AMD bantar bort ytterliggare tusen anställda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jaså du och du står först i kön för sänkningen då eller?

Personer med rätta kompetensen brukar vara rätt okänsliga för konjunkturer, och jag skulle inte tveka att ta mitt pick o pack o flytta på mig om jag fick en bättre deal eller jag tappade förtroendet för företaget. Jag säljer inte gärna min tid och mina uppoffringar billigare bara för att stället man jobbar på är ett sjunkande skepp.

Om jag fick välja mellan att behålla jobbet eller att sänka lönen så skulle jag garanterat sänka lönen. Något konstigt med det? Och jag är ganska tveksam till att alla som jobbar på AMD har någon jätteeftertraktad kompetens som väldigt många företag söker. Tror du jag har fel?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Trist för AMD.
Men sen Core 2 dou och i7 funnits ett bra tag utan svar från AMD så lägger jag amd på hyllan för gott... Tror att det är många som tänker som jag, då amd har satt sig i skiten och blivit ett riktigt kasst företag som producerar dåliga processorer
Ganska billiga iofs, men kom igen inte ens toppmodellerna är något att ha.. :/

Ne Amd kan gott ha det, de har satt sig i den sitsen själva...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Trist för AMD.
Men sen Core 2 dou och i7 funnits ett bra tag utan svar från AMD så lägger jag amd på hyllan för gott... Tror att det är många som tänker som jag, då amd har satt sig i skiten och blivit ett riktigt kasst företag som producerar dåliga processorer
Ganska billiga iofs, men kom igen inte ens toppmodellerna är något att ha.. :/

Ne Amd kan gott ha det, de har satt sig i den sitsen själva...

Det du säger är intressant därför att det speglar ganska bra hur väldigt många tänker och det illustrerar även hur marknadsföring till viss del fungerar.

Exempel: I7 presterar jättebra, 3GHz core 2 quad presterar mycket bra etc.
Ok då kikar vi på vad en c2 3GHz quad kostat tills i dag när det varit kraftiga prissänkningar, över 5000 kr. En i7 setup som folk faktiskt köper, antagligen 7000 och uppåt för MB, CPU och ram.
Hur stor marknadsandel har tex dessa två CUPer haft, säg senaste månaden? Jag kan slänga ur mig en gissning på mindre än 5%.

Ändå har dessa "high end" processorer alltid mycket stor betydelse, hur då?
Det finns massor med folk som kanske undermedvetet känner att ett visst märke då helt enkelt är bäst och det får, jag skulle vilka påstå, mycket stor betydelse för det övriga segmenten.

Nu har inte tex AMD haft jättemycket att sätta i mot Intel på ett par år men det har givetvis ändå betydelse.
I verkligheten, om vi hypotetiskt säger att Intel q9550 presterar likvärdigt som AMD 940 men du bara får ett q9300 system för samma pengar som 940 systemet så skulle väldigt väldigt många ändå köpa q9300 systemet. Något många med facit i hand om den hypotetiska prestandajämförelsen var sann, i dagligt tal skulle kalla för -en dålig affär.

Vi som är hårdvaruintresse-skadade, och bland annat hänger på forum som detta blir antagligen inte påverkade till samma grad.
Jag som till exempel köpt 3 Intelsystem senaste 7-9 månaderna skulle inte ha några problem alls med att köpa ett AMD-system om det helt enkelt var det bästa valet för vad jag kan tänka mig att betala, och samma sak skulle gälla om det var tvärt om.

Men de som fungerar så är troligstvis en rätt liten minoritet, och jag vill absolut inte klanka ner på de som kör mycket på känsla etc. Halva grejen för många med att tex köpa en ny CPU är antagligen känslan av att man har något bra och det är absolut inget fel med det.

Det är dock ganska intressant hur dessa fenomen fungerar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Trist för AMD.
Men sen Core 2 dou och i7 funnits ett bra tag utan svar från AMD så lägger jag amd på hyllan för gott... Tror att det är många som tänker som jag, då amd har satt sig i skiten och blivit ett riktigt kasst företag som producerar dåliga processorer
Ganska billiga iofs, men kom igen inte ens toppmodellerna är något att ha.. :/

Ne Amd kan gott ha det, de har satt sig i den sitsen själva...

På vilket sätt är AMD ett dåligt företag? De kämpar mot ett företag som har många gånger större forskningsteam och utvecklingskostnader. Om det kostar 5 miljarder att utveckla en processor så är det enorma utgifter för AMD. Men för Intel är det inte så farligt, de som kan sätta flera team på att utveckla processorer och sedan plocka ut det bästa. Tror det var ca 10 olika team som tävlade om vem som skulle göra Intels mobila processor, det blev det israeliska teamet som vann med det som sedan blev Pentium M, och i dag är grunden för Intels dominans.

Om du sedan tänker på att AMD trots allt hade snabbast, billigast, svalast processorer större delen mellan 1999 och 2006 så är det inget annat än bra jobbat av AMD. Du kan ju inte begära att ett så litet företag ska kunna vara snabbast alltid. Imponerande att de klarade det så länge. Synd att Intels olagliga metoder såg till att AMD inte fick ut så stor vinst att de klarar sig på det. När domstolen väl kommer med en dom så kan inte den reparera skadan för AMD, och det lär vara för sent också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du har ju dock uppenbarligen inte heller någon koll på arbetet som de utför, de ansvar de har både mot företag, kunder, anställda inom alla tänkbara områden.

Så enormt mycket dumma j*a svenssons som tror att: Chef det är slappt, det kan man bara va utan att arbeta och pengarna bara flödar in...

Amen!

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Att så kallade chefer förtjänar si och så mycket mer för de jobbar så mycket hårdare argumentet känns ungefär lika moget som att de borde ha skitlöner för att de bara softar argumentet. Det finns bättre argument, tex att personen förhoppningsvis är bra på sitt jobb.