Nya nätaggregat från Thermaltake

Permalänk
Avstängd

Folk som klagar på Thermaltake kvalitét: gå och lägg er!
Säger inte att corsair är dålig men deras support svarade inte ens när jag skickade ett mail till dem efter 3st defekta HX1000 på rad, sicket skit.
Det första thermaltake toughpower jag fick fungerar helt utmärkt och det saknades 1x 8 pin pci-express, mailade dem, fick svar samma dag och de skickade den helt utan kostnad, kom efter ca 3-4 dagar utan några problem alls.

Sen arbetar den i 87%+ också, inte så dåligt för att komma från en tillverkare som inte heter Corsair..

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Såger vi som så. Nätagget= bilmotor .
Får inte bilmotorn kylning efter den stängts av så kan den ta skada. Det är som att ta bort vattnet och oljan i en varm motor och sen tro att den ska klara det. Exakt samma princip. Inte kallnar din bil (moppe motor för dig kanske ) på 2 röda sec? nej de är varma någon timme med lätthet utan problem när amn stängt av de.

DU tänker förmodligen på en turbomotor där (olje)kylningen av turbon (som kan snurra uppemot 100000 rpm) är beroende av oljetrycket i motorn för för att inte skära, därav låter man (spec. äldre mod.) motorn gå på tomgång några min. innan man vrider om nyckeln för att ge turbon en sportslig att hinna varva ner. Vattnet och oljan som kyler motorblocket slutar att cirkulera i vilket fall när du slår av motorn, dessutom så fungerar bilens (eller moppens) vatten och olje kylare lite som en cpu kylare (efter att fläkten slutar snurra vid avstängning) och fortsätter att dumpa värme även efter att bilen (eller moppen) slagits av.

LITE OFF TOPIC, jag vet, SORRY

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
LOL, om motorn på en bil ligger på 80 grader vid drift och du stannar och tappar olja och vatten... vad skulle ske???(jag kör volvo)

Nu får du ta och tänka till lite hörru du. Vattentemperaturen är 80 grader. Motorn är bra mycket varmare än så.
Enligt ditt resonemang så kan man ju avläsa ens CPU-temperatur genom att mäta på vattentemperaturen direkt efter cpu-vattenblocket (om man kör vattenkylning). Men det stämmer ju inte.

Motorer kan efterkoka och därför brukar man höra att fläkten fortfarande går på en del bilar trots att man stängt av dom.
I förbränningsrummet så är det 700 grader MINST, sen sprider sig värmen ut genom blocket och tas om hand av det strömmande vattnet. Slutar vattnet strömma så har du ju fortfarande ett förbränningsrum som är apvarmt, trots att du stängt av motorn. Energin där räcker oftast gott och väl för att koka vattnet.

Dock är jag lite tveksam till efterkylning av elektronikkomponenter i den här storleken, man har inte direkt 1cm gjutjärn och 700 grader. Man har 1mm kisel och 80 grader på sin höjd. Stänger man av så får man omedelbar temperaturminskning.
Kan någon ge en riktigt bra förklaring till exakt HUR temperaturen skulle kunna öka så är jag mer än intressant. Men jag vill ha en riktigt bra jävla förklaring, har ändå läst termodynamik på kth så jag går inte på vad som helst.

Permalänk
Medlem

En bil efterkyler knappst för att den behöver göra det utan för att den går på termostat så det är snararen en säkerhetsåtgärd än en nödvändighet på en avstägd motor. Behövdes inte för så svårt å tro det behövs nu. Fläkten på bilar i dag går som sagt på termostat och från batteriet så blir vattent varmt nog så går den igån och slutar inte förens tempraturen sjunker. Sedan är det STOR skillnad på förbräningsgaser och godstempratur.

Aluminium tappar mycket av sin styrka redan vid en 250C så skulle det nå 700C så smälter det ju mer eller mindre. Godstempraturen i en motor är nog inte mer än 130-140C vid optimal drift. Du får tänka på att förbränigsgaserna är hetast i början sedan svalnar dom vid expansion. Sedan kyler nya bränsleluftblandnigen av cylider, kolv och top när den drar in det i cylindern igen.

Bra exempel pådet är dragsters som drar in så mycket soppa att dom är på gränsen till hydralisk låsning. Dom motorerna går väldigt kallt ändå kan du ser hur heta avgaserna är som jag har för mig var i stilen 6000-7000F vaoch det blir väl en 2500C eller mer i alla fall. Men ändå går motorerna extremt kallt.

Så som sagt förbränigsgaser och godstempratur ska inte förväxslas. 700C är lågt från nytttigt och iget alu tar det i en motor utan å bli försvagat till den mån att motorn skär och havererar. Kolvringar skulle överhetta med och skära. Oljan skulle blir förstörd då den sällan tål mer än 130-140C vill jag minnas så det är vicktigt att ligga däromkring i temp. Annars skulle olja förågas vid kontackt med cylindern när den går mot topläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Dom motorerna går väldigt kallt ändå kan du ser hur heta avgaserna är som jag har för mig var i stilen 6000-7000F vaoch det blir väl en 2500C eller mer i alla fall.

7000F blir ca 6727C.

Men vem bryr sig om bilmotorer i det här forumet?! Raggarsnack hör zatzy och garaget till!

Skämmes ta mig faen!

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem

japp kan vara så. 7050F står det på den sidan jag kollade att maxiamala flam tempraturen var. Offtopic kanske men som sagt. Men bevisar ju som sagt att förbränigstempratur inte har nåt med godstempratur att göra av flera anlednigar.

Permalänk
Medlem

Är väll en hel del elektriska komponenter som har efterkylning. Det tyder väll snarare på att det ÄR nödvändigt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Är väll en hel del elektriska komponenter som har efterkylning. Det tyder väll snarare på att det ÄR nödvändigt.

projecktorer har det tex. Men det beror på att lampan är väldigt het och den strålar värme energi från sig.
Värme kan överföras på mer sätt än bara vid direcktkotnackt med medium till medium.

Tex om du står vid grillen ute så är det värmestrålnigen du känner. Infraröd strålning. Ljus som vi ser är inom en viss våglägd och även den bär energi med sig. Infraröd ståling och annan stråling och alddade partiklar tar med sig energi också.

Så en lampa i en projecktor avger värme i form av strålning inom olika spectrum och träffar LCD panelen som är känslig för temraturhöjnigar därför fins fläkten där för att kyla av både lampa noch LCD panelen som kontinuerligt blir bombaderad av strålning.

När du stäger av så avtar strålnigen men so mdu vet så är en lampa bra varmm precis efteråt och en bra stund efteråt. Den producerar igen energi men den avger den energi den har i form av strålning och det värmer upp omgivande saker så som LCD panelen som då kan skadas. Så LCD panelen är den som behöver kylning så länge lampan är varm annars tar den upp för mycket energi från lampan och överhettar efter du stägt av. Så det är inte så att energi skapas utan den fördelas snarare.

Samma sak händer i ett nätag men det är inte så himmla varmt och har vad jag vet inga komponenter som skulle skadas av lite höjning av tempraturen en stund.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Infrar%C3%B6d_str%C3%A5lning