AMD redo för 40 nanometer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
GTX295 är inte släppt än. Men visst, det kommer vara snabbare.

GTX280 är det snabbaste kortet med en GPU, det stämmer också. Men innan den 8e januari är det fortfarande AMD som har prestandatronen. 4870X2 finns och har funnits ett halvår. GTX295 har inte släppts än.

ATi måste slå ihop 2 st graffe för att slå ett graffe med 1 gpu från Nvidia det kallar inte jag att inneha tronen hehehe.men fattar din poäng

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
ATi måste slå ihop 2 st graffe för att slå ett graffe med 1 gpu från Nvidia det kallar inte jag att inneha tronen hehehe.men fattar din poäng

n ej, de måste slå ihop 2gpu på ett kretskort. Det är Nvidia som tar 2 grafikkort och sätter ihop.

SingelGPU, dubbelGPU, mackor - vad spelar det för roll? Snabbast är bäst. Punkt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Hoppas 4670 (eller vad den kmr heta) med rv740 blir en liten galen överklockare! Då skulle jag lätt köpa 2st sådana som jag skulle vattenkyla och överklocka massor!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag tycker det verkar som Phenom II blir klart oprisvärd.

När AMD Phenom II X4 940 BE 3.0 GHz är billigare och markant bättre än Intel Core™ i7 920 2.66 GHz? Blir slagen av i7 940 i ett par tester, men presterar lika och bättre också. Med en platform som måste få många fixar. Du har inget argument, inga förklaringar varför Phenom II skulle bli oprisvärd. Luktar fanboy.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Lite OT, ni som klagar på strömförbrukningen på grafikkort, varför går ni bara inte ner till mellansegmentets kort? Dom går att spela spel på men drar inte alls så mycket ström? Ni kan ju inte förvänta er att få det bästa från båda världar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
ATi måste slå ihop 2 st graffe för att slå ett graffe med 1 gpu från Nvidia det kallar inte jag att inneha tronen hehehe.men fattar din poäng

Suck. Och nVidia måste därför kontra med att göra samma sak? RV770 skulle aldrig konkurrera om prestandakronan mot GT200, det gjorde R700 (4870X2). Jag hoppas verkligen att du med den attityden inte använder någon av Intels 2x2kärniga processorer (eller 2x1 för den delen). Det hade varit lustigt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

intressant intressant

antecknat och klart

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD låta TSMC göra deras processorer också så att vi kan se Phenoms i 55/40nm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Jag har inte kollat några tabeller eller liknande nu av lathet så jag frågar istället...... Kan möjligen ett RV740 vara snabbare/svalare än ett 9800GTX+ ?

Nej jag har svårt att tro att RV740 skulle vara bättre än 4850. Vilket den skulle vara om den skulle slå 9800GTX+. Jag tror den kommer ligga lite över 9800gt i prestanda men då skulle den iofs konkurrera med 4830. Klart är iaf att det kommer bli prisvärt och strömsnålt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hoppas 4670 (eller vad den kmr heta) med rv740 blir en liten galen överklockare! Då skulle jag lätt köpa 2st sådana som jag skulle vattenkyla och överklocka massor!

kungligt:D, cheap thrills typ:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Snabbast är bäst. Punkt.

Moget sagt
Ni som skriver att konkurrens är bra har till viss del rätt, det har en baksida också i form av konkurs för företag vilket leder till arbetslösa med allt vad det innebär.
Skulle vilja uttrycka mej att viss konkurrens är bra, men inte fullt ut.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Är nog ganska smart att göra en remake på HD4670 med 40nm.

Dels tror jag att nästan alla håller med när jag säger att det knappt släppts några roliga spel senaste året. Grafikkrävande JA! men underhållande?

HD4670 @ 40nm med lite uppbuffade specs, som är billigare än dagens kommer vara ett klockrent val för ett budget bygge, då det "klarar dom senaste spelen".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

Permalänk

Hmmm det där med spel och grafikkort och alltihopa ja, det kommer mycket spännade saker år 2009.

Det ska bli kul och se om ati använder sin nya Nano-Kylare på korten (hört att det ska vara bättre än vattenkylning, dock vet jag inte om dom sakerna jag bara har hört.)
Och dom säger att det kommer bli en större skillnad med D11, änven detta ska bli spännande och så vad Hur tuff grafiken blir
Men det är bara och vänta och se vad som händer

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Kan inte AMD låta TSMC göra deras processorer också så att vi kan se Phenoms i 55/40nm?

De gör redan Phenom II i 45nm. Inte långt kvar tills de kommer ut på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Tur man har ett HD4670

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
kungligt:D, cheap thrills typ:D

haha ja

Fast budgetkort klockar väldigt sällan bra.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
haha ja

Fast budgetkort klockar väldigt sällan bra.

Jasså, HD3200 och HD3300 klockar utmärkt och det är ett budgetkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
haha ja

Fast budgetkort klockar väldigt sällan bra.

Det gör de visst;) min brors 8600gt(bläk) klockade jag utan problem från 540mhz core till 700mhz, gick från att lagga fett på crysis i medium till att ta de nästan utan lagg på high

cheap thrill;)

Permalänk

Mycket trevligt. Jag har hittills endast haft nVidia-kort, men det kommer antagligen att ändras vid nästa uppgradering.

Min förhoppning är att ATI och nVidia båda håller sig i toppen växelvis under de kommande åren. Perfekt för konkurrensen och utvecklingen. Dock får det gärna svänga till ATIs fördel under en längre tid, så att AMD ekonomiskt börjar komma ikapp Intel, och sedan åter blir CPU-kungar växelvis med konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
för de första e ja ingen fanboy men man får väll hoppas?
och du kan juh inte säga att ATi inte har hållt tronen på grafikkorten på senare tid med 4870x2'an ? ja tror dock att gx300 kommer vara ett bra kort mot ati's motsvarande men om sagt på processor sidan så håller jag faktist med att dom har en bit att gå men tänk tillbaka ett par år, man hoppas juh ändå att de ska bli som förr hehe

Okej, sorry. Det var tänkt med glimten i ögat, men det är svårt att få det att gå igenom datorskärmen
ATi håller prestandatronen - idag. Men jag tror de kommer få svårt att göra det när nVidia får upp sina minnen i samma hastigheter (och dessutom kan skära ned på kostnader och minskar strömförbrukningen) som ATi har idag. GT300 i 40nm med DDR5 vs nästa generation ATi-kort, då måste ATi hitta på något häftigare än bara 40nm som uppgradering från dagens, men det är bara vad jag tror
Och sen tyckte jag väl att jag skrev att det är (för?) länge sedan AMD var i "the shit" på processorfronten, men tyvärr tror jag inte att det kommer ändras än, inte på ett tag iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja. Du har väl lite fel i båda fallen säger jag.

Finns väl inget som ska hindra AMD från att vara konkurrenskraftiga mot nVidia i 40nm (40vs40 alltså). GDDR5 kommer inte ge någon mirakulös prestandaökning för nVidia - det är snarare ett sätt att minska kostnaderna. GT200 kommer inte med GDDR5...

På processorsidan är det uppenbart mörkare men de få benchmarks som kommit ut om PhII har varit oerhört positiva... Slår inte i7 men en värdig motståndare (om man ser pris/prestanda).

Du menar alltså att du tror - på riktigt - att hoppet från GDDR3 till GDDR5 inte kommer att ge någon prestandaskillnad att prata om? Tyvärr har jag ju lite dåligt med tester för att styrka min ståndpunkt, men å andra sidan saknas ju "bevis" för motsatsen också så vi kanske ska släppa hela diskussionen direkt istället..
Och nej, GT200-kort kommer inte med GDDR5, men diskussionen löpte kring GT300 i 40nm vs ATis motsvarighet då. Tror jag. :D:P

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vill se prestandakortet.

Dock är mindre värme väldigt välkommet. Mitt 8800GTS (G92) hängde datorn på den förinställda "cool" inställningen (Kärna: 542MHz | Minne: 1554MHz)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]