BankID "förbättras" - stödet för linux försvinner

Permalänk
Medlem

BankID "förbättras" - stödet för linux försvinner

Läste ett meddelande från min bank (Skandiabanken) idag. Bankerna som samarbetar om BankID eller E-legitimation slutar från och med i sommar att stödja linux, det kommer i fortsättningen att krävas ett särskilt program (och inte bara java) för att installera ett certifikat. Vilket ur säkerhetssynvinkel säkert är bra, men det som är dåligt är att de inte erbjuder användare/bankkunder som kör linux detta program, på obestämd tid! Vi tvingas till Microsoft eller att skaffa någon virtuell lösning.

Meddelandet som jag fick från Skandiabanken:

"BankID förbättras så att det blir enklare och säkrare för dig som användare. Från den 10 juni 2008 inför Skandiabanken en ändring och förbättring i funktionen för nybeställning av BankID.

Observera att ditt nuvarande giltiga BankID kommer att fortsätta fungera till dess att giltighetstiden går ut.

Vad är nytt?
BankID-tjänsten kommer att ändras så att ditt BankID sparas med hjälp av ett program, BankID säkerhetsprogram, som installeras i din dator. För att installera säkerhetsprogrammet måste du ha rätt att installera program i din dator. På arbetsplatser kan du behöva vända dig till IT-ansvariga för att få hjälp med det.

Just nu finns det ingen version av säkerhetsprogrammet för operativsystemet Linux. Det betyder att det under en period inte kommer att vara möjligt att beställa ett nytt BankID om du använder Linux. Detta sedan vi och andra banker som ger ut BankID ändrat vår beställningsfunktion. Du kommer att kunna använda det BankID som du redan har på Linux i många tjänster. Beställ därför gärna ett BankID före den 10 juni för att kunna fortsätta använda dagens version av BankID, längst tom 2009-03-31. Så snart en version av BankID säkerhetsprogram för Linux finns tillängligt kommer vi att informera om det."

mer info på (om du kör GNU/Linux):
http://install.bankid.com

EDIT: IDGs tidning Open Source skrev en artikel efter att jag tipsat dem:
Teknikskifte hos BankID ställer till det för Linuxanvändare - TechWorld OpenSource

EDIT 2: linuxportalen diskuterar ämnet BankID för linux
BankID till Linux? | linuxportalen.se

EDIT 3: feb 09: Nu funkar BANKID / E-legitimation till Linux igen. gå till install.bankid.com och följ instruktionerna (man måste ha en hyffsat ny version av java om inte den senaste!. logga därefter in på din bank och skapa ett id. Om java-appleten inte laddas måste man helt avaktivera extensions, som exempelvis adblock plus eller liknande.

EDIT 4: maj 2010. Bankid fungerar i Ubuntu 10.04 (32 bitars)! Följde instruktionerna på install.bankid.com och deras information om att skapa en länk som fattas efter installation av Nexus Personal 4.10.2.16: "I Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6 måste du även skriva följande kommando
sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins". För information om 64-bitars rekommenderar jag NexusPersonal - Ubuntu Sverige.

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Men som det verkar så lär det ju så småningom komma ett program för Linux oxå.. Jag menar, strunta i att stödja Linux nu när det sakta men säkert växer är ju lite som att torka sig där bak och sedan smeta ut "problemet" på ryggen i form av kunder som är missnöjda med att det inte finns program för Linux... (eller? :-/)

Permalänk

Jäkligt kasst måste jag säga Varför inte göra detta "hjälp"-program också i Java och därmed behålla användarbasen? Effla idioter.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Idiotbanker alltså.
"Bankdosa" á la swedbank & SEB mf.l är det vettigaste påfundet någonsin, allt annat borde förbjudas

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Tycker det är rent fantastiskt bra information att de är medvetna om att det inte funkar i Linux, att de rekommenderar kunder att skaffa nytt id bums för Linux så att giltighetstiden blir så lång som möjligt och att de kommer att ta fram en Linuxversion.

Hade det varit för fem år sedan så hade de inte sagt ett skit och när allt slutade fungera svara med:
"-Vadå Lingon DeLux???"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Vad i?! Har microsoft lyckats muta bankerna nu oxå..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Idiotbanker alltså.
"Bankdosa" á la swedbank & SEB mf.l är det vettigaste påfundet någonsin, allt annat borde förbjudas

ja, de är förvisso lite jobbiga. men säkara och universella.

om min bank börjar krångla med nått annat så att ".exe-prog" behövs så byter jag hellre bank än OS.

Pingvinbanken!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Man börjar ju nästan undra hur svårt kan det vara att göra en Linux-version av ett program som säkerligen mest är kryptografiska funktioner och kräver väldigt lite GUI / OS-integrering.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hade det varit för fem år sedan så hade de inte sagt ett skit och när allt slutade fungera svara med:
"-Vadå Lingon DeLux???"

Hahahaha!!! Jag vrider mig av skratt här ! xD

Permalänk
Medlem

Då får jag skynda mig skaffa bankid till mitt nyinstallerade ubunu då. Kommer man kunna överföra det till en annan dator? Kanske kommer lägga in linux på fler datorer hemma framöver. Behöver bankid för att logga in på försäkringskassan när barnen är sjuka.

Däremot gillar jag inte dosor. Har nu fått en dosa från nordea så jag måste stoppa in mitt bankkort i dosan och ansluta den med USB till datorn för att logga in på internetbanken. Nu sägs det att den funkar i linux men jösses vad krångligt det ska behöva vara då...

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med tva. Min första tanke var att det är skitbra att de faktiskt bryr sig om Linuxanvändare. Tidigare skulle de bara låtsas som vi inte existerar.

Permalänk
Medlem

Om de nu lovar att det kommer ett program till Linux, varför inte vänta tills det finns?
Skulle inte förvåna mig om vi sitter här om ett år och fortfarande inte har en Linuxversion.

Visa signatur
Permalänk

Det här var illa.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Någon som prövat att köra programmet i Wine?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Äsch, Nordea har inget alternativ för linux om man vill köra bank-id på fil, däremot kanske det funkar via kortläsaren - ska kolla det...

Permalänk
Medlem

Det roliga är att dom kör garanterat Linux på serverna på bankerna..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Borde fan starta pingvin banken! Helt GLP och är ej vinstindrivande! :).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Byt till Nordea, dom har utmärkt säkerhetslösning, sen behöver du inte någon dosa när du ska göra enklare överföringar mellan dina egna konton.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det roliga är att dom kör garanterat Linux på serverna på bankerna..

Hur kan du vara så säker på detta?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd

Troligen är det ju Java man satsar på men för Linux så är det
en komplicerad historia.

OpenJava/Redhat kontra SunsJava och ev proprietära säkerhetsfunktioner.

"Säkra" javaanslutningar har varit trasiga under hela våren i tex Hardy som kört icedtea
och openjava.

Hursomhelst så byt bank, banken måste ju endera ändra sig eller motivera bättre varför
det är som det är. Är det Javakäbbel så måste man ju berätta det.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Hur kan du vara så säker på detta?

Hörru Fentanyl, vad finns det för anledning att inte vara ganska säker på det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hörru Fentanyl, vad finns det för anledning att inte vara ganska säker på det?

Nej jag bara undrar varför de just skulle köra Linux och inte något annat operativsystem.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Pingvinbanken!

Haha!!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Nej jag bara undrar varför de just skulle köra Linux och inte något annat operativsystem.

Dom kan nog säkert också köra någon sorts *UNIX-variant. FreeBSD eller liknande..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det roliga är att dom kör garanterat Linux på serverna på bankerna..

Snarare VMS på gamla DEC Alphor. En viss övergång till Itanium sker dock efter en del fulspel. Intel tvang HP(Compaq(DEC)) att lägga ner Alphan för att kunna sälja Itanium. Finansvärlden tvingade sedan HP(Compaq) att porta VMS till Itanium.

Själva programmen som körs skrivs i Ada. Maskinerna får helt enkelt inte krascha och programmen får inte göra fel, spelutrymme finns inte.

Windows/un*x/Linux/BSD körs dock på maskiner där världen inte går under om de kraschar en minut eller två.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Dom kan nog säkert också köra någon sorts *UNIX-variant. FreeBSD eller liknande..

Precis vad jag ville få fram.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Byt till Nordea, dom har utmärkt säkerhetslösning, sen behöver du inte någon dosa när du ska göra enklare överföringar mellan dina egna konton.

Någon dosa för överföringar mellan egna konton behövs in hos Swedbank heller.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Borde fan starta pingvin banken! Helt GLP och är ej vinstindrivande! :).

har för mig muselemanerna redan kör på det lite, man får inte ta ut ränta av nån anledning. måste vara drygt för mobillåneföretagen att slå sig in i därnere mao..

GPL vettefan dock, det är nog värre med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Någon dosa för överföringar mellan egna konton behövs in hos Swedbank heller.

hum.. man kan ju inte logga in utan åas så. men visst, man behöver inte godkänna kontoöverföringar på egna konton.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
har för mig muselemanerna redan kör på det lite, man får inte ta ut ränta av nån anledning. måste vara drygt för mobillåneföretagen att slå sig in i därnere mao..

GPL vettefan dock, det är nog värre med.

hum.. man kan ju inte logga in utan åas så. men visst, man behöver inte godkänna kontoöverföringar på egna konton.

Jo det kan man, du får skapa en personlig kod bara så kan du logga in med den (om du väljer det vid inloggningen).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Nordea har förenklad inloggning, där kan man bara se saldo och föra över pengar mellan egna konton.

Deras nya lösning med kortläsare är smidig dock, både sambon och jag kan använda samma läsare till olika inloggningar.

Dessutom kan man använda den som e-leg dock måste man nog ha Windows då, gissar att dom inte fixat programvaran till nåt annat (man kopplar in kortläsaren med usb när man ska ha e-leg)