Powercolor 4870x2, 3495:- på inet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Lite frågor till någon som vet:
1. Klarar mitt Corsair HX520 Watt detta kortet? har 2 HDD's.
2. Passar den i mitt chassi? Har Lancool Metal Boned K7
3. Kommer min CPU = E6600 @ 2.4GHz flaska kortet rejält? Kör spel i 1920x1200, eller måste jag överklocka till ~3GHz?
4. Kör Win XP Pro 32Bit, har 4GB Ram, men kan bara använda 3GB. Vad händer med systemet om jag proppar in 2GB HD4870x2?

Tacksam för svar Vill gärna uppgradera lite innan Windows 7 och Diablo 3 kommer ut.

1. Japp
2. Vet inte
3. Lite, beroende på spel. Men du klarar dig ett tag.
4. Datorn ser bara 1 GB, så förmodligen kommer du att ha 2,2 GB över

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Donut
Är ute efter spelnöjet så ett HD presterar över GTX285 alltså, kommer mitt nätagg att gilla HD4870X2? Det ligger på 650W, och vad betyder AA?

Beror på. Vad har det för specifikationer?

AA betyder Anti Aliasing. Du vet tekniken som tar bort hackiga linjer som uppstår i 3D-grafik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
1. Japp
2. Vet inte
3. Lite, beroende på spel. Men du klarar dig ett tag.
4. Datorn ser bara 1 GB, så förmodligen kommer du att ha 2,2 GB över

Med ett 64-bitars OS, skulle datorn använda sig av allt minne då? 4gb internminne och 2gb grafikminne?

Hur kan jag kolla ifall kortet passar i lådan?

Folk snackar om att HD4870X2 lätt drar 350-400+ Watt, kommer mitt nätagg verkligen klara av kortet utan probs vid load?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ang. nätagget, Kolla min signatur...

Med 64 bitars OS ser du allt minne ja.

Jag tror att kortet kan toppa på 280W i extrema lägen men folk gillar att överdriva...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Dinoman, mitt nätagg ser ut såhär:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Donut
Dinoman, mitt nätagg ser ut såhär:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Då är det lungt.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Lite frågor till någon som vet:
1. Klarar mitt Corsair HX520 Watt detta kortet? har 2 HDD's.
2. Passar den i mitt chassi? Har Lancool Metal Boned K7
3. Kommer min CPU = E6600 @ 2.4GHz flaska kortet rejält? Kör spel i 1920x1200, eller måste jag överklocka till ~3GHz?
4. Kör Win XP Pro 32Bit, har 4GB Ram, men kan bara använda 3GB. Vad händer med systemet om jag proppar in 2GB HD4870x2?

Tacksam för svar Vill gärna uppgradera lite innan Windows 7 och Diablo 3 kommer ut.

Vad jag vet så flaskar iaf crossfire på den prollen, om du har OEM skiva till vista kan du få 64 bitars version gratis

Permalänk

Fan, nu impulsköpte jag ett med. Jag som skulle lägga pengar på MC:n och inte datorn hade jag bestämt... Ja ja, man lever bara en gång.

Tack för tipset iaf!

Edit: Vad är skäligt att ta ut för ett Gainward 8800GTX?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

Edit: Vad är skäligt att ta ut för ett Gainward 8800GTX?

500 - 700:- kanske

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Fan, nu impulsköpte jag ett med. Jag som skulle lägga pengar på MC:n och inte datorn hade jag bestämt... Ja ja, man lever bara en gång.

Tack för tipset iaf!

Edit: Vad är skäligt att ta ut för ett Gainward 8800GTX?

Du kan alltid få 1000 kr för ett 8800GTX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Fan, nu impulsköpte jag ett med. Jag som skulle lägga pengar på MC:n och inte datorn hade jag bestämt...

Jag vet en som kommer att ångra sig i början av April...... Själv kan jag inte tänka på något annat än hur härligt det skall bli att fläska med hojen. Tänker till och med mer på det än min förestående utlandstripp.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Jag vet en som kommer att ångra sig i början av April...... Själv kan jag inte tänka på något annat än hur härligt det skall bli att fläska med hojen. Tänker till och med mer på det än min förestående utlandstripp.

Men så har du ju bara ett 8800GT oxå.
Och kan i inte njuta av den höga upplösningen och höga AA´n vi krämar med våra kort.
Bara att köpa ett motorcykelspel, en 26" skärm och montera en fläkt som blåser än i ansiktet så slipper man de dyra två hjulade leksakerna som invaderar våra vägar varje vår.

Permalänk
Avstängd

Härligt:D ATI är våran vänn!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Beställt och klart! (vilket kap!)

EDIT: Någon som vet hur långt kortet är? Hittar ingen vettig info på internet.

Permalänk
Medlem

oh nu e mitt hd4870x2 skickat hoppas det ska funka fint på mitt corsair 520w 4 diskar o en clockad e8400...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Donut
Dinoman, mitt nätagg ser ut såhär:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Det nätaggregatet klarar av ett HD4870x2 "without breaking a sweat" som de säger i staterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Med ett 64-bitars OS, skulle datorn använda sig av allt minne då? 4gb internminne och 2gb grafikminne?

Eftersom Vista 64-bit kan mappa upp till 128GB-minne så ska det nog ordna sig. Dessutom använder ett HD4870x2 enbart 1GB VRAM eftersom det speglar minnet.

[QUOTE]
Hur kan jag kolla ifall kortet passar i lådan?
[/QUOTE]

Mäta, förslagsvis. Kortet är hela ~27cm långt.

[QUOTE]
Folk snackar om att HD4870X2 lätt drar 350-400+ Watt, kommer mitt nätagg verkligen klara av kortet utan probs vid load?

Tacksam för svar

[/QUOTE]

Folk snackar mest hela tiden utan att koppla in hjärnan först. Det majoriteten av datornördar i etern inte verkar förstå är att det är komplicerat att mäta exakt hur mycket en komponent drar i en dator pga. av omvandlingen av strömtyp som sker av nätaggregatet.

Så när testsiterna mäter effekten så mäts alltså vad HELA systemet drar från sockeln. Till detta ska man räkna att ett nätaggregat av god kvalité idag ligger på runt 80-85% effektivitet när den omvandlar växelström till likström, resten blir värme. Alltså, om en testsite säger att ett HD4870x2 drar runt 350-400W AC så innebär det att HELA systemet drar så mycket plus att det i verkligheten innebär att systemet drar runt 280-320W DC.

Det innebär ett system som sammanlagt med alla strömstyrkor inräknade drar runt 280-320W DC. Alltså 3.3V, 5V och 12V sammanlagda. HD4870x2 drar bara ström från +12V. Där den sannolikt behöver upp mot 16-17A.

AC = Växelström
DC = Likström

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Jag vet en som kommer att ångra sig i början av April...... Själv kan jag inte tänka på något annat än hur härligt det skall bli att fläska med hojen. Tänker till och med mer på det än min förestående utlandstripp.

Det finns ALLTID pengar till hojen när våren kommer, hur det nu går till...

Stillat abstinensen hela vintern med MotoGP 08, riktigt bra faktiskt.

För övrigt åker man bara utomlands om man åker på bågen, annars är det inte värt det ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Det finns ALLTID pengar till hojen när våren kommer, hur det nu går till...

Stillat abstinensen hela vintern med MotoGP 08, riktigt bra faktiskt.

För övrigt åker man bara utomlands om man åker på bågen, annars är det inte värt det ;).

Tänk på miljön :S@ och din säkerhet typ bayjl. schvaaajnit dyyyyrt me försäkringar och bensa.

Permalänk

Miljön... det är det där gröna man ser från vägen va??
Äh, det är nog inte värre än dessa grafikkorts effektåtgång.

Jag är så gammal så försäkringen är helt ok, sedan är det lätt värt det.

Permalänk
Medlem

Fan oxo, jag kunde inte motstå detta erbjudande heller, hjälpte inte direkt att jag loosade en auktion på tradera om ett 280 gtx heller :o..

Ngn som hört hur de nya 9.1 drivisarna är på x2an? Hört mkt whine om de tidgare drivarna att de var riktigt typiskt ATI sunk med hur mkt buggar som helst osv?

Permalänk

Mitt ligger på posten och väntar nu :D. Ska bli en trevlig kväll med en öl och nytt grafikkort.

Har inte kört ATI sedan 9700Pro-tiden och det ska bli spännande och se om drivarna är så kass som många säger och om den nu beryktade "bättre bildkvalitén" verkligen existerar.

Permalänk
Medlem

Då har man lagt en order då fett nice bara o sälja iväg mina 4850 nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Haha, ödet kom ikapp mig!

Skulle lösa ut paketet på lunch men hade inte pengar på kortet. Detta pga att just MC-försäkringen hade dragits via autogiro!

Blir att gå hem och sprätta madrassen efter jobbet.

Permalänk
Medlem

hmm la nyss in mitt hd4870x2 , har installerat catalyst osv , men allt under fliken ati overdrive e som utsuddat kan inte ändra nått där ? =/ vad beror det på ? mitt första ati kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hmm la nyss in mitt hd4870x2 , har installerat catalyst osv , men allt under fliken ati overdrive e som utsuddat kan inte ändra nått där ? =/ vad beror det på ? mitt första ati kort

Tryckt på hänglåset till vänster för o låsa upp?

Tycker det är fel att klaga på ljudnivån på detta kortet. Har ett själv och kör fläkten på ca 30% idle och det låter inte spec mycket. Sen vid spelande brukar ja klara mig på 38% på fläkten och med ljud i högtalarna då så hörs det inte ett dugg.

Känns bra att jag köpte mitt kort i oktober för 4k och att det bara gått ner 500kr sen dess

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hmm la nyss in mitt hd4870x2 , har installerat catalyst osv , men allt under fliken ati overdrive e som utsuddat kan inte ändra nått där ? =/ vad beror det på ? mitt första ati kort

krävs ibland en eller 2 reboots då drivarna ibland ger felmeddelande, så räcker det med en reboot..
lite struligt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

har rebootat ett antal ggr o testat fler olika drivare , 3dmark06 går inte heller igång längre :! edit aja fick igång ati overdrive efter en reinstall av drivarna ,men 3dmark 06 vill inte ännu heller , den lilla rutan där det står 3dmark06 blablabla kommer upp men den fryser fast där :O=/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
krävs ibland en eller 2 reboots då drivarna ibland ger felmeddelande, så räcker det med en reboot..
lite struligt.

Jag tror han bara måste låsa upp sidan, tryck på nyckelbilden.

Permalänk

Bra tips! Beställning lagd. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Det finns ALLTID pengar till hojen när våren kommer, hur det nu går till...

Stillat abstinensen hela vintern med MotoGP 08, riktigt bra faktiskt.

För övrigt åker man bara utomlands om man åker på bågen, annars är det inte värt det ;).

Låter bra! Får kanske testa det då. Här är vad jag lindrar min abstinens med:

http://se.youtube.com/watch?v=V3PPmDaam_U

Överlägset kul! Slår lätt alla racingspel! Det borde funka fint med ditt nya grafikkort också. Mkt. nöje!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix