Permalänk

Vista x32 eller x64?

Hej! Jag har tänkt installera Vista på min nyinköpta dator. Men jag vet inte om jag ska ha x34 eller x64. Det jag oroar mig över är om alla program funkar med x64 och om det finns x64 drivisar till min hårdvara. Jag vill ha x64 för att kunna utnyttja allt mitt 4GB Ram. Så, ska jag välja x34 eller x64? Jag spelar mest spel och Photoshopar. Förresten, Hur får jag reda på om mitt Photoshop funkar med x64 :S

Tacksam för hjälp!

PS: Glömde säga det är Ultimate jag har.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

99.99% av alla program kommer fungera, det är det nog det minsta du behöver oroa dig för, vad som inte fungerar är 16bit program, och är dom det är dom riktigt gamla, oftast från 199x
är ditt Photoshop många år gammalt kanske det inte fungerar men använder du verkligen så gamla versioner ?

Drivisar ja kommer antaglign inte bli några problem där heller, men utan att veta vad du skaffat för dator går det ju inte svara på!, tex om det är nån udda märkesdator kanske det kan bli problem, är det lösa nya vanliga delar du skaffat och byggt själv kommer det fungera utan trassel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

kört in w7 64bit.
ska testa spel etc..
första gången med 64bit.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hur vet jag om min Prolle klarar x64? Det är en Intel E8400

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Photoshop funkar i x64, alla normala moderna program fungerar i x64. Även i stort sett all hårdvara nyare än två år bör fungera (en hel del äldre också såklart). Din processor E8400 klarar också av x64.
Så till din nya dator bör det finnas drivrutiner för x64. Frågan är snarare om du har nån gammal skrivare eller andra tillbehör, då kan det vara värt att kolla först så det finns drivrutiner till dom.