DVI-D Single link-dual link

Permalänk
Medlem

DVI-D Single link-dual link

Hej.
Jag undrar om man kan använda dvi-d single link-kablar till dual link produkter. Tvärtom läste jag att det inte ska ha några negativa konsekvenser. Jag behöver en kabel på minst 20m och det hittade jag på ett enda ställe (komplett.se), men det är dvi-d single link och datorn har dvi-I dual link. Har det någon betydelse? Kan ju nämna att den ska kopplas till lcd-tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Kablarna kommer passa, och fungera bra så länge du inte vill köra högre upplösningar än vad single link klarar av.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Technic...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Okej. Tack.
Jag letar också efter en dvi-vga adapter.

Jag hittar i stort sett bara dvi-a (analog), kan man använda en sån om man ska koppla datorn till en lcd-tv. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Datorn har ju förstås dvi-kontakt (grafikkortet), jag har köpt en vga-kabel, men vet inte riktigt vilken adapter jag ska köpa.

// Piracy

Permalänk
Medlem

DVI-I kan skicka både digital och analog signal. Man brukar få en konverterare till grafik kortet. Jag har samlat på mig cirka 7-8 st sådana.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jepp, dvi-I klarar båda två, det vet jag, men jag hittar bara (både hemma och i butiker) dvi-a-vga adapter.

Jag har en sån liggandes hemma också (sån jag fick till grafikkortet), men hittar ingen dvi-I-vga adapter. Hmm.

Permalänk
Hedersmedlem

dvi-a + dvi-d = dvi-i. Båda varianterna går alltså att sätta i ett dvi-i uttag.

Om kontakterna inte passar ihop är det förmodligen för att du försöker stoppa en dvi-a eller dvi-i kontakt i ett dvi-d uttag. Rena dvi-a portar förekommer i princip inte eftersom det vore meningslöst att bygga in en sån istf en vanlig vga-port.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jo, de går att sätta in i samma uttag. Men dvi-a är ju analogt och det går väl inte bra när man ska koppla in datorn till en lcd? Eller det blir väl åtminstone kvalitetsförlust?

Permalänk
Hedersmedlem

dvi-a är analogt för att vara kompatibel med vga som också är analogt. att konvertera den digitala signalen i dvi till vga är omöjligt.

En dvi-till-hdmi kabel vore vettigare om tvn du vill ansluta har hdmi-ingångar, då bildsignalen i dvi-d och hdmi är densamma.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar.
Då kan jag använda en dvi-a ändå alltså.
Hittade dock en adapter mitt i röran någonstans. En dvi-I (dual link).
Jag behöver en kabel på runt 20 meter och då får man ju slanta upp ganska rejält, antar jag. Så hdmi-kabel det får nog bli lite längre fram.

Permalänk
Medlem

Jag använder DVI-I till VGA adapter.. och sen en 20m VGA kabel eftersom min TV har ett VGA uttag. Kvalitén var det ingen skillnad på mellan HDMI från PS3 och VGA från datorn.. har hört att vissa "sämre" tv apparater inte klarar analogt så bra på fullHD dock.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7