir nog inte mycket Seagate för mig heller i fortsättningen om det inte skulle ske en fet uppryckning.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
All snack om SSD...de är svindyra, rymmer typ 1% av en vanlig HDD, lite överdrivet sagt, sen kan jag inte förstå hur i hela friden kan man stoppa in så många minneskretsar i en SSD så den blir någonlinda stor...tillverkningen av dessa kretsar kommer ju att göra att den kostar tusentals kronor. SSD känns som ett skämt, en dyr sådan. Tyvärr ser jag ingen som helst framtid för SSD förutom kanske i bärbara. Och prestandan är sjukt usel - titta bara på eee pc 900's prestanda - det går ju inte att köra windows xp på den alls då SSD'n i den är värre än corsairs blåa budgets stickpinnar...

Att säga SSD är svindyrt vet jag inte, redan idag går det ju helt okej att ha dessa som systemdiskar. Funderar själv på en sådan i julklapp till mig själv

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Seagate har aldrig dött eller krånglat för mej. Men sen å andra sidan så tillhör jag också den dumma skara idioter som har kylning/ventilation på diskarna och tror det har någon betydelse.

Trist de ska slopa sin 5 års garanti =/

Permalänk
Medlem

Mycket trist. 5år på allt var klockrent.

Seagate har väl märkt att den längre garanti-tiden inte ger tillräckligt i försäljning. Anpassning till marknaden kan man förstå, de flesta bryr sig inte om garantin...bara att det är billigast.

Får väl bli fler ES-diskar jag köper i framtiden.

PS. Hårddiskar som lagringsmedia kommer bestå länge. Endast systemdiskar (framförallt bärbara) som SSD kommer ta över helt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Mycket synd. Seagates 5år på ALLA diskar är ju för mig det stora skälet att köpa märket (förutom att de fungerar väl).
Ska man titta allmänt på alla diskar och märken så skiljer sig de väldigt lite åt. Prestanda/pris/storlek/krash etc etc är minimala skillnader. Det som var STOR skillnad (67% skillnad) var ju garantin (till Seagates fördel).

Nu har det ingen större sexuell betydelse vilken man köper.

Mycket negativt beslut.

P.S. SSD kommer att dominera på system-marknaden, men som lagring i stora volymer kommer vanliga skivor att fortfarande vara nr1. Jag kommer nog knappast köpa 7st SSD till mina datorer... dock 1st SSD och 6st lagringsdiskar (mycket txt-filer blir det).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hädanefter så blir det bara Western Digital, de har iaf. fortfarande 5års garantier och samtisdigt bra prestanda. Skäms Seagate!!

Jag tror nog att jag får hålla med detta. Nästan alla diskar jag har är Seagate men det blir nog WD och deras Black-serie framöver skulle jag tro. Jag har hört att Green-serien ska vara riktigt tyst och bra, men den har bara 3 års garanti.

Sen hur viktigt garantin är är ju en sak. Om inte Seagate kommer med något bra snart så blir det en fet diss från min sida.

Seagate...
* satsar inte på SSDs.
* 1,5TB suger pung rent ut sagt.
* sänker garantin från 5 år till 3 år.

Ge mig en till anledning Seagate så rinner bägaren över!!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Största problemet nu är väl att Seagate inte diversifierat sina produkter som tex WD gjort. När 5 års garanti på alla diskar är borta faller korthuset.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag tror nog att jag får hålla med detta. Nästan alla diskar jag har är Seagate men det blir nog WD och deras Black-serie framöver skulle jag tro. Jag har hört att Green-serien ska vara riktigt tyst och bra, men den har bara 3 års garanti.

Sen hur viktigt garantin är är ju en sak. Om inte Seagate kommer med något bra snart så blir det en fet diss från min sida.

Seagate...
* satsar inte på SSDs.
* 1,5TB suger pung rent ut sagt.
* sänker garantin från 5 år till 3 år.

Ge mig en till anledning Seagate så rinner bägaren över!!

Seagate satsar inte på SSD!? Vad menar du? Dom har ju gjort en stor satsning på det?

1.5TB är förövrigt hälften så mycket mer än vilken annan tillverkare ens har klarat av att tillverka, att dom sedan vågat släppa dom med dessa sjukdomar är vågat dock. Men det visar ju på att seagate ligger före ändå, då ingen annan kommit ut med dom än och det är väl antagligen för det är värre buggar på dom än vad seagate har så att säga.

3års garanti har ju alla andra tillverkare haft genom alla åren, så varför dissa seagate på den aspekten? Dom har ju redan visat sig med att våga ha 5års garanti under en jättelång period, vilket inte många andra vågat ha. Att WD inte har 5år på alla diskar utom bara black-serien måste ju tyda på att dom inte litar på sina varor heller? Eller varför vågar inte tillverkarna ha t.om livstidsgaranti? Ska man skylla på det med ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
All snack om SSD...de är svindyra, rymmer typ 1% av en vanlig HDD, lite överdrivet sagt, sen kan jag inte förstå hur i hela friden kan man stoppa in så många minneskretsar i en SSD så den blir någonlinda stor...tillverkningen av dessa kretsar kommer ju att göra att den kostar tusentals kronor. SSD känns som ett skämt, en dyr sådan. Tyvärr ser jag ingen som helst framtid för SSD förutom kanske i bärbara. Och prestandan är sjukt usel - titta bara på eee pc 900's prestanda - det går ju inte att köra windows xp på den alls då SSD'n i den är värre än corsairs blåa budgets stickpinnar...

Oj..

Du har missat många intressanta SSD eftersom du bara sett dom som finns i EEE PC, du kanske ändrar din trångsynta tankegång när du sett dom "riktiga" och förstår att SSD är nog vägen att gå ändå.

Dom klår vilken hårddisk som helst även om man halverar prestandan på dom i princip. Att tala om 0.1ms accestid är dessutom en "revolution" jämfört med hårddiskar, vilket gör en himla stor skillnad.

Priserna faller sinom tid, all ny teknik har ett högt pris i början för att sedan sjunka ju mer populärt det blir, så nu vet du det.

Jag tycker i alla fall att du ska läsa lite mer om vad SSD är och hur dom presterar när dom är som bäst, för du verkar inte läsa till dig mycket upphetsande och intressant info kring detta.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

föredrar själv samsung, den enda seagate jag har (320gb) är betydligt mer högljudd än mina andra diskar. när de inte ens är bäst på garanti längre så ser jag inte varför någon öht skulle köpa deras diskar då de är dyra, högljudda och inte särskilt snabba i förhållande till konkurrenterna.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
All snack om SSD...de är svindyra, rymmer typ 1% av en vanlig HDD, lite överdrivet sagt, sen kan jag inte förstå hur i hela friden kan man stoppa in så många minneskretsar i en SSD så den blir någonlinda stor...tillverkningen av dessa kretsar kommer ju att göra att den kostar tusentals kronor. SSD känns som ett skämt, en dyr sådan. Tyvärr ser jag ingen som helst framtid för SSD förutom kanske i bärbara. Och prestandan är sjukt usel - titta bara på eee pc 900's prestanda - det går ju inte att köra windows xp på den alls då SSD'n i den är värre än corsairs blåa budgets stickpinnar...

Är det inte ett vanligt compactflash kort som sitter i de där eee historierna d.v.s. ett minneskort som man kan ha i sin kamera och ja således så är jämförelsen med USB minnen rätt adekvat. Faktum är ju att USB-minnen, minneskort till mobiler och kameror samt CF-kort är just ssd. Men därmed inte sagt att de ssd man talar om när man snackar hårddiskar bör jämföras med minneskort och USB-minnen, för vad vore då meningen med att pröjsa skyhöga priser när man får ett USB-minne mycket billigare. Att du därtill tyvärr inte ser någon framtid för SSDer var ju också kul läsning, du kommer att få fel, grattis, därtill undrar jag varför det är tyvärr, vem kommer att lida om de mekaniska diskarna utvecklas så att de blir bättre än SSDer? Det gäller att tänka innan man skriver, lycka till med det, tjo.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

spelar det roll? Sweclockers äger väl inte hårddiskar längre än 3 år? Jag menar de som köper 5 st 1,5Tb skulle tycka det är skitpinsamt och fjuttigt att äga dem efter tre år och istället köper ni då 5 st 3Gb diskar för att få plats med era foton och uppsatser(och en och annan laglig nedladdad film)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Seagate satsar inte på SSD!? Vad menar du? Dom har ju gjort en stor satsning på det?

1.5TB är förövrigt hälften så mycket mer än vilken annan tillverkare ens har klarat av att tillverka, att dom sedan vågat släppa dom med dessa sjukdomar är vågat dock. Men det visar ju på att seagate ligger före ändå, då ingen annan kommit ut med dom än och det är väl antagligen för det är värre buggar på dom än vad seagate har så att säga.

3års garanti har ju alla andra tillverkare haft genom alla åren, så varför dissa seagate på den aspekten? Dom har ju redan visat sig med att våga ha 5års garanti under en jättelång period, vilket inte många andra vågat ha. Att WD inte har 5år på alla diskar utom bara black-serien måste ju tyda på att dom inte litar på sina varor heller? Eller varför vågar inte tillverkarna ha t.om livstidsgaranti? Ska man skylla på det med ?

Ok, visst. De "satsar" på SSD. De är bara något år++ sena med att verkligen komma ut med något. Precis på samma sätt som alla andra hårddisktillverkare är efter med 1,5TB-diskarna. De övriga tillverkarna kanske sparar krutet och släpper något som fungerar. Seagate är lite för upptagna med att försöka stämma företag som utvecklar SSDs kanske.

Garantin återspeglar kvalitet och pålitlighet hos märket och är inget som ska bero på övriga tillverkare eller vara en "standard" förutom en minimigräns enligt konsumentlagen.

Livstidsgaranti går inte att uppnå då det inte finns en chans att en hårddisk lever i en livstid. Hur definierar man en livstid förresten? 10, 20, 70år? Om en tillverkare skulle ge livstidsgaranti på hårddiskar så skulle jag bli glad då det troligtvis är en mycket pålitlig pryl.

Mina spekulationer som sagt. Jag är kritisk till allt jag använder och tar del av. Jämförbart med källkritik när man läser material från diverse källor.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, jag har alltid tyckt att det var bra att Seagate hade 5 år garanti.
Tyckte det var bra att gick längre än sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ok, visst. De "satsar" på SSD. De är bara något år++ sena med att verkligen komma ut med något. Precis på samma sätt som alla andra hårddisktillverkare är efter med 1,5TB-diskarna. De övriga tillverkarna kanske sparar krutet och släpper något som fungerar. Seagate är lite för upptagna med att försöka stämma företag som utvecklar SSDs kanske.

Garantin återspeglar kvalitet och pålitlighet hos märket och är inget som ska bero på övriga tillverkare eller vara en "standard" förutom en minimigräns enligt konsumentlagen.

Livstidsgaranti går inte att uppnå då det inte finns en chans att en hårddisk lever i en livstid. Hur definierar man en livstid förresten? 10, 20, 70år? Om en tillverkare skulle ge livstidsgaranti på hårddiskar så skulle jag bli glad då det troligtvis är en mycket pålitlig pryl.

Mina spekulationer som sagt. Jag är kritisk till allt jag använder och tar del av. Jämförbart med källkritik när man läser material från diverse källor.

Sena? SSD har ju nyligen blivit populärt.

Om garantin återspeglar kvalitet så har med andra ord alla andra tillverkare kass kvalitet eftersom dom inte har 5års garanti? Rätt eller hur? Så varför väljer man att köpa något med mindre garanti om det är sämre kvalitet i så fall? Är du säker på att garantitiden och kvaliten går hand i hand hela tiden?
Enligt erfarenhet så är det inte alltid så enkelt.

Livstidsgaranti är inget man definerar om i X antal år (om inte lagen i det land man köper produkten i säger så), det är sålänge produkten lever, så den bör gälla tills produkten går sönder.
Så det behöver inte betyda att produkten är av god kvalitet. Vi kan ta ett exempel med t.ex Crucials pc2-8500 ballistix minnen, dessa minnen har avskyvärd kvalitet, trots att det är lifetime warranty. Jag vet ett dussin personer som lämnat in minnena för dom gått sönder helt och hållet. Så pålitligt? Njae.. Men mycket besvär för att byta ut produkten hela tiden.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Kan inte annat än hålla med , har aldrig köpt en HD retailförpackad , går det överhuvudtaget?!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Sena? SSD har ju nyligen blivit populärt.

Om garantin återspeglar kvalitet så har med andra ord alla andra tillverkare kass kvalitet eftersom dom inte har 5års garanti? Rätt eller hur? Så varför väljer man att köpa något med mindre garanti om det är sämre kvalitet i så fall? Är du säker på att garantitiden och kvaliten går hand i hand hela tiden?
Enligt erfarenhet så är det inte alltid så enkelt.

Livstidsgaranti är inget man definerar om i X antal år (om inte lagen i det land man köper produkten i säger så), det är sålänge produkten lever, så den bör gälla tills produkten går sönder.
Så det behöver inte betyda att produkten är av god kvalitet. Vi kan ta ett exempel med t.ex Crucials pc2-8500 ballistix minnen, dessa minnen har avskyvärd kvalitet, trots att det är lifetime warranty. Jag vet ett dussin personer som lämnat in minnena för dom gått sönder helt och hållet. Så pålitligt? Njae.. Men mycket besvär för att byta ut produkten hela tiden.

Produkterna med bättre garanti brukar generellt vara av högre kvalitet än de med lägre. Kan vi inte komma överens om det så vet du i alla fall vart jag står i saken, eller är längden på garantin ointressant?
En tillverkare brukar aldrig lägga ut en högre garanti än vad de kan garantera. Om Seagate kan garantera 5 år men drar tillbaka det på grund av "marknadsstandard" eller liknande struntprat så tycker jag att det är fel.

Det behöver inte betyda att det är god kvalitet, men säkerligen att de kommer hålla i utgivet antal år. Ny/reparerad vara annars. Jag skulle i alla fall definiera kvalitet genom garanti om det är en splitterny otestad vara, vilka andra mått har man att gå på? Sen att det inte är applicerbart på alla varor är bara företagets kassa produkters fel. I ditt fall Crucial.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Produkterna med bättre garanti brukar generellt vara av högre kvalitet än de med lägre. Kan vi inte komma överens om det så vet du i alla fall vart jag står i saken, eller är längden på garantin ointressant?
En tillverkare brukar aldrig lägga ut en högre garanti än vad de kan garantera. Om Seagate kan garantera 5 år men drar tillbaka det på grund av "marknadsstandard" eller liknande struntprat så tycker jag att det är fel.

Det behöver inte betyda att det är god kvalitet, men säkerligen att de kommer hålla i utgivet antal år. Ny/reparerad vara annars. Jag skulle i alla fall definiera kvalitet genom garanti om det är en splitterny otestad vara, vilka andra mått har man att gå på? Sen att det inte är applicerbart på alla varor är bara företagets kassa produkters fel. I ditt fall Crucial.

Jag kan faktiskt inte hålla med om det, även om jag förstår din syn i det hela, men jag tror du inte ser en sak som jag ser, vem säger att inte andra företag gör minst lika bra produkter men inte vill sätta 5års garanti just för ekonomiska skäl om det nu skulle hända att det blir många återfall efter 4år. Vem säger att inte t.ex hitachi eller fujitsu har minst lika hög kvalite om än högre även fast dom har 3års garanti? Att ett företag har en lång garantitid är för mig bara något för företag som är stort och har mycket pengar att slösa på kunderna. Jag vet inte om du ser vad jag ser, men jag ser inte garantitiden som någon grej att produkten håller medel eller hög kvalite alls.

Dessa minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363371 är dom jag talar om och jag pratar inte bara för min del (menar inte heller just crucial specifikt utan det finns MÅNGA fler varor med livstidsgaranti som är av mycket dålig kvalite), utan för ett dussin andra användare. Komplett har gått så långt att dom t.om tagit bort kommentarerna som användarna skrivit om denna produkten för att det är så mycket fel på stickorna att dom går sönder hela tiden med ett par månaders mellanrum. Det säljer ju dåligt om användarnas kommentarer står kvar så jag förstår dom, men livstidsgaranti är ingen garanti för en bra produkt alls.

Att ge 5års garanti är inte som att ge kunden en garanti om att den kommer funka felfritt i 5år, verkligen inte, då skulle dom lika gärna kunna köra utan garanti och sänka den, eller hur?

Så att seagate drar ner garantitiden behöver inte betyda något drastiskt alls. Tror knappast seagate ändrar sin kvalite överlag till det sämre, utan snarare tvärtom då dom är så pass stora som dom är, och det är väldigt viktigt för ett stort företag att inte dra ner sig själva genom att sänka kvaliten på produkten om dom vill fortsätta att finnas på marknaden eller verkligen bryr sig om det dom gör. Dom kanske vill lägga mindre pengar på att jobba med returer och lägga pengarna på något bättre som att forska i hur dom kan få bättre hårddiskar eller utöka utrymmet och så vidare. Finns många aspekter man kan dra in och tro saker om och nu tror ju majoriteten att det är dåligt, men vad är det som direkt säger att det är dåligt?

När man köper nya saker så får man väl göra som majoriteten och ha lite tålamod med att se hur saker och ting presterar och funkar innan man köper det, vilket man oftast gör som kund. Jag köper aldrig någon produkt om den är otestad eller inte har någon aning om vad produkten presterar, det blir bara en dum chansning då. Man behöver inte ha så bråttom med att köpa vissa saker. Och har man det så köper man något annat som är beprövat och som man vet funkar för majoriteten tills man vet att det man kollat på funkar minst lika bra, annars får man vänta på att något nytt och bättre kommer ut helt enkelt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag kan faktiskt inte hålla med om det, även om jag förstår din syn i det hela, men jag tror du inte ser en sak som jag ser, vem säger att inte andra företag gör minst lika bra produkter men inte vill sätta 5års garanti just för ekonomiska skäl om det nu skulle hända att det blir många återfall efter 4år. Vem säger att inte t.ex hitachi eller fujitsu har minst lika hög kvalite om än högre även fast dom har 3års garanti? Att ett företag har en lång garantitid är för mig bara något för företag som är stort och har mycket pengar att slösa på kunderna. Jag vet inte om du ser vad jag ser, men jag ser inte garantitiden som någon grej att produkten håller medel eller hög kvalite alls.

Dessa minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363371 är dom jag talar om och jag pratar inte bara för min del (menar inte heller just crucial specifikt utan det finns MÅNGA fler varor med livstidsgaranti som är av mycket dålig kvalite), utan för ett dussin andra användare. Komplett har gått så långt att dom t.om tagit bort kommentarerna som användarna skrivit om denna produkten för att det är så mycket fel på stickorna att dom går sönder hela tiden med ett par månaders mellanrum. Det säljer ju dåligt om användarnas kommentarer står kvar så jag förstår dom, men livstidsgaranti är ingen garanti för en bra produkt alls.

Att ge 5års garanti är inte som att ge kunden en garanti om att den kommer funka felfritt i 5år, verkligen inte, då skulle dom lika gärna kunna köra utan garanti och sänka den, eller hur?

Så att seagate drar ner garantitiden behöver inte betyda något drastiskt alls. Tror knappast seagate ändrar sin kvalite överlag till det sämre, utan snarare tvärtom då dom är så pass stora som dom är, och det är väldigt viktigt för ett stort företag att inte dra ner sig själva genom att sänka kvaliten på produkten om dom vill fortsätta att finnas på marknaden eller verkligen bryr sig om det dom gör. Dom kanske vill lägga mindre pengar på att jobba med returer och lägga pengarna på något bättre som att forska i hur dom kan få bättre hårddiskar eller utöka utrymmet och så vidare. Finns många aspekter man kan dra in och tro saker om och nu tror ju majoriteten att det är dåligt, men vad är det som direkt säger att det är dåligt?

När man köper nya saker så får man väl göra som majoriteten och ha lite tålamod med att se hur saker och ting presterar och funkar innan man köper det, vilket man oftast gör som kund. Jag köper aldrig någon produkt om den är otestad eller inte har någon aning om vad produkten presterar, det blir bara en dum chansning då. Man behöver inte ha så bråttom med att köpa vissa saker. Och har man det så köper man något annat som är beprövat och som man vet funkar för majoriteten tills man vet att det man kollat på funkar minst lika bra, annars får man vänta på att något nytt och bättre kommer ut helt enkelt.

Ok, då vet vi vart vi står.

Dålig stil att ta bort kommentarerna av Komplett. Ganska meningslöst att ha kommentarfunktionen om det bara är neutrala/positiva kommentarer som visas. En handling jag inte kan försvara på något vis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?