Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD pensionerar äldre Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD pensionerar äldre Phenom

Med bara några dagar kvar till lanseringen av Phenom II har information om vilka processorer som fasas ut publicerats. Det handlar om flera Phenom X3 och X4.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Och med tanke på att Nehalem kostar 3 ggr mer att producera än Phenom II så kommer det nog bara gå uppåt!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Det är väl naturligt att de tar bort gamla modeller när det kommer nya. Väntar med spänning.
Dock borde det nog inte stå 9650 X3 i slutet för den finns ju inte.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

140 watt och 125 watt, oj vad mycket.
Bra att de slopar dem.

Permalänk

Borde de inte sluta sälja dem när de helt enkelt är slut ? Kanske lite dumt att sluta sälja dem i mars om de fortfarande finns kvar ett lager av dem ? Lika dumt som det är att få tillverka fram fler för att kunna sälja t.o.m. mars om det nu t.ex. tar slut i februari

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Borde de inte sluta sälja dem när de helt enkelt är slut ? Kanske lite dumt att sluta sälja dem i mars om de fortfarande finns kvar ett lager av dem ? Lika dumt som det är att få tillverka fram fler för att kunna sälja t.o.m. mars om det nu t.ex. tar slut i februari

Handlar nog mer om att ha kvar ett budget alternativ. Phenom II vill nog AMD klämma på pengar innan prissänkning, då kan dom på allvar ersätta gamla Phenom när dom börjar närma varandra i pris

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Trevligt. Och med tanke på att Nehalem kostar 3 ggr mer att producera än Phenom II så kommer det nog bara gå uppåt!

Kan du utveckla hur du får fram det?
Jag har svårt att se en sån skillnad med tanke på storlekarna inte skiljer sig åt så mycket. Speciellt när man tar Intels tillverkning i beaktande.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Har läst något att de komemr vara dålig tillgänglighet på AMD Phenom II 940 3.0ghz BE processorn? stämmer detta? Jag planerar att köpa in just den processorn i slutet på februari/början på mars.. då vill jag ju kunna köpa den utan några problem helst..

Kan inte minnas vart jag läste de.. men tolka de som att dom först och främst ska sälja processorn i America/Asien etc.. och att tillgängligheten kan vara dålig här i sverige..

Och nu när dom slopar äldre phenom processorer, vore de väldigt dåligt tycker jag..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Handlar nog mer om att ha kvar ett budget alternativ. Phenom II vill nog AMD klämma på pengar innan prissänkning, då kan dom på allvar ersätta gamla Phenom när dom börjar närma varandra i pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Har läst något att de komemr vara dålig tillgänglighet på AMD Phenom II 940 3.0ghz BE processorn? stämmer detta? Jag planerar att köpa in just den processorn i slutet på februari/början på mars.. då vill jag ju kunna köpa den utan några problem helst..

Kan inte minnas vart jag läste de.. men tolka de som att dom först och främst ska sälja processorn i America/Asien etc.. och att tillgängligheten kan vara dålig här i sverige..

Och nu när dom slopar äldre phenom processorer, vore de väldigt dåligt tycker jag..

Borde de inte vara billigare att tillverka nya budget-processor i 45nm istället ? Man kan ju ha mindre cache och lägre frekvens på dem för att distansera sig från toppmodellerna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Låter kalas,kanske får bli ett inköp då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Har läst något att de komemr vara dålig tillgänglighet på AMD Phenom II 940 3.0ghz BE processorn? stämmer detta? Jag planerar att köpa in just den processorn i slutet på februari/början på mars.. då vill jag ju kunna köpa den utan några problem helst..

Kan inte minnas vart jag läste de.. men tolka de som att dom först och främst ska sälja processorn i America/Asien etc.. och att tillgängligheten kan vara dålig här i sverige..

Och nu när dom slopar äldre phenom processorer, vore de väldigt dåligt tycker jag..

Jag har också läst att Europa och Sverige inte kommer att prioriteras, men att det antagligen ska gå att få tag på Phenom II i Sverige under februari. Dessutom lär väl återförsäljarna ha en del gamla Phenom på lager även om de slutar tillverkas, så det ska nog gå att köpa Phenom-processorer hela tiden.

On-topic:
Det är ju inget konstigt alls att man slutar att sälja en del gamla modeller när ersättare är på väg. Dessutom finns det ju ingen anledning att ha kvar Phenom 9950 140W och 9850 125W eftersom samma processorer numera finns med lägre TDP.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

alltid bra att rensa ut gammalt mög.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

är nog ett klokt val
gamla phenoms namn var ändå nersmutsatt

tycker att dom borde ha kommit upp med ett helt nytt namn.

Permalänk
Medlem

"Den kraftfullare Phenom X3 9650 kommer att säljas fram till mars månad".

Antar att det ska stå X3 8650 där.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Borde de inte vara billigare att tillverka nya budget-processor i 45nm istället ? Man kan ju ha mindre cache och lägre frekvens på dem för att distansera sig från toppmodellerna.

I början av ny tillverkningsteknik brukar yielden inte vara speciellt bra. Sedan är det vid launch brist på 45nm processorer så för att hålla marknaden igång behövs lite extra vid sidan av, då fabrikerna har en gräns på hur mycket som kan produceras.

Rätta mig om jag har fel ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

En bra ide att fasa ut dem, då de är effektslukande och inte klockar särskilt bra, samt det i dagsläget finns bättre alternativ.

Visa signatur

~Pelle~