Bästa digitalkameran för 3000:-

Permalänk
Medlem

Bästa digitalkameran för 3000:-

Hej!
Jag ska ut och resa i början av februari så jag är ute och letar efter en digitalkamera att ta med på resan.
Jag ska fota allt från människor till naturbilder, så vill gärna ha en mångsidig kamera.
Min budget ligger på runt 3000:-.

Vilken är det bästa digitalkameran i denna prisklass? Självklart måste den inte kosta exakt 3000:-. Är ju bara ett plus om den är billigare.

Canons Ixus-serie har ju alltid hafte ett gott rykte. Är det något att satsa på, tro?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ixus 870 IS idag. Jag är mycket nöjd hittills. Annars säljer elgiganten Nikon D40 för 2990:- om du hellre vill ha en systemkamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag köpte en Ixus 870 IS idag. Jag är mycket nöjd hittills. Annars säljer elgiganten Nikon D40 för 2990:- om du hellre vill ha en systemkamera.

Polaren tar med en systemkamera på resan, så vi bestämde att jag köper en vanlig digitalkamera.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag köpa en Ixus 870 IS. Det finns ingen anledning att köpa en dyrare om du inte vill ha en klumpig långzoomare t.ex.

Här kan du läsa lite om den: http://www.kenrockwell.com/canon/compacts/sd880.htm (den heter SD880 i USA..)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
IXUS 90 för 1490:- på EG.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Måste väl finnas någon kamera i 2500-3000 kronors klassen som är snäppet bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Panasonic är bland de bästa när det gäller kompaktkameror men varför inte en med super zoom som Lumix DMC-FZ18?
http://www.radars.se/Product/panasonic_dmcfz18-841732.html

Den kräver dock bra ljus då det annars lätt blr brusigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Panasonic är bland de bästa när det gäller kompaktkameror men varför inte en med super zoom som Lumix DMC-FZ18?
http://www.radars.se/Product/panasonic_dmcfz18-841732.html

Den kräver dock bra ljus då det annars lätt blr brusigt.

Grejen är det att jag snurrat in mig på Ixus. Har haft en Canon Ixus tidigare, och de känns som dem är stabila kameror. Är det dumt av mig?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Grejen är det att jag snurrat in mig på Ixus. Har haft en Canon Ixus tidigare, och de känns som dem är stabila kameror. Är det dumt av mig?

Ixus är mycket bra kameror, så om du gillar dem är det väl bara att köpa? Det är viktigare att man trivs med kameran och att den är enkel att använda än om den ger lite brusiga bilder.

Edit: jämförde Lumixen någon länkade till och Ixus 870 IS. Canonen har bättre bildkvalité, även om skillnaden är marginell.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar sony W-170
+ Utmärkt bildkvalite (carl-zeiss objektiv, bionz processor)
+ optisk bildstabilisator
+ vidvinkel (28mm)
+ 5 ggr optisk zoom
+ enligt mig mkt snabb (men förstås långsammare än systemkameror)
+ utmärkt batteritid (kan ta minst 400 bilder/laddning med min)
+ ok bilder vid hög iso
+ optisk sökare
+ smile-shutter (onödig men rolig funktion som tar bilden när objektet ler)

- inte alla manuella inställningar som en systemkamera har.
- går inte att zooma under filmning

Permalänk

Vad roligt:P Jag sitter i exakt samma sits som trådskaparen. Ska ut på en långresa till asien i början av februari och ska köpa ny digital kompaktkamera för att det är för bökigt att kåkna runt på systemaren överallt.
Jag har undersökt alla möjliga alternativ som finns känns det som. Till en början var jag ruskigt sugen på en Panasonic FX35 (FX37 är nya modellen) eftersom den har 25mm vidvinkel, kan filma i hd-upplösning och framförallt att den är väldigt liten och kompakt. Men naturligtvis kan en kamera inte vara perfekt och således var bildkvaliteten inte särskilt upphetsande.
Sen var jag insnöad och nästan på väg att köpa Fuji Finepix F100 fd eftersom den ger absolut bäst bildkvalitet i kompaktkamerasegmentet. Men efter att ha läst otaliga recensioner så verkade det som det nästan bara var bildkvaliteten den hade att skryta med (och självklart är det den viktigaste aspekten) och gränssnittet var inte så jättebra, utseendet var lite halvfult och den var lite större.
Nämnas bör att jag har haft en gammal Canon Ixus 55, och vet hur smidiga och lättmanövrerade Ixus-kamerorna är. Så självklart känns det lite surt att gå ifrån ett så bra menysystem och smidigt format. Jag ville dock inte köpa en ur den "vanliga" Ixus-serien (ex. Ixus 85, 90 osv.) För dessa kändes lite för dåliga helt enkelt.
Så helt plötsligt läste jag om uppföljaren till den lite bättre Ixus-kameran 860 IS, som ganska logiskt heter Ixus 870 IS!
Den har "bara" 10 MP men tävlar i samma segment som kameror med 13-14 MP. Den har även lite mindre bildsensor än t ex. Fuji F100 och ger inte riktigt lika bra bildkvalité, men nästan. Och det smidiga formatet(passar perfekt i byxfickan på backpacker-shortsen;)), de överlägset smidigaste menyerna och den där "ixus-känslan" gjorde den till min favorit.

Nu letar jag bara efter ett bra pris på den. Tycker 2490 som den ligger på nu är lite i översta laget.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Tycker att detta var otroligt svårt. Vad tror ni är optisk sökare viktigt? Jag ska resa till varma länder där solen ofta skiner. Kanske kan det bli jobbigt om kameran inte har optisk sökare?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på vilken stil man har för alla gillar inte att ha kameran upp mot ansiktet utan vill vara lite mer diskreta men i regel är optisk sökare klart bättre då man får en bättre känsla för motivet. Sedan kan det ju vara bra att som du skriver att man kan se också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att optisk sökare är nödvändigt på en kompaktkamera. De är så fruktansvärt dåliga, de täcker inte hela bilden, är små och mörka. Dessutom har du ingen aning om fokus har hamnat rätt eller hur exponeringen blir.

Med en systemkamera är sökaren överlägsen, men där ser du alla fokuspunkter, exponering osv.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så står det mellan Canon Ixus 980 IS, Canon Ixus 870 IS, Panasonic Lumix FX35, Panasonic Lumix FX37 och Fujifilm F100. Vilken ska jag välja tycker ni, och varför?

Tycker ni föresten att Panasonic Lumix FX150 kan vara ett alternativ också?

Permalänk

Jag tänkte köpa den här på Expert; http://www.expert.se/Product/productinstock.aspx?id=2342362

Någon som vet om den är bra? Riktigt bra rea på den iallafall.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2008/08/...

Med den nya firmwaren är den kanon.

Älskar min TZ5,a!

Mvh

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cB3r
http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2008/08/...

Med den nya firmwaren är den kanon.

Älskar min TZ5,a!

Mvh

Någon som har läst några recensioner om Panasonic Lumix TZ5. Är det en bra kamera?

Permalänk
Medlem

TZ5 är en kanonbra kompaktkamera.

Köpte en idag och är mer än nöjd.
Det finns bara ett minus enligt mej och det att man får ta
ur batteriet när man ska ladda det om man inte köper den
speciella laddkabeln förstås.

Kan varmt rekommendera den

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Testade TZ5 under julhelgen och kan bara instämma med ovan kommentar, det är en mkt kompetent kamera, med förvånansvärt bra bildstabilisator bl. a. Till priset 2400 är den mycket prisvärd. Något negativt är att det inte finns några manuella inställningar.

Panasonic FX150 fick "bäst i test" av PC för alla för några nummer sedan, och är bevisligen en mycket bra kamera.

Jag själv skulle inte köpa Canon Ixus 970/980 p.g.a den dåliga vidvinkeln.

Permalänk

Panasonic Lumix TZ5 är väl större och klumpigare än exempelvis Canon870 IS?
10x optisk zoom måste göra sitt, storleksmässigt.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Är så himla svårt. De flesta av kamerorna nedan har fått bäst i test i någon tidning. Skulle vilja ha ett enda stort test med alla kamerorna, samtidigt.

Vilken av kamerorna nedan ska jag köpa, tycker ni?

Canon Ixus 980 IS, Canon Ixus 870 IS, Panasonic Lumix FX35, Panasonic Lumix FX37 och Fujifilm F100, Panasonic Lumix FX150, Panasonic Lumix TZ5

Känns som det står mellan Ixus 870 IS eller Panasonic Lumix FX150. Eller är det fel av mig?

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa en digitalkamera då jag snart ska ge mig ut och resa lite.

Då jag reser relativt mycket så vill jag ha en praktisk och bra kamera till detta.

Den jag varit mest inriktad på har varit Olympus 1030 SW. Det är en kamera som ligger runt 3000:- .

Den är vattentät ner till 10m djup, dvs du kan ta perfekta bilder under vatten. Den tål även fall från 2m rakt ner i betong, är frystålig ner till -10C och den tål ett tryck på 100kg.

För mig så är detta ett mycket bra alternativ då den tål en hel del och är vattentät!

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Ixus kamrorna kan jag rekomendera... har en polare som har en av de gamla modelerna med 8 megapixel, hjälpt farsan med att köpa en Ixus 970 eller vad den hete.. 12 megapixel. Köpt en Canon Ixus 90 IS på elgiganten på mellandags rean 10 megapixel. Alla de kamrorna ger väldigt fina bilder!, och funkar väldig bra utomhus...när man är ute och åker skoter på vintern m.m... funkar väldigt bra att ta bilder där det är vitt(snö m.m), inga problem med fukt.

Om trådskaparen vill ha bilder från Ixus så skicka mig ett pm!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Var och tittade på Panasonic FX150, Panasonic Lumix FX37, Canon Ixus 870 IS, Canon Ixus 980 IS och några andra från Sony. Slutade med att jag köpte Canon Ixus 870 IS:D Är mkt nöjd med den ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzenzor
Var och tittade på Panasonic FX150, Panasonic Lumix FX37, Canon Ixus 870 IS, Canon Ixus 980 IS och några andra från Sony. Slutade med att jag köpte Canon Ixus 870 IS:D Är mkt nöjd med den ^^

Varför köpte du 870 IS och inte FX150, eller 980 IS?
Vill gärna höra motiveringen som du drog:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Varför köpte du 870 IS och inte FX150, eller 980 IS?
Vill gärna höra motiveringen som du drog:)

Jag kan dra min motivering varför jag valde Canon 870 IS.

Fördelar mot 980 IS:

- Mer vidvinkel
- Större skärm
- Trevligare knapp-layout
- Lite mindre

FX150 testade jag aldrig, men den har sämre brusegenskaper. Dessutom föll jag för Canonen direkt. Den är förvånansvärt snabb (för att vara kompakt..) och det går väldigt fort att ändra inställningar som ISO, ljusmätning och exponeringskompensation. Exponeringskompensationen har jag dedikerat till "skriva ut direkt-knappen", mycket användbart!

Länkar till lite bilder som jag har tagit med Canon 870 IS. Inte för att det är kameran som avgör hur bra bilderna blir, men det blir roligare så. Den första är oredigerad.

http://pici.se/pictures/ymCnvQfUl.jpg
http://pici.se/pictures/UbbwNeHic.jpg
http://pici.se/pictures/yAwwrRcbT.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag kan dra min motivering varför jag valde Canon 870 IS.

Fördelar mot 980 IS:

- Mer vidvinkel
- Större skärm
- Trevligare knapp-layout
- Lite mindre

FX150 testade jag aldrig, men den har sämre brusegenskaper. Dessutom föll jag för Canonen direkt. Den är förvånansvärt snabb (för att vara kompakt..) och det går väldigt fort att ändra inställningar som ISO, ljusmätning och exponeringskompensation. Exponeringskompensationen har jag dedikerat till "skriva ut direkt-knappen", mycket användbart!

Länkar till lite bilder som jag har tagit med Canon 870 IS. Inte för att det är kameran som avgör hur bra bilderna blir, men det blir roligare så. Den första är oredigerad.

http://pici.se/pictures/ymCnvQfUl.jpg
http://pici.se/pictures/UbbwNeHic.jpg
http://pici.se/pictures/yAwwrRcbT.jpg

Trevliga bilder! Ingen som testa FX150. Börjar få avsmak mer och mer för 980, och med att den inte har vidvinkel, och är lite klumpigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Varför köpte du 870 IS och inte FX150, eller 980 IS?
Vill gärna höra motiveringen som du drog:)

Gillade den mest. Som Wiskman sa om jämförelsen med 980n och att den är liten och lättnavigerad.