Permalänk
Robot

Joooeln`s HTPC

Tja, va till posten o hämtade ut min nya HTPC. HTPC:ns första uppgift ska vara att helt enkelt kolla på film i vardags rummet med. Just nu har vi en gammal 37 tums tjakkis tv. Men Fram till våren nu så kommer en HD tv därför har jag nu byggt ihop en htpc som pallar med tung HD film framöver.

Cpu: AMD Athlon x2 6000+ 3,1 ghz 790kr

Mobo: Asus M3A78-EMH HDMI (med amd 780g) hade sedan innan.

Minne: A-DATA pc6400 2gig 208kr

Grafik: Gigabyte HD4550 512mb gddr3 540kr

Chassi: Antec NSK 2480 1280kr

Dvd: Samsung dvd-rw Sata 220kr

HHD: Samsung spinpoint 500gb 590kr

Frakt: 99kr

Enligt mig fick jag ihop en väldigt prisvärd dator för mina behov igen.

Besök albumet: Joooeln`s HTPC av joooeln

Permalänk
Medlem

det var inga större kostnader
gillar ditt cpu val med är inne på o köpa en lika dan, vet du ifall det är ngn bra för dem senaste spelen ?

Visa signatur

{MSI K9N Sli-F}{amd athlon x2 6000+}{OCX GameXStream 850W PSU}{Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz }{Asus ATI Radeon HD 4850 512MB }{Creative Sound Blaster X-Fi Xtreame}

Permalänk
Medlem

Riktigt najs, dock så hade jag inte köpt de chassiet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant33
det var inga större kostnader
gillar ditt cpu val med är inne på o köpa en lika dan, vet du ifall det är ngn bra för dem senaste spelen ?

Skulle kört på ett intel system som spel burk. vilket jag sj gör

Varför skulle du inte valt detta chassi Dunlopzu?

Tack för kommentarerna.

Permalänk

Väldigt nice

Permalänk

Länge sedan man såg ett fint HTPC chassi

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har själv ett likadant chassi. är mycket nöjd med det. mycket prisvärt tycker jag

Permalänk
Medlem

CD-läsaren passar inte riktigt in:P

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
CD-läsaren passar inte riktigt in:P

inte för att det är en cd läsare....

Permalänk
Medlem

uppackade paket*

Btw, jag funderar själv på att bygga en HTPC med tanke på vilken prestanda man kan få för en sådan liten peng nu för tiden.

Fint bygge!

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Varför grafikkort och svart cd-läsare? Ser inte så proffsigt ut.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joooeln
inte för att det är en cd läsare....

Blir du nöjd om jag säger dvd ist?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Blir du nöjd om jag säger dvd ist?

Blir du nöjd om jag skriver att han inte sa nånting?
De är en liten skillnad mellan att skriva och prata hörre du

Ontopic: Fräsigt bygge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt bygge. Har samma låda själv dock den med VFD och bara en slot för dvd.

Skall uppgradera moderkort och cpu så jag slipper grafikkortet och stoppa in en ninja mini i den, får precis plats... då klarar den av att passivt kyla cpun och väsnas inte så mycket.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Blir du nöjd om jag säger dvd ist?

haha det är en dvd brännare ffs.

Permalänk

Snyggt men tycker dvd läsaren passar in även om den är svart för på chassit är det ju en svart list ner till.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Men varför ett diskret grafikkort när du har ett moderkort med 780g-chip? Det är ju en helt onödig kostnad.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag ju aldrig satt en 6000+ i en HTPC, snarare då 4850e istället för att slippa överflödig värme som betalning för prestanda man ändå inte behöver.. Sen hade jag väl kanske inte valt AMD alls, men det är min egen märkesfixering de.. ;):P

Permalänk

Mycket bra val av chassi, det är nog det mest prisvärda just nu. Men som sagts tidigare så hade jag satsat på en 4850 processor för att få ner tempen lite i lådan (nu är väl det inget större problem i den lådan ändå iåfs) sen är väl ett separat grafikkort inte alls nödvändigt eftersom 780G har tillräckligt bra kraft för HD uppspelning. Jag hade inte satt i grafikkortet om du nu inte behöver det extra för att spela med htpcn. jag kör med 780G i min och CPUn går aldrig över 50% vid HD uppspelning.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joooeln
haha det är en dvd brännare ffs.

Kollade inte så noga på bilden men nu var du väl endå lite väl petig:P?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Dethär ang mitt inbygda graffe då. Jag köpte till ett 4550 för att jag hade tänkt har datorn som en "back-up" lan dator ifall någon polare inte skulle ha just en dator. Altså ska jag spela på den i bland. Jag valde en 6000+ för att jag också somsagt skulle spela på den. Dessutom så fanns det ingen 4850 på inet. Och jag orkar inte lägga olika beställningar från olika företag. Jag gjorde det med min spel dator. Det tog mig 1,5 veckor att få alla delarna till den. dessutom så går processorn upp i max 60c vid full belastning. (orthos i 2 tim)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joooeln
Dethär ang mitt inbygda graffe då. Jag köpte till ett 4550 för att jag hade tänkt har datorn som en "back-up" lan dator ifall någon polare inte skulle ha just en dator. Altså ska jag spela på den i bland. Jag valde en 6000+ för att jag också somsagt skulle spela på den. Dessutom så fanns det ingen 4850 på inet. Och jag orkar inte lägga olika beställningar från olika företag. Jag gjorde det med min spel dator. Det tog mig 1,5 veckor att få alla delarna till den. dessutom så går processorn upp i max 60c vid full belastning. (orthos i 2 tim)

Att din cpu går upp till 60C är ej intressant. Det som är intressant är hur mycket värme cpu'n genererar. Mer värme betyder svårare att kyla vilket inte leder till en tyst och fin htpc.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Att din cpu går upp till 60C är ej intressant. Det som är intressant är hur mycket värme cpu'n genererar. Mer värme betyder svårare att kyla vilket inte leder till en tyst och fin htpc.

Datorn är tyst. 70mm fläkten som sitter på sjävla prolle kylaren går i 1200rpm precis som 70mm fläkten på sidan. Och antec tri-cool fläktarna går på low viket betyder tyst. Hårddisken är väldigt tyst med sin gummi upphängning och jag har hardrig enns hört nått ljud från nätagget. Graffet ligger i 32c med clockning. mobo i 32c. hh i 22c. Så allt är svalt och tyst och "fint".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Att din cpu går upp till 60C är ej intressant. Det som är intressant är hur mycket värme cpu'n genererar. Mer värme betyder svårare att kyla vilket inte leder till en tyst och fin htpc.

Gör som mig. byt ut fläkten mot en 92mm, köpte en tyst och bra (minns ej namn) och bunta fast bara.
Funkar underbart.

Kolla i galleriet på en annan person om du vill se hur jag menar. (sök på 6000+, tror jag )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Gör som mig. byt ut fläkten mot en 92mm, köpte en tyst och bra (minns ej namn) och bunta fast bara.
Funkar underbart.

Kolla i galleriet på en annan person om du vill se hur jag menar. (sök på 6000+, tror jag )

Tja, jag har gjort så att dendär 70mm fläkten går original i ca 3000rmp. Jag seriekopplade bara den andra 70mm äkten som sitter på sidan där. Så nu går båda 70mm fläktarna på ca 1000-1200rpm. Vilket duger för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Gör som mig. byt ut fläkten mot en 92mm, köpte en tyst och bra (minns ej namn) och bunta fast bara.
Funkar underbart.

Kolla i galleriet på en annan person om du vill se hur jag menar. (sök på 6000+, tror jag )

Många föredrar en helt passivt kyld cpu i en htpc.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Många föredrar en helt passivt kyld cpu i en htpc.

jo, men då har du ju forfarande en nätaggs fläkt i 99 fall utav 100. Sen har du en hårddisk som också låter. En 70mm fläkt på 1000rpm är inget som jag störs av i allafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joooeln
jo, men då har du ju forfarande en nätaggs fläkt i 99 fall utav 100. Sen har du en hårddisk som också låter. En 70mm fläkt på 1000rpm är inget som jag störs av i allafall.

Självklart måste nätagg och hårddisk vara valda/fastskruvade för att minimera ljud i en tyst htpc. Alla störs vi olika mycket av (o)ljud.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Du hade inte behövt grafikkortet. Annars ser det bra ut.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Varför tog du inte fraktfritt?
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Nice bygge annars.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit