Permalänk
Medlem

Impregnerat grafikkort

Hej!

Jag undrar om man kan byta ut ett grafik-kort när det är impregnerat(stavning) i moderkortet? Min dator har inte världens bästa grafik-kort och det laggar oftast i låg grafik också.

PS: Jag är inte bäst på datorer.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du har en PCI-Express så ska det nog gå att köpa ett nytt grafikkort. Borde gå att kolla med GPU-Z eller CPU-Z.

Permalänk

Integrerat menar du! Impregnerat är något helt annat

Anyway, såhär gör du: Ta reda på vilket moderkort du har (märke och modell). Sedan söker du på nätet (google är bra) efter specifikationerna för det moderkortet.

Helst vill du ha en PCI-express-port. Om du känner dig osäker är det nog lättast att skriva här, vad ditt moderkort heter, så får du hjälp hur du kan göra.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

You just made my day

Impregnerat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
You just made my day

Impregnerat...

Måste vara kanon om man vattenkyler det

Dra hem everest och kolla din hårdvara.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Svaret är egentligen nej. Det går inte att byta ut ett integrerat grafikkort. Dock så kan du köpa ett nytt grafikkort om ditt moderkort har AGP eller PCI-Express

Permalänk
Medlem

Vattentätt grafikkort

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Svaret är egentligen nej. Det går inte att byta ut ett integrerat grafikkort. Dock så kan du köpa ett nytt grafikkort om ditt moderkort har AGP eller PCI-Express

Klart det går men det är inte ekonomiskt försvarbart.

Men det lär finnas agp/pci/pcie plats att sätta dit ett nytt i.

Vad har du för sys i övrigt?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

LOL

Ofta kan man sätta i ett annat gkort och deaktivera den integrerade grafikkretsen i bios.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

ja, väldigt ofta, hela tiden.
Så länge där finns en plats till ett.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det står typ: Moderkorts ID 11/13/2006-NF-MCP61-M2NS-NVM-00 i
Everest men jag vet inte om det är rätt och hur jag ska söka på det.

Och så står det att jag har en sockel/plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
ja, väldigt ofta, hela tiden.
Så länge där finns en plats till ett.

Just det, såvida det finns en grafikslott, vilket inte alla mobo har

ON TOPIC : Det tycks vara ett Asus (Packard Bell dator ? )
#8025428

Är det detta ? http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=M2N&SLa...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Japp det är en packard bell : /

Permalänk
Medlem

Med reservation för fel så :
http://support.packardbell.com/dk/item/index.php?i=spec_ic_mo...

Du tycks ha en Pci-E (16x1) på det mobot, vilket gör att du kan välja rätt fritt vilket gkort du vill ha.

Tänk även på strömförsörjningen som brukar vara snålt tilltagna och nära anpassade för den hårdvara som datorn levereras med när det gäller denna typen av märkesdatorer.

Kolla upp noga så det verkligen är detta mobo som jag länkat.

Lycka till.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Min fantasi gick verkligen igång av topic Föreställde mig ett kort med en skyddande hinna på, så att man kunde sänka ned det helt i kylvätska av nåt slag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Min fantasi gick verkligen igång av topic Föreställde mig ett kort med en skyddande hinna på, så att man kunde sänka ned det helt i kylvätska av nåt slag.

Samma här!

Permalänk
Medlem

MY WIFE IS IMPREGNANT!

Permalänk
Medlem

Är det bara att jämfora "mobo" med moderkortet eller?

Permalänk
Medlem

Denna tråden påminner mig lite om liraren som skrev här för ngt år sedan och frågade om hans dator / cpu skulle bli en fläskhals om han köpte nytt grafikkort.

Han skrev fläskhals flera gånger och i flera inlägg, tydligen trodde han att det hette så

Jaja, alla har varit newbie någon gång.

Mobo=moderkort=planka=bräda osv osv..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Aha mobo är MOtherBOard hehe

Btw allt verkar stämma

Nu behöver jag bara hjälp med att hitta rätt kort och hur man sätter in det men det får jag nog av min brors kompis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyppon
Aha mobo är MOtherBOard hehe

Btw allt verkar stämma

Bra, då återstår det för dig att välja grafikkort bara.
Jo en sak till, kolla så du har en standard chassi så du har plats för grafikkortet med, och tänk på det jag sa strömmen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

som nämnts ovan får du vara försiktigt med nätagget, de är nästan allltid kassa på märkesdatorer. Ett värstinggrafikkort komer nästan helt garanterat inte fungera. Exakt vilken Packard Bell dator har du? Vad för nätaggregat sitter i det? Brukar stå på en etikett på sidan av nätagget hur många watt & ampere det kan ge.

Oavsett så skulle jag inte våga chansa på ett kraftfullare kort än Radeon 4670 (tillverkare kvittar), har du otur så funkar inte ens det pga strömförbrukningen. Men det kortet är ju en enorm förbättring jämfört med integrerat grafikkort och klarar alla spel med hyfsat snygg grafik (dock inte alltid högsta upplösningarna & allra högsta inställningarna)

Permalänk

Kan vara en idé också att skriva vilken processor TS har. Inte för att den fläskar i alla spel, men en hel del, så det, utöver nätaggvalet, är också en faktor att beakta. Ingen mening att ha ett värstingkort om processorn sagt nejtack för länge sedan.

Skälet att jag tar upp det är att märkesdatorer med inbyggd grafik sällan flÄskar på med CPUn.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN2638.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN2639.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN2640.JPG

Kanske hjälper till. Som sagt jag är inte bra på datorer

Det står att mitt chassi heter Miditower.

http://www.packardbell.se/products/station%C3%A4ra/imedia/ime...

Här är den fast: AMD Athlon 64 3500+
Grafikkorts minne 512 MB
RAM-minnet har jag också uppgraderat till 2GB

AC Input: 220~230V,2A,50HZ står det snett ovanför fläkten på en liten "box" (högst upp i väsntra hörnet på bild nr2, man ser inte hela)

Permalänk
Medlem

Det borde sitta en klisterlapp på nätagget med dess specifikation, dvs. hur många ampere den har på alla linor. Försök att ta en bild på den, för det är det som är det viktiga om du vill veta vad det klarar av. Det kan också hända att det står på den där klisterlappen på sista bilden som du pratar om, men den är lite för suddig för att man ska kunna se något.

Förresten, datorn skulle nog behöva dammas av lite. Gallret på nätagget ser väldigt dammigt ut

Permalänk
Medlem

Haha Var sitter nätagget? :$

Hitta det nu

Permalänk
Medlem

byt nätagg, packard bell snålar på precis allt som de bara kan snåla på, byt ist för att chansa, det är min erfarenhet av det märket

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du tips på nätagg?

Är t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898 något att köpa till?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-graffe.jpg

Är det där kortet ska sitta?

Sorry om jag frågar lite mycket men jag vill verkligen ha hjälp

Permalänk
Entusiast

Grafikkortet ska sitta i den svarta sloten strax ovanför. Och jag håller med om att en rensning av damm inte skulle skada

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyppon
Har du tips på nätagg?

Är t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898 något att köpa till?

Ett Corsair 550W är ett av de bästa nätaggen på marknaden, men det är nog väldigt onödigt med ett så kraftigt nätagg till din dator. Med ett HD4760 eller liknande grafikkort så kommer din dator kanske upp i 150W eller nåt sånt. Ett bättre och mycket billigare alternativ är FSP 400W, som räcker och blir över. Även fast det är så billigt så är det ett ganska bra nätagg, och bör räcka till vilket grafikkort du än väljer att köpa.

Däremot så skulle det fortfarande vara bra med en bild på nätagget. Om det sitter en klisterlapp på nätagg så borde den sitta den på sidan av nätagget. Nätagget är den där klossen med det väldigt dammiga gallret som syns längt upp på den andra bilden. Höj kamerna lite bara så, så borde klisterlappen också bli med (men zooma gärna in lite).