Permalänk
Medlem

urxvt font spacing är lustig

God kväll

Jag har stora problem med fonten i min terminal, det blir alldeles för mycket mellanrum mellan varje tecken som ni kan se på bilden nedan.

Det ser normalt ut i titeln men inte i terminalen, vad är fel och hur i helvete fixar jag det!?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

snap-fonten är inte monospace, dvs alla bokstäver är inte av samma bredd. Om lilla-L är t.ex. 3 pixlar och S är 6 pixlar så kommer terminalen att fylla ut L:et så att det också blir 6 pixlar och därför blir det extra mycket tomrum.
För att få det att se bra ut i terminalerna så blir du nog allt tvungen att använda någon monospacefont, t.ex. "fixed", vill du absolut använda snap så får du antingen härda ut med att det ser konstigt ut, eller sätta dig och rita om hela teckensnittet så att det blir monospacat..

Permalänk
Medlem

vad är det som gör att fonten ser riktig ut i titeln och överallt annars förutom i terminalen då?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

Den ritas inte ut som monospace i titeln, d.v.s i får ta mindre bredd där.
Du får byta font, i och X måste vara lika breda för att något skall se ok ut i terminalen. Skulle du inte ha monospace i en terminal (om det ens går) så skulle all ascii fuckas upp rejält, kod hade varit oläslig, nästan alla program hade blivit en rejäl sörja då alla justeringar hade blivit felanpassade.

Permalänk

Det är sant att "snap" inte är en monospacefont och att det är anledningen till att den har "lustig" spacing. Faktum är dock att många (alla?) monospacefonter (t.ex. DejaVu Sans Mono) har extra mycket spacing i urxvt när man använder Xft. Det finns en patch för detta som aldrig inkluderats i urxvt eftersom utvecklarna inte anser att det är i urxvt felet ligger: http://lists.schmorp.de/pipermail/rxvt-unicode/2007q4/000514....

Eftersom du använder Arch Linux, fridurik, kan du testa "rxvt-unicode-256color" från AUR. Det paketet innehåller bland annat den patchen. Jag använder den och det funkar fint.