Permalänk
Medlem

Ett tips när du väljer kabel... Cat6 med skärm (borde funka på cat5 oxå) fungerar utmärkt som antennkabel...

jag har provat och inga problem
- ett par ledare som inre delen av "antennkabeln" och skärmen som motsvarande skärm.
Detta funkade även i övergången från RJ45-uttaget till kabel-hanen med den typen av uttag och kabel jag hade tillgång till - tror det var Deltaco, men det var ett tag sedan.

/S

Permalänk
Medlem

använde den verkligen skärmen då? De flesta av de adaptrarna använder inte skärmen alls och då funkar det lika bra med oskärmad cat6. Cat5 ger sämre bild än cat6 när kabeln blir längre

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tanken är att modemet/routern kommer att stå i en hylla i hallen. Sedan drar jag en kabel under golvet till källartrappan, där jag har patchpanel och switch. Därifrån är det sedan bra läge att dra kablar till alla uttag och även enkelt att dra kablarna vidare ned i källaren.

Inte så vidare snyggt att ha patchpanel, switch och router i hallen.

Visa signatur

As the Kamikazi instructor said - watch closely. I'm only going to do this once.

Permalänk

Varför inte flytta telefonjacket till källartrappan? Om du först ska till med att dra kabel är det väldigt enkelt att flytta första uttaget mha en cat6 (eller liknande) kabel - ett trådpar "förlänger" första jacket och ett annat trådpar drar tillbaka signalen till det existerande jacket som nu blir ett sekundärt. Gjorde själv så här och har inte märkt av någon förändring i [bredbands] prestanda även fast jag flyttade jacket ~50 meter.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WHUFC
Tanken är att modemet/routern kommer att stå i en hylla i hallen. Sedan drar jag en kabel under golvet till källartrappan, där jag har patchpanel och switch. Därifrån är det sedan bra läge att dra kablar till alla uttag och även enkelt att dra kablarna vidare ned i källaren.

Inte så vidare snyggt att ha patchpanel, switch och router i hallen.

Varför kopplar du inte in routern i nätverksuttaget du ska ha i hallen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Varför kopplar du inte in routern i nätverksuttaget du ska ha i hallen?

Det blir nog inget nätverksuttag i hallen. Där sitter telefonjacket och från det ansluter jag direkt till routern.

Hade funderingar på att flytta telefonjacket också som emigrating12 är inne på, men låter förstajacket (och det enda telefonjacket) sitta där det sitter.

Visa signatur

As the Kamikazi instructor said - watch closely. I'm only going to do this once.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WHUFC
Det blir nog inget nätverksuttag i hallen. Där sitter telefonjacket och från det ansluter jag direkt till routern.

Jamen...

Du är ju fortfarande tvungen att på något sätt få signalen ifrån ditt Modem/Router till switchen som kommer sitta i källartrappan - då verkar det ganska smart att du antingen sätter upp ett (eller två) RJ45 uttag i hallen bredvid telefonjacket som är kopplade rakt i patchpanelen eller flyttar telefonjacket (vilket kommer vara helt dolt då du slipper extra kablar/kontakter/uttag i hallen).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jamen...

Du är ju fortfarande tvungen att på något sätt få signalen ifrån ditt Modem/Router till switchen som kommer sitta i källartrappan - då verkar det ganska smart att du antingen sätter upp ett (eller två) RJ45 uttag i hallen bredvid telefonjacket som är kopplade rakt i patchpanelen eller flyttar telefonjacket (vilket kommer vara helt dolt då du slipper extra kablar/kontakter/uttag i hallen).

Kanske är den bästa lösningen. Jag hade tänkt dra kabeln direkt från routern till switchen i källartrappen från början, utan patchpanel inblandad. Men den måste gå via patchpanelen?

En kabel måste i vilket fall dras under golvet från telefonjacket via routern till switch eller patchpanel och uttag.

Visa signatur

As the Kamikazi instructor said - watch closely. I'm only going to do this once.

Permalänk

Nejdå, den måste inte gå i patchpanelen, men det blir ju mer överskådligt och enklare att flytta/uppgradera saker och ting senare. Om du har en WAN port på panelen kan den patchas till en vilken som helst annan kontakt i huset vid senare behov.

Själv ville jag nog dragit en kabellängd mellan existerande telefonjack till ett nytt jack i källaren och plasserat routern där. Då har man också möjligheten att enkelt sätta upp nya telefonjack i alla rum där du redan dragit cat6 kabel eftersom du enkelt kan seriekoppla det nya jacket till en [eller flera] port[ar] på patchpanelen - dock är detta kanske inte lika nödvändigt i Sverige som i f.ex. England där gärna din satellitbox också behöver telefonkontakt.

Vilken lösning du än bestämmer dig för vill jag avråda ifrån att dra en "rak" kabel mellan router/switch iallafall eftersom det blir svårt att flytta routern eller switchen senare samt att skulle kabeln gå sönder (vilket är rätt enkelt om den är "tillgänglig") sitter man plötsligt helt utan förbindelse och behöver dra ny.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

En fundering bara, ethernet uttag på Altanen? inglasat?
Tänkte mest att det kan bli ett sätt för utomstående att komma och plugga in en dator där, utom din kontroll.

Permalänk
Medlem

Om du inte köpt CAT6 kabel än så har jag en hel del jag kan sälja till dig. Det är installationskabel typ, kan ta reda på mer om intresset finns?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Inglasad altan, så ingen bör tjuvkoppla in sig där. Men att dra uttaget till altanten är inte aktuellt längre, jag får köra trådlöst därifrån istället.

Kommer inte ha prylarna i källartrappen heller längre, som jag tänkte från början. Allt åker ned i källaren. Svalt och skönt. Sen är det smidigt att fortsätta dra nya kopplingar till resten av källaren.

Skulle köpt alla prylar idag, men hann inte med. Kommer att handla och dra allt i helgen. Priset för Cat6-kabel är väl inte så dyrt, vad hade du tänkt dig för pris Tozzi? Blir kanske lite besvärligt att skicka en massa meter kabel via posten. Om du inte bor i närheten, vill säga?

Visa signatur

As the Kamikazi instructor said - watch closely. I'm only going to do this once.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WHUFC
Skulle köpt alla prylar idag, men hann inte med. Kommer att handla och dra allt i helgen. Priset för Cat6-kabel är väl inte så dyrt, vad hade du tänkt dig för pris Tozzi? Blir kanske lite besvärligt att skicka en massa meter kabel via posten. Om du inte bor i närheten, vill säga?

Haha, kollade upp vart ditt ställe låg, över 60 mil typ. I Uppsala bor jag. Vad kostar det i frakt då? Hur lång kabel ska du ha, och vad kostar det nytt i affär? ^^ Får känslan av att det blir billigare/smidigare för dig att köpa från trakten du bor i? ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070