Tar krympning av volym för lång tid ?

Permalänk
Medlem

Tar krympning av volym för lång tid ?

Tjena !!

Det är så här att idag skulle jag dela upp min hårddisk i min bärbara dator för att kunna skapa en partition att installera Win 7 betan på, så att jag kan dualboota mellan Vista som jag har och Win 7 på den bärbara.

Jag satte igång krympningen av hårddisken idag vid ett tiden ungefär och den sa att den kunde skapa 25 GB fritt utrymme som jag kunde använda mig utav till Win 7.

Nu är det så här att den håller fortfarande på att krympa hårddisken !!
Det har gått över nästan 12 timmar !!

Min fråga är då att ska det ta sån här lång tid för att krymp hårddisken ??
Den bärbara jag har idag är några år gammal men den funkar, så vad jag förstår så ska det gå långsamt men ska det verkligen gå så väldigt långsamt för detta ?

Lägger in länk till en recension där specifikationen finns om datorn: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-5024WLMi.726....

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick ett svar

//TM

Permalänk
Medlem

Öh, har du ledigt utrymme så tar det ju sekunder att konvertera till en partition... Jag fattar inte vad du menar med krympning. Backa upp på extern hdd/dvd och ta bort istället.

Permalänk
Medlem

Den måste flytta på dina filer för att krympa. Och om du tog allt ledigt utrymme till det utan att ha defragmenterat så är det klart att det tar tid. Du kan ju själv se hur utsprida filerna är innan du defragmenterar.

Permalänk
Medlem

För mig gick det bara på några sekunder att krympa disken.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Okej har aldrig gjort detta förut, har själv tänkt på det som du sa panpo98 men att diskhanteringen hade något sätt att fixa det på
Datorn har stått på enda tills nu och gjort ingenting, vara bara att stänga av diskhanteraren och starta om datorn.

Blev lite förbannad att det inte hade hänt något men nu vet jag i alla fall att jag måste defragmentera datorn, vilket jag inte har gjort flera år :/

Jag tackar för svaren och för hoppningsvis funkar det efter defragmentering !!

//TM

Permalänk
Hedersmedlem

Vistas partitionskrympning ska gå blixtsnabbt då den (verkar) vara konservativ. Den tar inte och flyttar på filer så ligger något långt "bak" på en partition kommer det inte krympa förbi det (dvs man kan oftast aldrig krympa ner så det är nära 0 bytes ledigt på partitionen). Då handlar det bara om att flytta lite siffror i partitionstabellen.
Andra verktyg, som ntfsresize (används av gparted) i linux klarar av att flytta filer själv så man kan krympa ner så det nästan inte finns något ledigt utrymme över på den krympta partitionen. Det är då det tar väldigt lång tid.

Man behöver inte defragmentera i något av fallen, då en defragmentering inte nödvändigtvis lägger filerna i en enda klump i i början av partitionen fram tills det att alla filer är där och sen har resten som ledigt utrymme.
Ligger det en stor fil långt "bak" i partitionen, speciellt om den inte är defragmenterad, så får den ligga kvar.
Har man tur så flyttar den ju något så man kan krympa mer i vista. Ett riktigt partitioneringsverktyg flyttar ju själv om det som behöver flyttas.

Jag tror något blev lite galet i ditt fall, testa igen annars ladda ner gparted livecd (eller system rescue cd) och kör det partitioneringsverktyget.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret
Håller på och defragmenterar nu så om det inte funkar efter det får jag köra din metod !

EDIT:
Det funkade nu efter defragmentering
Win 7 here I come

//TM