Hur ska jag göra? 3 hårddiskar

Permalänk

Hur ska jag göra? 3 hårddiskar

Hej!

Jag har tre hårddiskar. En WD2500 (250gb) , en Samsung HD501 (500gb) och en Seagate Barracuda ST310005N1D1AS (1tb)

Nu till mitt problem:

Jag tänker ominstallera vista och undrar då vilken hårddisk ni skulle ha valt. Just nu ligger vista på WD:n, den segaste av dom tre.

Det jag behöver är en hårddisk att ha windows och program på (hade tänkt
runt 300gb), en stor lagringsdisk för nerladdningar och en mindre (kanske runt 200gb) till foto, musik och lite smått å gott

Så hur skulle ni ha gjort?

Går det att partitionera barracudan 300 / 700 gb och sedan köra 700-delen i raid med samsungen?

Isådan fall skulle jag få en liten snabb del att ha windows på och en stor lagringsdisk ca 1,2 tb att ha nerladdningarna på och den långsammaste till musik och sånt som man inte behöver ha någon prestanda till.

Här är prestanda resultaten:

WDn:

Samsungen:

Barracudan:

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Vila i frid

Systempartitonen bör du hålla under 100 GB så att den hamnar på den snabbare delen av hårddisken.

Permalänk
Medlem

Systempartitionen bör då inte ha större än 10GB - annars kommer du att lagra data där som du förlorar alternativt får problem att rädda vid nästa ominstallation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Systempartitionen bör då inte ha större än 10GB - annars kommer du att lagra data där som du förlorar alternativt får problem att rädda vid nästa ominstallation.

Med Vista kommer man inte långt med 10GB efter service pack + hot fixes och program installeras. Det gror alltid till sig efter ett tag.

Ivf oberoende av storleken vi rekommenderar bör du ha den på snabbaste hårddisken, dvs. barracudan. En partition i lagom storlek där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

okej, tack för alla svar!

Tror ni det blir bra att jag tar en partition på ca 30 gb och bara har operativsystemet på?
Då kan jag ju ta Samsungen till spel och program. Jag tycker att WDn verkar ha väldigt långa laddtider i spel så jag vill helst inte ha sådant på den.

Permalänk
Medlem

30GB borde räcka gott och väl.
Kan ju alltid ta lite mer i säkerhets skull, typ 40GB.

Permalänk
Medlem

32,7gb tar mitt operativsystem (vista home premium, sp1) +
Photoshop cs3 & tillbehör (bridge osv.), CCleaner, uTorrent, Nod32, Notepad++, wampserver, spotify, vlc, battlefield 2, skype, imgBurn, openoffice, winRar och pokerStars.

Det är inte alls många program. Några spel till så skulle jag bräcka 40gb.
Själv kör jag med 70gb på systemdisken vilket är lite i överkant. Men jag har hellre lite för mycket än precis för lite. Brukar bli att det fylls på allt eftersom, sedan när det är dags för en formation så går det tillbaka ner på under 35gb ett tag.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Håller med. Även om det får plats på 20 GB i början så räknar jag med det dubbla (40 GB) kommer att kännas bättre efter ett tag. Byter du sedan Windows versioner i framtiden (typ juli) så är det bättre att inte ha för lite.

Edit:
Insåg nu att jookeer kanske glömde en nolla i sitt svar när jag såg Hasenfrasen inlägg före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagelalle
Tror ni det blir bra att jag tar en partition på ca 30 gb och bara har operativsystemet på?

Nej.

Jag föreslår att du tar en partition på 50GB.

För mig som har Vindows Vista Ultimate x64, tillsammans med office paketet+ett par andra små program, så tar det c:a 40GB tillsammans.

Jag vet ju inte vad du tänker använda för operativsystem idag, men ngn gg i framtiden kommer du med all sannolikhet att uppgradera det, eller hur^^

Lycka till

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Alltså att lägga sig under 100 GB för system disk/partition i en stationär dator är bara dum snålt, det är bara en tids fråga innan nått börjar strula för att disken blir full.

Windows är grym på att växa, swap filer, web cache och skit sticker iväg, man spara helt enkelt en hel massa jobb på att ta till lite extra med system disken

Sen kostar 50 GB utrymme som en Pizza, ~1 kr/GB, så det är inte så mycket att fundera på tycker jag.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

shit va små storlekar ni rekommenderar, jag skulle aldrig köra mindre än 100GB

kör vista Ultimate x64
Min Program(X86) : 54GB
Program: 1GB
Windows 8GB

vilket gör att det tar 63GB totalt, med tanke på att du har 1TB skulle jag göra en partition på minst 100GB

Permalänk

Hm, jag tycker också att ni har föreslagit väldigt små volymer.

Just nu har spel och program tagit 160gb av min hårddisk. Visst har en del onödigt på den också men 50 gb tycker jag låter lite väl lite.

Ungefär hur stort utrymme går det snabbast på disken då?

hasenfrasen skrev ju såhär:

"Systempartitonen bör du hålla under 100 GB så att den hamnar på den snabbare delen av hårddisken."

Permalänk
Hedersmedlem

Som snabbast är väl rätt svårt att säga exakt, men runt 50 - 60GB, brukar vara en väl använd siffra i de här sammanhangen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker ni tar i för mycket.
Windows vista 64-bit business SP1 plus rätt många program och en 8 GiB hiberfil.sys men utan växlingsfil (ligger på annan partition), samt användarprofil (en användare, men inte "mina dokument") tar för mig 30 GiB.
Nu är ju dock C: bara 30,5 GiB så jag har tvingats lägga in ca 500 MiB program på annan partition.
Med 64-bit och 8 GiB hibernatefil (beror på 8 GiB RAM) är det lite extremt för själva windows.
Får ju skylla mig själv lite eftersom MS rekommenderar 40 GiB.

Skulle jag partitionera upp idag (eller när jag orkar krympa en annan partition och förstora windows) så får det bli 50 GiB.

Spel gör man bäst i att installera på annan partition. Dels håller man systempartitionen mer samlad och sen kan många spel fungera efter en ominstallation av windows, bara dra fram några genvägar. Bättre att testa om det fungerar först istället för att tvingas till att installera alla spel (fallet om man har det på systempartitionen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

50GB till OSet resten, spel program tar du på en annan hdd eller partition (så du lätt och snabbt kan formatera OSet samt defragmantera den)

Sen på lagrings hddn lägger du växlingsfilen för bäst prestanda. Detta är det absolut bästa sättet imo.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekomendera att inte ha växlingsfilen på lagringsdisken, då "lagringsdisken" i det här fallet är en annan partition på samma hd, då måste ju skrivhuvudet fara runt mellan början på disken och vart nu swapfilen ligger hela tiden. En bättre idé känns som att lägga växlingsfilen i början på en av de andra diskarna, då kan det läsas och skrivas till systemdisken samtidigt som det läses eller skrives till växlingsfilen!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vad är det för program som tar så mycket plats? Spel och filer du arbetar med kan jag förstå men 54 GB program är lite väl konstigt. Det största jag har är olika office paket.

Det är bara att installera spelen resten av programmen någon annanstans om utrymmet tryter.

Och mitrix har rätt att om man vill ha växlings filen på ett annat ställe så ska den ligga på första delen av en annan hårddisk för att det ska vara någon ide med flytten.

Permalänk
Medlem

Jag har vista på en raptor 36.7 och den är full, då har jag alla spel installerade på en annan hårddisk. Så det blir och köpa ny hdd för min del!

Visa signatur

Quad Core