Permalänk
Medlem

ersätter i7 920 Q6600?

och då menar jag som billigaste quad CPUn ifrån Intel:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll:P?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Nej, Q6600 ersattes av 45nm Quadsen...
Dvs Q8200 / Q9300, i7 representerar idag highend-segmentet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Och senare i år kommer billigare modeller (lynnfield).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Vad spelar det för roll:P?

klockrent kasst svar !! ge svar på frågan eller håll tyst.

dom roxkz säger så är det 2 skilda plattformar en i7a på 2,66 spöar skiten ur exempelvis q6700 samt q9450 eftersom den har stöd för uppemot 8 trådar (4 trådar är hypertrathing så det går inte riktigt att jämnföra ) men det är ändå en bättre plattform på I7 dessutom har en i7 högre systembuss, annan minnes hantering eftersom den har hantering för minnen uppemot 3*1800mhz

kör du en Q6600/q9450/q6700 på ett DDR3 moderkort så stöder den endast 2*1800 minnen

så slutsatsen av detta är att i7 är avesvärt mycke bättre en Quad

hoppas jag gett ett bra svar ,ni som kan ge bättre information komplitera o rätta mig.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
klockrent kasst svar !! ge svar på frågan eller håll tyst.

dom roxkz säger så är det 2 skilda plattformar en i7a på 2,66 spöar skiten ur exempelvis q6700 samt q9450 eftersom den har stöd för uppemot 8 trådar (4 trådar är hypertrathing så det går inte riktigt att jämnföra ) men det är ändå en bättre plattform på I7 dessutom har en i7 högre systembuss, annan minnes hantering eftersom den har hantering för minnen uppemot 3*1800mhz

kör du en Q6600/q9450/q6700 på ett DDR3 moderkort så stöder den endast 2*1800 minnen

så slutsatsen av detta är att i7 är avesvärt mycke bättre en Quad

hoppas jag gett ett bra svar ,ni som kan ge bättre information komplitera o rätta mig.

Nu är det inte just att i7 klarar av att hantera mer minnen utan en till minnes kanal vilket resulterarar i mer minnen iofs( om tillverkaren ger kortet 2 slots per kanal dvs vilket tex inte foxconn gör enligt vad jag sett på förhandstitt )och av vad du säger så klarar bara 775 2 st minnen men det är 2 kanaler vilket är 4 minnen. Även utan HT så är i7 bättre då den är snabbare clock per clock .

Det som skiljer mest är att på i7 så hanterar cpun minnet direkt utan att gå via nordbryggan vilket 775 cpus måste göra. Dessutom går bussen åt båda hållen jämfört mot 775s buss som går åt 1 håll i taget. Dessutom är i7 en quad så den är inte avsevärt bättre än en quad just utan snarare än c2q. Dessutom så spöar i7 920 stock en core 2 extreme 965 i nästan allt och inte bara en q6700.

On topic i7 920 är ingen ersättare till q6600 som tidigare sagt i7 är high end och riktat mot entusiaster.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

men om man tänker popularitet på forum som swec.. så lär det nog kunna vara en ersättare..

there is always another point of view

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Vad spelar det för roll:P?

Word!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
men om man tänker popularitet på forum som swec.. så lär det nog kunna vara en ersättare..

there is always another point of view

Tror också att det låter mycket sannolikt att dom som köpte en q6600 mycket väl kommer att uppdatera till i7:an vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Avstängd

Försöker reda ut i härvan kring ett bra system kring en q6600, men har inte en riktigt bra bild framför mig. Jag ska alltså köpa DDR2-minnen för att nytta komponenter jämt mot varandra?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och senare i år kommer billigare modeller (lynnfield).

men heter dom inte fortfarande i7 då?:s

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men heter dom inte fortfarande i7 då?:s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men heter dom inte fortfarande i7 då?:s

i5 har det varit tal om.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
i5 har det varit tal om.

där ser man, när var det Intel skulle "gå ner en storlek" i tillverkningen då?

och kommer nuvarande modeller av i7 krympas då med, lr kommer bara helt nya modeller få den mindre storleken?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
där ser man, när var det Intel skulle "gå ner en storlek" i tillverkningen då?

och kommer nuvarande modeller av i7 krympas då med, lr kommer bara helt nya modeller få den mindre storleken?:)

I slutet av 2009 säger väl ryktet, och meningen är nog att nya versioner (westmere) skall ersätta nuvarande (ungefär som när penryn introducerades).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
http://www.sweclockers.com/nyhet/8654-bantad_core_i7_i_test/

hmm, undrar hur stor prestanda förlusten mot i7 blir för i5 med tanke på minneskanalerna:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Vad spelar det för roll:P?

Varför ens skriva Jeppeeeeeeeeeeeeeeeee.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Vad spelar det för roll:P?

Sanningen.

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer det sig att tex en Q9450 är så jävla ovanlig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain.Dew
Varför ens skriva Jeppeeeeeeeeeeeeeeeee.

Av samma anledning som du skrev.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||