65nm athlon 6000+ ligger på 70 grader i idle?! =S

Permalänk
Medlem

65nm athlon 6000+ ligger på 70 grader i idle?! =S

Som sagt min athlon ligger i 70c idle. Vilket är högt med tanke påa tt 65nm verisionen ska vara sval. Tro problemet är att fläkten bara snurrar 800rpm. Hur ökar man på fläkten?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Speedfan..

Men det kan ju vara fel på sensorn också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enligt speedfan är cpu 28 grader konstant. Sen finns det "remote" som ligger runt 70 grader. Känner man på cpu kylaren så är den skållhet (man kan precis nudda den utan att bränna sig), så jag antar att speedfan av någon anledning inte fattar att "remote" egentligen är cpu.
Sen så undrar jag hur man ändrar fläkthastigeheten? Ändrar man på speed 1 eller någon av dom andra till 100 % så händer ingenting alls..
Finns det något bättre program som mäter tempen rätt och som klarar av att ändra fläkthastigheten?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Core temp kan du testa...
jag får rätt temp på min med easytune (ett av programmen/drivrutinerna) till mitt gigabytemoderkort (30C idle och 45C load med sys i sign)

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

okey men ska en Amd orginal kylare bara ligga på 792 rpm? :S känns som något är fel. Den borde gå upp i varv när processorn närmar sig 80 grader?

Btw sladden från kylaren hade 3 "pins" medans moderkorted bara hade två tror jag. Kan det ha något med det att göra?
Tack för svaren än så länge iallafall

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Btw sladden från kylaren hade 3 "pins" medans moderkorted bara hade två tror jag. Kan det ha något med det att göra?
Tack för svaren än så länge iallafall

Då har du nog kopplat in fläkten på fel kontakt. CPU_fan-kontakten bör ha 4 pinnar. Kollar man här så sitter rätt kontakt ihopklämd mellan två kondensatorer längst upp vid första minnesplatsen. Kontrollera alltså anslutningen.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Nae den saitter rätt. Moderkortet stänger av datorn automatiskt om den sitter fel. Men kontakten har bara 3 pins :S Den gamla fläkten hade också bara en 3 pins sladd. Vad är den fjärde sladden till för då?
Ska jag lämna tillbaka skiten lr?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag Hade också galna temperaturer me min original kylare, kan monterat fel men tror inte att det är fallet då jag monterat om den flera ggr.

* Testa montera om kylaren, gör rent och sen på med ny kylpasta.

* Fortfarande höga temperaturer? Gör som jag köp ny kylare jag sänkte tempen drastiskt.

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Jag Hade också galna temperaturer me min original kylare, kan monterat fel men tror inte att det är fallet då jag monterat om den flera ggr.

* Testa montera om kylaren, gör rent och sen på med ny kylpasta.

* Fortfarande höga temperaturer? Gör som jag köp ny kylare jag sänkte tempen drastiskt.

Lycka till!

hade du 89wattarn? hur snabbt snurra din fläkt? Känns som att den borde löigga runt 2000 rpm iallafall. inte 700-800 rpm:S Kylaren sitter rätt, för den blir skit varm. Men kylaren ser ju rätt bra ut jämfört med min gamla? :S får vell köpa en ny fläkt annars..
Men känns som det är fel på processorn? Den presterar knappt bättre än min 4200+. Borde inte en 6000+, hd 4850 + 2 gb ram klara crysis på inställngen "gamer" liksom?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Re: 65nm athlon 6000+ ligger på 70 grader i idle?! =S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Som sagt min athlon ligger i 70c idle. Vilket är högt med tanke påa tt 65nm verisionen ska vara sval. Tro problemet är att fläkten bara snurrar 800rpm. Hur ökar man på fläkten?

Knepigt... Min X2 6400+ BE ligger på 49 grader och cpu fan på 4218 rpm och min version är på 125w.... Så din fläkt måste vara kass... De flesta cpu fläktar ökar efter temp...men 800rpm och 70 grader verkar nästan som din fläkt är kass...eller så läser din dator fel...

Ett bra prog för att mäta är: HwMonitor
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Permalänk

brukar det inte vara inbyggt temperatur skydd ?, min amd 3500+ slocknar vid 65-70grader

Permalänk
Avstängd

Ändrat nåt i BIOS?, typ fläkthastighet eller nåt kolla samtidigt vad tempen är i BIOS när du är där inne

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ändrat nåt i BIOS?, typ fläkthastighet eller nåt kolla samtidigt vad tempen är i BIOS när du är där inne

Nae e ett moderkort från en HP dator så det finns typ inga biosinställningar. Men jag åker tillbaka med skiten då.. Tack för svaren!

Btw så känner inte windows igen vad det är för processor! Står bara "amd processor model unknown". Kan det ha något med det att göra? Och när man kollar i speed fan står cpu tempen på 25 grader.. Fasst att man bränner sig på kylaren typ. Det kan itne vara så att moderkortet har fått för sig att tempen på cpun är 25 grader och kör därför bara fläkten i 800rpm? Den egentliga cpu tempen kallar speedfan för "remote" och den ligger runt 60-80 grader (går upp när processorn jobbar).

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg