Permalänk
Medlem

SATA sönder?

Min dator har nu ett tag stannat upp eller "frysigt sig". Detta har skett under ca 5 min, sen när den börjar gå igång igen har min SATA disk på 500gb (full) försvunnit från datorn och man har varit tvungen att starta om datorn för att få tillbaks den, men då har detta med att datorn stannat bara börjat igen efter 30 min eller så. Först trodde jag att det var nätaggregatet som spökade, men nu har jag märkt att detta slutar när jag kopplat ut sata disken ( har ej operativsystemet på den, utan bara löst skit). Är min sata hdd reda för att skrotas, eller finns det fortfarande hopp för den? Finns det nåt sett att felsöka den eller nåt?

Permalänk
Avstängd

Gå till tillverkarens hemsida och ta hem deras hd tools kanske vore en bra grej.Och testa att köra en full diagnos på disken,det kan ta en massa tid men då vet du kanske till slut om den är färdig för skrot och hinner tanka över dom bra grejerna:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

kan jag göra detta utan att behöva vara rädd för att allt ska försvinna på den?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar med försvinna. En trasig disk kan gå sönder medan du testar (klick, klick of death). Programmen varnar dig dock alltid om du väljer något som raderar innehållet (är du säker, riktigt säker).

Är du det minsta misstänksam på att disken är på väg att dö så är det bättre att du kopierar det viktiga redan nu. Sedan kan du testa etc i lugn och ro.

Du skulle inte tro hur ofta att det blir typ:
Jag skulle bara stänga av datorn för att koppla in den nya hårdisken.
Jag skulle bara kolla om hårdisken var OK med ett program.
Jag skulle bara vänta till i morgon innan jag gjorde backup.
Jag skulle bara...
Jag skulle bara...

Mitt liv var på disken. Vad gör jag nu. Agghhh, buhuuu.

Jag hade tur (Seagate 400 GB SATA).