Permalänk
Medlem

Dator som fryser i vissa spel.

Har en hyffsat ny dator men har vissa problem, datorn fryser och måste startas om.
Datorn fryser endast i spel, men inte alla spel. har spelat 3 spel frekvent sen jag fick hem datorn, WoW, Counter strike source och Warcraft 3 TFT, WoW har aldrig fryst sig, men både WC3 och CS fryser ofta, spelade assasins creed också när datorn var helt ny och hade då inga problem, men det var nåra månader sen.
När datorn fryser sig ser det ut som det fastnar mellan 2 bilder, man kan säga att på slärmen är det indelat i rektangulära rutor och varannan ruta passar ihop
ungefär som -|-|- så varannan ruta passar ihop.

Alla temperaturer är hyffsade, CPU'n ligger på 40c i load, Grafikkortet ligger på 70c i load, tror det är automatisk fläkt styrning som håller det på 70c (enligt catalyst control center)

Operativ system jag har är Vista ultimate x86 (brännt) har senaste grafik driv rutinerna, inga virus eller något likande, (skannat med Nod32 adaware och spybot s&d).

Har dock upptäckt en konstig sak (inte säker), att när datorn är ny startad och jag spelar CS t.ex (har inte testat med wc3) så fryser det inte, men om jag stänger av spelet, glider runt lite på internet och sedan startar spelet igen så kan det frysa, jag kommer iallafall inte på någon gång det har fryst när datorn är ny startad. Inte heller är det alltid att det fryser.

Specs på datorn.
Corsair 750w powersupply.
Asus P5Q PRO, P45 Mobo
Samsung Spinpoint F1 750gb 32mb cache 7200rpm x2
Sapphire radeon HD 4870 512MB GDDR5 Pci-e 2.0 x16
Kingston ValueR DDR2 PC6400 2048mb x2 (4gb total)
Intel Core 2 Quad Q6700 2.67Ghz 8mb
Allt sitter i ett Antec 1200 chassi, inget är klockat eller ändrat i BIOS.

Edit: Har nu spelat Assasins creed några timmar, och inga problem.
Det kan inte vara något med DX10?