Nvidia byter forskningsledare – satsar på GPGPU

Permalänk
Melding Plague

Nvidia byter forskningsledare – satsar på GPGPU

Grafikortstillverkaren Nvidia anställer en ny forskningsledare. Nytillträdde William Daily har en bakgrund som kan ge ledtrådar om företagets framtidsplaner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men jag gillar ju att spela.... det är därför jag köper grafikkort..
Jaja, bara de fortsätter med vassa grafikkort så...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

det ena behöver ju inte utesluta de andra, verkar lämpligt om den gamle räven suttit där så länge. Bra med nya ögon.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Ifall man kan belasta och dra nytta av grafikkortet även vid tillfällen man inte spelar så är väl detta bara positivt. Kanske kan spara in lite av de pengar man lägger på processor och köpa ett ännu fetare grafikkort.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

När AMD och Intel satsar hårt på GPU integrerad i CPUn måste Nvidia göra något liknande. Eftersom de inte har någon erfarenhet inom processorer så känns det rimligt att de satsar hårt på att få gin GPU att göra en del av en CPUs arbete.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
När AMD och Intel satsar hårt på GPU integrerad i CPUn måste Nvidia göra något liknande. Eftersom de inte har någon erfarenhet inom processorer så känns det rimligt att de satsar hårt på att få gin GPU att göra en del av en CPUs arbete.

Sen har det väl inte bara med erfarenhet av CPU utveckling att göra, det handlar ju även om att dom inte har en x86 licens.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
När AMD och Intel satsar hårt på GPU integrerad i CPUn måste Nvidia göra något liknande. Eftersom de inte har någon erfarenhet inom processorer så känns det rimligt att de satsar hårt på att få gin GPU att göra en del av en CPUs arbete.

Tror du är på rätt spår där. Framtiden lär utvisa om nVidia finns med och slåss om vår gunst. Spontant ser jag inget behov av en GPGPU om och när när Intel (Pineview) och AMD släpper sina CPU med integrerad GPU, det blir lite tårta på tårta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Sen har det väl inte bara med erfarenhet av CPU utveckling att göra, det handlar ju även om att dom inte har en x86 licens.

Jo, självklart - det är anledningen till att de inte har något erfarenhet

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Det här blir väl rätt så bra för foldingens framtid eller?

Permalänk
Medlem

Det går åt att grafikkortet typ kan ersätta moderkortet nästan.
Men hade det inte varit bättre om man slängde cpu:n och satte dit gpu:n, och istället för bara DDRpå moderkortet så hade det varit GDDR.
För om det mesta på moderkortet inte maxas när man spelar så kan man väl styra det åt att det blir grafikkortet också.
Jag menar, en gpu har ju hastighet på 5-800mhz medans cpu har iaf 2-5ghz.
Det hade ju gett ganska så mycket mer utrymme för övriga ting på ett grafikkort

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Ett smart drag med tanke på att PC som spelplattform inte är någon jätte stor marknad längre. Genom att hitta nya användningsområden för grafikkorten så anpassar man sig bättre.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Det går åt att grafikkortet typ kan ersätta moderkortet nästan.
Men hade det inte varit bättre om man slängde cpu:n och satte dit gpu:n, och istället för bara DDRpå moderkortet så hade det varit GDDR.
För om det mesta på moderkortet inte maxas när man spelar så kan man väl styra det åt att det blir grafikkortet också.
Jag menar, en gpu har ju hastighet på 5-800mhz medans cpu har iaf 2-5ghz.
Det hade ju gett ganska så mycket mer utrymme för övriga ting på ett grafikkort

Då tar vi det en gång till..
CPUer är bra på vissa typer av beräkningar och GPUer är bra på andra. Hade det t.ex. gått att köra SuperPI-beräkningen på en GPU hade CPUn hunnit bli omodern innan GPUn vart färdig, medans i t.ex. folding så slår ett modern grafikkort en modern processor med hur mkt som helst. DÄRFÖR kan en GPU inte ersätta en CPU än, på ett bra tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Det går åt att grafikkortet typ kan ersätta moderkortet nästan.
Men hade det inte varit bättre om man slängde cpu:n och satte dit gpu:n, och istället för bara DDRpå moderkortet så hade det varit GDDR.
För om det mesta på moderkortet inte maxas när man spelar så kan man väl styra det åt att det blir grafikkortet också.
Jag menar, en gpu har ju hastighet på 5-800mhz medans cpu har iaf 2-5ghz.
Det hade ju gett ganska så mycket mer utrymme för övriga ting på ett grafikkort

Eftersom avstånd till minnet från processorn påverkar vilka hastigheter man kan uppnå på grund av störningar så tror jag inte detta kommer bli så stort.
Sen har jag för mej att GDD inte fungerar så bra med vanliga data (ska inte vara nån skillnad tycker man).

Intressant att Nvidia vill satsa så hårt på GPGPU, fast parrallellberäkningar används ju vid rendering av grafik med, så William Daily ska teoretiskt sett kunna komma med nya ögon på bägge områdena.
Bara AMD kommer ikapp med fysiken snart.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att Nvidia skaffar sig en x86 licens och kliver in på processormarknaden. I så fall skulle vi ha 3 giganter med 3 egna plattformar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Jag hade hellre sett att Nvidia skaffar sig en x86 licens och kliver in på processormarknaden. I så fall skulle vi ha 3 giganter med 3 egna plattformar.

Pecis min åsikt oxå.Hade gärna sett en 4-5 tillverkare av både processorer ocg grafikkort.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Det känns lite konstigt att 'beräkningsdatorer' ska behöva ha GPu'er för att räkna snabbare/bättre. men det är ju en nyhet som foldingen levt med et bra tag att GPU foldandet ger mer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Jag hade hellre sett att Nvidia skaffar sig en x86 licens och kliver in på processormarknaden. I så fall skulle vi ha 3 giganter med 3 egna plattformar.

Ärligt talat, vad tror du Nvidia skulle kunna göra? AMD och Intel har ett rejält försprång redan och Nvidia skulle få börja om på nytt. Innan de ens hade fått ut sin första prolle skulle båda Intel och AMD ha tagit ytterligare ett steg förbi.

De har lika stor chans på processormarknaden som Intel kommer ha på marknaden för diskreta grafikkort - dvs nästintill ingen alls.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Bra om de kan göra något som utför 10000 parallela beräkningar samtidigt så kanske vi kan simulera hjärnan hos en bananfluga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Det går åt att grafikkortet typ kan ersätta moderkortet nästan.
Men hade det inte varit bättre om man slängde cpu:n och satte dit gpu:n, och istället för bara DDRpå moderkortet så hade det varit GDDR.
För om det mesta på moderkortet inte maxas när man spelar så kan man väl styra det åt att det blir grafikkortet också.
Jag menar, en gpu har ju hastighet på 5-800mhz medans cpu har iaf 2-5ghz.
Det hade ju gett ganska så mycket mer utrymme för övriga ting på ett grafikkort

Asså... de besta vore ju lixom om man bara typ kunde koppla in tangentbordet i grafikkortet liksom å slippa att det flaskar när man clockar å har typ 900W agg å CS liksom går jättebra, typ.

Å sen skareju va liksom bra pris som typ 100 spänn kanske max va.

[ironi av]

Grafikkortet ersätta moderkortet? Det är ungefär som att ha som arbetshypotes att avgassystemet i bilen ska ersätta krockkudden. Som att hörlurarna ska ersätta högtalarsladden. Som att groggvirket ska ersätta brännvinet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ärligt talat, vad tror du Nvidia skulle kunna göra? AMD och Intel har ett rejält försprång redan och Nvidia skulle få börja om på nytt. Innan de ens hade fått ut sin första prolle skulle båda Intel och AMD ha tagit ytterligare ett steg förbi.

De har lika stor chans på processormarknaden som Intel kommer ha på marknaden för diskreta grafikkort - dvs nästintill ingen alls.

Håller med.

En spännande tanke är Nvidia+AMD i min skalle! Tänk på det en stund så ser man storheten i det hela...

Visa signatur
Permalänk

Bra, snart kanske det blir meningsfullt för vanligt folk att köpa dyra grafikkort.
Många som köper en ny dator testar diverse benchmarking program och något spel, sedan efter någon vecka tröttnar de och har ett grafikkort som de sällan utnyttjar dens fulla potential. Medans de andra hårdvarorna på burken segar ner för deras dagliga användning, och det kanske hade varit bättre att lägga 2000kr extra på mer ram, bättre cpu istället för det dyra grafikkortet. (sedan om man använder datorn i arbetet eller är gjort på pengar, så kan man ju köpa båda )

Men när man kan använda grafikkortets potential till mer än cad och spelande, så känns det mer motiverat att prioritera upp den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hej och Hå

Den här tråden är ganska rolig.

Med tanke på att de flästa inte verkar folda och att några tror att de tidiga varianterna utav intels och amds cpuer med inbygt grafikkort kommer ha bra prestanda, då de är tänka att slå ut det lägsta segmentet, spara pengar genom att slippa ha ett diskret grafikkort på moderkortet.

Är lite orolig vad Larabee kan orsaka, skulle bli problem om intel tog amd och nvidia med storm. Skulle nvidia och amd överleva intels dominans på marknaden?
T.ex viste jag inte att för några veckor sedan att grafikkorten i atom platformen (t.ex de i eee) emulerar gpu shaderna i cpun för att få dx9 stöd då gpun inte ens klarar av dx7 standarden för det, den har inga shaders. De har altså lite programvara ute som gör det som Larabee ska göra, inte perfekt, men ute i drift.

GPGPU har det snackats om sen PCI-E kom ut. Och nvidia är de som marknadsför det hårdast, så jag förstår inte varför folk blir förvånade.

Och bdw så förstår jag inte hur man kan påstå att de flästa köper en dator benchmarkar lite, testat ett spel och sen har ett bra grafikkort de aldrig utnytjar. Sen när började personer som inte är dator intreserade köpa en dator för att den har bra grafikkort? Hur lätt är det att hitta en billig dator på Elgiganten, Siba, Onoff mm som har ett bra grafikkort? Bdw vilken prisklas brukar folk handla i, värstingrakikorten kostar som en hel billig dator i pris?

Som sagt var detta var en roande tråd, och skrämmande.

Cu

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Och bdw så förstår jag inte hur man kan påstå att de flästa köper en dator benchmarkar lite, testat ett spel och sen har ett bra grafikkort de aldrig utnytjar. Sen när började personer som inte är dator intreserade köpa en dator för att den har bra grafikkort? Hur lätt är det att hitta en billig dator på Elgiganten, Siba, Onoff mm som har ett bra grafikkort? Bdw vilken prisklas brukar folk handla i, värstingrakikorten kostar som en hel billig dator i pris?

Som sagt var detta var en roande tråd, och skrämmande.

Cu

Straw man (byta ut ordet många mot de flesta, sedan argumentera emot vad de flesta inte gör, istället för att argumentera emot vad många inte gör) Jag har inte sagt inte påstått det du skrev utan:

Citat:

Bra, snart kanske det blir meningsfullt för vanligt folk att köpa dyra grafikkort.

Det betyder inte att jag påstår att vanligt folk idag köper dyra grafikkort.

Citat:

Många som köper en ny dator testar diverse benchmarking program och något spel, sedan efter någon vecka tröttnar de och har ett grafikkort som de sällan utnyttjar dens fulla potential.

Många är inte samma sak som de flesta. Vilka dessa "många" är går ej att utläsa, men man kan nog anta att jag inte syftade på äldre personer som köper sin dator på elgiganten.

Som sagt när grafikkortet får fler användningsområden så kommer fler få mer nytta av att skaffa bättre grafikkort. Just detta att få vill köpa en svindyr dator som är värdelös i benchmarking och spel, fast de inte skall spela så mycket är faktisk ett problem. För det resulterar i att många har ett dyrt grafikkort som de sällan utnyttjar fullt, medans flaskhalsen i deras system oftast är något helt annat. Nu köper dock de flesta märkesdatorer, men ändå kvarstår problemet för gruppen som inte gör det. (Datorn måste klara de nya spelen, fast man inte ska spela så mycket och man kanske därför prioriterar fel)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".