BankID "förbättras" - stödet för linux försvinner

Permalänk
Medlem

Meto: BankID är väl fortfarande skrivet i Java. Att skriva OS-specifik kod i java är ju vanligt, men arkitekturspecifik? Ja jag gissar iaf på att det kommer fungera till allt då, men jag kan ha fel!

Permalänk
Medlem

bumpar en gammal tråd med anledning av lite ny info. saxat från swedbanks sida:

Citat:

För tillfället finns det ingen version av BankID säkerhetsprogram för operativsystemet Linux. Du som använder operativsystemet Linux kan inte beställa BankID på fil efter den 3 juli. Enligt nuvarande plan kommer det att finnas en fungerande programvara för Linux från början av 2009. Mer information om detta kommer senare.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tala med min pappa som jobbar på bankID och se vad han har att säga till sitt försvar. Kan ju visa tråden så kanske de tar upp det på något möte.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

När jag frågade Nordea fick jag bara svaret att de inte stöder Linux... Trist att man är tvungen att ha Windows för att kunna logga in på försäkringskassan när man ska anmäla vård av sjukt barn t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
När jag frågade Nordea fick jag bara svaret att de inte stöder Linux... Trist att man är tvungen att ha Windows för att kunna logga in på försäkringskassan när man ska anmäla vård av sjukt barn t.ex.

Heh? Är det detta fina stöd som kostat 10 miljarder and counting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
När jag frågade Nordea fick jag bara svaret att de inte stöder Linux... Trist att man är tvungen att ha Windows för att kunna logga in på försäkringskassan när man ska anmäla vård av sjukt barn t.ex.

Slipper man inte virus när man kör linux?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Slipper man inte virus när man kör linux?

Men hur är det med bakterier då?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd

SEB/Telia funkar numera..... credits M Friman..!

Firefox 3.04

Bilden klickbar !!

Ladda ner filen

Stäng webläsaren

Citat:

plun@plun:~/Desktop/iidsetup$ sudo ./install
[sudo] password for plun:

Net iD 4.8.0.9
Copyright SecMaker AB

Installation started ...
Copy files ...
Copy files ... done
Install plugin ...
Install plugin ... done
Install plugin 3 ...
Install plugin 3 ... done
Installation successful.

NOTE: Open pkcs11.html in your FireFox/Mozilla/Netscape browser
and follow the instruction to register Net iD for the browser.

To add another application supporting the PKCS#11 interface
register the /usr/lib/libiidp11.so library in that application.

Starta igen ock aktivera IDt

Stäng webläsaren o testa inloggning, Skatteverket, Bilregistret osv....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har precis testat att installera BankID via SEB och Telia, och det verkar fungera på (Ubuntu 8.10) Linux också.

Läs mer här: http://blogg.idg.se/foss/entry.jsp?messid=6904

Plun hann före mig, som vanligt.

Kul att se att det funkar i Ubuntus utvecklingsversion också..?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CryingFreeman
Kul att se att det funkar i Ubuntus utvecklingsversion också..? [/B]

Jo du fick tom credits....

Ska se om det går att fejka till det med FF3.1 också.... blev tvärnit med en Shiretoko coming...

Hursomhelst behöver andra bankkunder testa.

Just nu har jag OpenJava i Jaunty men med Intrepid kan det vara tvärtom att Suns Java behövs.

BankID java appleten öppnas för mig iaf....(nu har jag inget konto då eftersom jag kör SEB/Telia)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Försökte ladda ner ett nytt BankID till mitt Ubuntu efter att ha slopat XP men likväl ska det inte fungera (Skandiabanken). Fungerade efter att ha installerat XP i VirtualBox. Så jäkla omständigt!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Försökte ladda ner ett nytt BankID till mitt Ubuntu efter att ha slopat XP men likväl ska det inte fungera (Skandiabanken). Fungerade efter att ha installerat XP i VirtualBox. Så jäkla omständigt!!

Är det via en java snurra ?

Om så starta terminalen och kör det här kommandot:

sudo update-alternatives --config java

Vilken java kör du... ?

(SEB/Telias lösning är via filen som laddas som ett plugin i Firefox.)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Stöd kanske finns hos Skandiabanken

Enligt ett mail från Skandiabanken i morse erbjuder man återigen tjänsten BankID / e-legitimation för linux / ubuntu igen. Jag har inte hunnit testa, återkommer när jag provat hemma ikväll!!
Prova att maila era banker och fråga efter stöd, utan efterfrågan bryr de sig kanske inte..

Mailet från deras kundtjänst:

Citat:

Hej!

Du har tidigare varit i kontakt med oss angående stöd för BankID/Linux.

Vi vill med detta mail informera dig om att numera finns ett stöd för Linux.

Trevlig helg!

NN

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foss
Enligt ett mail från Skandiabanken i morse erbjuder man återigen tjänsten BankID / e-legitimation för linux / ubuntu igen. Jag har inte hunnit testa, återkommer när jag provat hemma ikväll!!
Prova att maila era banker och fråga efter stöd, utan efterfrågan bryr de sig kanske inte..

Mailet från deras kundtjänst:

"För Linuxanvändare finns ännu inget stöd, men Finansiell ID-Tekniks ambition är att en lösning ska lanseras under början av 2009." har det stått hos min bank en längre tid, men om det nu finns en Linux-lösning redo så förväntar jag mig att det snart ska lösas.

Meddela gärna hur Linux-stödet verkar, ni som kan prova på det redan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har Länsförsäkringar Bank och det verkar fungera på laptopen med Ubuntu 8.10 32-bit.
Programmet som installera heter "Nexus Personal", tyvärr verkar det inte fungera på den stationära med Ubuntu 8.10 64-bit.

Nåja.. bara det fungerar på någon dator för mitt gamla BankID går ut den 10 Feb...
Använder iofs mitt gamla BankID fortfarande men iom att programmet fungerar borde det väl gå att skaffa nytt med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Någon som testat hur det funkar med Nordea? De kör ju också Nexus Personal men när jag frågade dem för ett halvår sedan så hade de inga planer på att stödja Linux.

Permalänk
Medlem

Installerade BankID på Gentoo och har Swedbank och verkar fungera hyffsat i alla fall.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Installerade BankID på Gentoo och har Swedbank och verkar fungera hyffsat i alla fall.

Vilken Java-version har du?

EDIT:

Var tvungen att köra senaste (6.0.11)

Jag ha fått det att fungera på Debian Lenny med Iceweasel 3 nu, det var några saker jag fick göra manuellt:

Installera Java 6.0.11 från www.java.com (Debian har bara 6.0.10 i sina repositories)

göra en länk i ~/.mozilla/plugins till /usr/local/lib/personal/libplugins.so

Så långt har jag kommit än så länge, jag har inte testat att skapa nya ID eller att logga in på CSN och liknande men Java och BankID verifieras som installerade på BankID's sida.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Vet inte om det är av intresse, men här är en epostkonv. när jag undersökte detta för några månader sedan:

Citat:

OpenPGP: *Parts of the message have NOT been signed or encrypted*

Hej Björn,

Tack för ditt erbjudande om hjälp med bland annat peer review, men någon teknisk dokumentation på det format du efterfrågar har vi inte att lämna ut. BankID-lösningen är baserad på PKI-relaterade standarder som t.ex. X.509, PKCS, OCSP mm och vi använder oss flitigt av oberoende professionella företag för granskning och analys för att säkerställa hög kvalitet i det vi levererar. Idag tillåter vi heller inte open-source utveckling av våra produkter. I gengäld har vi stöd för Windows, Mac och en Linuxversion är under utveckling.

Ledsen att jag inte kunde ge mer detaljer än så här, men hoppas att det ändå var svar på din fråga.

Mvh
/******

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Björn Edström [mailto:be@bjrn.se]
Skickat: den 24 augusti 2008 02:19
Till: ********
Ämne: Teknisk specifikation

********* *BEGIN ENCRYPTED or SIGNED PART* *********

Hej,

Jag undrar om det finns någon detaljerad teknisk specifikation hur
BankID fungerar? Det skulle vara bra både för peer review och att skriva
open source-mjukvara som fungerar till andra operativsystem än Windows.

Mvh
Björn

********** *END ENCRYPTED or SIGNED PART* **********

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ****
Idag tillåter vi heller inte open-source utveckling av våra produkter. I gengäld har vi stöd för Windows, Mac och en Linuxversion är under utveckling.

I gengäld för att du inte får möjlighet att använda våran tjänst överhuvudtaget gör vi verktyg till några operativsystem du inte har.

Permalänk
Medlem

japp, bankid funkar med Skandiabanken i ubuntu 8.04, 32-bit! (gjorde en ny installation, för att i min gamla hängde sig firefox så fort jag skulle prova id:et). I övrigt att tänka på: installera sun-java6-plugin samt avaktivera ev. adblock plus när du provar det på olika sajter. Enklast är att gå in på install.bankid.com direkt och kolla så att allt funkar (istället för att gå via banken).

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Går det inte att installera Java Browser Plugin om man har Ubuntu x64? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det roliga är att dom kör garanterat Linux på serverna på bankerna..

http://searchdns.netcraft.com/?position=limited&host=skandiab...

Permalänk
Medlem

unknown os på swedbank ? Troligt att det är nån slags windoze - hörde "windows avslutas" melodin när en uttags maskin la av och blev helt svart förra veckan haha ..

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
unknown os på swedbank ? Troligt att det är nån slags windoze - hörde "windows avslutas" melodin när en uttags maskin la av och blev helt svart förra veckan haha ..

Sök på www.fsb.se istället så ser du att de kör solaris.

Permalänk

Sen behöver ju inte de bankkritiska systemen köras på samma burkar som webbservrarna...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Bankid funkade igår, men idag hänger sig firefox så snart jag tänker använda det! när jag försöker använda test.bankid.com och trycker på nästa kommer bara en grå ruta upp (java börjar inte laddas) och firefox hänger sig. Vad göra? Har provat att starta om datorn och logga ut/in mellan försöken. Har också deaktiverat adblock plus. Enligt install.bankid.com är allting ok (som sagt funkade allt igår)

EDIT: Problemet löst, läste på ubuntu-se,org att man är tvungen att disabla adblock plus helt och hållet för att java-appleten ska laddas! /EDIT

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk

BankID

Ville bara meddela att man med trixande och bökande kan köra bankID på solaris. Den procedur vi använt är att installera ubuntu linux i virtualbox. I ubuntu hämtar man hem bankID. Det kommer att hamna under /home/user/cbt katalogen. Denna katalog tar:as ihop och packas upp under solaris /home/user/cbt. Efter detta kan man köra bankID på solaris. Man får inget administrationsprogram med det kan man leva utan.
Skandiabanken har tyvärr gjort en otroligt usel lösning. Installationsprogrammet har man inte tänkt igenom. Underleverantörerna har uppenbarligen använt huvudet. Eftersom det går att köra BankID på olika plattformar. Installationsprogrammet låser användaren till ett fåtal operativsystem. Skandiabanken är en INTERNETbank. De gör en stor affär av att de inte har några bankkontor. DÅ är det också en skyldighet att den fungerar helt plattformsoberoende. Att några programmerare inte klarar av denna till synes mycket enkla uppgift är skrämmande.....

Permalänk
Hedersmedlem

Halleluja, efter månader med eftersökningar så fungerar nu BankID för mig i Linux (Debian Sid+Iceweasel).

Antar att det var BankID som globalt ändrade inloggningsproceduren lite. Numera autentiserar man inte med ett javaformulär direkt på sidan utan BankID-applikationen startar ett externt inmatningsfönster. På både CSN och Sparbanken Gripen har det funkat så de senaste dagarna, så jag antar att det är så överallt.

Iom detta så hoppade applikationen igång verkar det som. Tidigare har jag haft problemet att oavsett hur jag gjorde så syntes inte mina BankID:n i rullningslisten vid inloggning. Det fanns en buggbeskrivning på Nexus hemsida, men de hade ingen som helst aning om varifrån det kom. De spekulerade i att det hade att göra med en viss javaversion och det främst uppkom på Vista, men jag har testat med alla möjliga och omöjliga javaversioner i Debian och fått samma resultat, så det var nog inte rätt.

Nu kan min VMware-session med Windows ta och återgå till hålan den kom ifrån. Även en sten som lyfts iom att jag nu kan svara på när folk frågar om Linux är något för dem utan att behöva påpeka att Bank-ID som börjar bli ganska centralt inte nödvändigtvis fungerar.

Att BankID-lösningen i stort fortfarande är långt ifrån optimal är fortfarande inte löst, och det är säkert inte sista gången jag svurit över det, men ett första steg är avklarat iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Funkar fint på Ubuntu 9.04 med senaste java nu.

Visa signatur