Vilket Radeon HD4850 ska jag välja? (Snabb hjälp tack!)

Permalänk
Medlem

Vilket Radeon HD4850 ska jag välja? (Snabb hjälp tack!)

Hejsan. Ska precis beställa ett nytt grafikkort och har bestämt mig för det populära Radeon HD4850. Efter lite egendriven forskning har jag kommit fram till att Powercolor har en bra medföljande kylare och verkar i överlag vara en av de bättre modellerna av denna serie.

Nåväl. Det problem jag står inför, är VILKET kort jag ska köpa?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=378936 [512 MB, GDDR3]
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368309 [1 GB, GDDR3]
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=414543 [512 MB, GDDR4]

Det jag har förstått är att GDDR4 är en nyare teknik för grafikkortets minne, vilket gör det i överlag snabbare. Vad är fördelaktigt här? Är 1 GB i GPU-minne verkligen nödvändigt? När kan det komma tänkas vara nödvändigt?

Vilket av dessa kort ska jag välja, tycker ni?
Eller ska man blicka mot 4870? Problemet är dock att jag har satt en gräns på 2000 kr, men jag skulle kunna tänka mig punga ut lite extra om skillnaden är markant och värd dessa pengar.

Men det lutar åt ett 4850. Vilket av dessa ska jag välja? Jag kommer som max att spela spel och använda datorn på en upplösning av 1280*1024 pixlar. 1GB minne är väl mer behövligt om man går högre... vilket jag inte ska.

Fungerar minnestypen GDDR4 med alla moderkort?
Någon som har några synpunkter?

MVH
Robert

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Lust att motivera ditt val?

Permalänk

kör på 1gb versionen då det kan vara bra i vissa spel tex gt4

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Jaa kör på Powercolor 1gb.. Jag har själv en powercolor på 512mb.. och de är riktigt grymt tycker jag... Stör mig dock på att mitt grafikkort inte funkar i GRID! verkar vara fler som har de problemet med HD4850 då de finns benchmarks på nätet där dom inte har några scores från ett HD4850 i just de spelet..

1gb är ju nästan ett måste idag.. synd bara att jag inte fattade de själv..

Men Powercolor är både tyst och låg temperatur..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ser i din signatur att du har ett 512 MB's-kort av denna sort. Upplevt några problem med det?

Nu är det oturligt så att 1GB's-versionen är slut på lagret och kommer inte in förrän 9:de januari, vilket är riktigt surt. Hade tänkt sätta ihop datorn innan nyår...

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky Jaa kör på Powercolor 1gb.. Jag har själv en powercolor på 512mb.. och de är riktigt grymt tycker jag... Stör mig dock på att mitt grafikkort inte funkar i GRID! verkar vara fler som har de problemet med HD4850 då de finns benchmarks på nätet där dom inte har några scores från ett HD4850 i just de spelet.. 1gb är ju nästan ett måste idag.. synd bara att jag inte fattade de själv.. Men Powercolor är både tyst och låg temperatur..

Tack för infon. Hade lätt slagit till om det inte vore för att lagret var tomt.

Edit 2: Finns det någon bra motsvarighet till PowerColors kort som jag kan köpa istället?

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att inte köra med upplösningen 1280*1024 efter som kortet presterar bättre på högre upplösningar. Men om vi nu säger att du skulle iaf köra på 1440*900 (som jag) skulle du få lika mycket och kanske till och med mer FPS + en bättre bild.

Detta för att det kan då ge ut "all" sin kraft.

1g varianten tjänar du inte på att andvända om du inte ska ha större upplösningar än 1680*1050 och uppåt.

Tänker själv kanske köpa ett till 4850 kort och köra crossfire men eftersom jag redan har ett med 512mb så tjänar jag inte på att köpa ett 1g kort (512 kortet skulle flaska).

Permalänk
Medlem

Ok. Nämnde 1280*1024 då jag är van vid denna upplösning på min gamla dator och det har liksom inte framgått för mig att det numera är vanligare med högre upplösningar.

Vet du om det finns någon bra motsvarighet till Powercolors kort? Dvs låg temp och lågt ljud.

Är det värt att blicka mot 4870-hållet? Om man har argumentet att det är en framtida investering att lägga ner cirkus 2.800 kr på ett 4870-kort, så håller det väl. Däremot är jag student, så jag vill helst av allt placera mina slantar väl.

Hjälp.

Permalänk
Medlem

Okej ^^ ja då är det nog ingen ide med ett 4870 kort HD4870 är därimot ett prisvärt kort och prestandan är märkbart bättre än ett 4850.

Jag råder dig att börja köra på högre upplösningar om du ska känna på att köpa nytt grafikkort

Du kan ju kolla lite på sweclockers egna tester på korten

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6114&page=1

detta är dock från hösten och med nya ATI drivrutiner kan du få bättre resultat men man får en uppfattning om hur korten står sig mellan varandra

Permalänk

Har själv ett powercolor 4850 512mb. Funkar finfint i Grid. Men skulle vilja tipsa om ett asus "top"-kort om det inte kostar för mycket, har hört från en kompis att det är tyst och svalt. Och nej du behöver inte 1gb om du kör 1280x1024. Eller så kan du köpa ett vanligt 4850 och byta ut kylningen om du har lust. Förresten det finns 4850 till salu i marknadsavdelningen för bra priser lycka till med köpet!