Permalänk
Medlem

Win XP tar en kvart att boota

Jag ominstallerade Windows för nån vecka sen. För någon dag sen (efter att jag installerat alla program osv) så tog boottiden helt plötsligt grymt lång tid.
Innan hade jag en riktigt kort boottid. Nu tar det ca en kvart.
Det är vid Win-loggan som det laddas jättelänge, hårddisken/cpu jobbar inget då, den idlar.

Vad fan kan vara fel? Datorn funkar utmärkt i Windows.
Jag har kollat med Bootvis och där ser det ju jätteskumt ut förstås. Men jag kan inte se vad som orsakar detta.

Det är WinXP Pro SP3 jag kör.
Datorn är en Core2Dual 3.0GHz på ett Gigabyte EP35-DS4 med 2x2GB DDR2-minnen och en Seagate SATAII-disk.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ev. anslutna usb-enheter kan ibland ta mycket lång tid.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
ev. anslutna usb-enheter kan ibland ta mycket lång tid.

Hmm, jag har ju faktiskt en WLAN-adapter som är ansluten till USB. Den strular faktiskt en del i Win. Ska prova boota utan den ikopplad!

Permalänk

du måste pröva dig fram genom att ändra bootlistan med program.
pröva att ta bort alla och starta om. Sedan lägger du in varje program var för sig åt gången för att se vilket/vilka program som orsakar detta problem.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
du måste pröva dig fram genom att ändra bootlistan med program.
pröva att ta bort alla och starta om. Sedan lägger du in varje program var för sig åt gången för att se vilket/vilka program som orsakar detta problem.

För det första så är det under den svarta bootskärmen det tar tid (med Windowslogo) och då startar den inga program. För det andra har jag bara ett program i startup.
Det har inget med det programmet att göra för det kommer efter det som tar tid, det ser jag med Bootviz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nä bara windows samt drivrutiner (och för dem som inte hittar msconfig, alla tillhörande extraprogram till drivrutinerna)

leta runt i bios och se om du kan hitta nåt, samt rycka ur alla usbenheter om du nu inte kan stänga av dem förstås såsom externa diskar mm

Permalänk
Vila i frid

Kör Microsofts egna analysvertyg, bootvis.