Permalänk
Medlem

GB-EX58-UD5 missljud

Det kommer konstiga ljud ifrån mitt moderkort(jag är inte 100% säker på att det är ifrån just moderkortet det kommer), när jag startade datorn för första gången efter montering så lät det som om en sladd låg och vibrerade mot någon fläkt, men när jag kollade in i datorn så såg jag att ingn sladd låg mot någon fläkt och kunde inte skappa ljudet. När jag installerat färdigt Vista på datorn och skulle starta iexplorer för att tanka drivrutiner så märkte jag att missljudet blev värre varje gång jag scrollade text i webbläsaren. Öppnade då datorn igen för att försöka lokalisera vartifrån ljudet kommer men det var inte det lättaste.

Efter att ha stört mig på ljudet i någon timma så installerade jag S.T.A.L.K.E.R på datorn, och varje gång jag startar S.T.A.L.K.E.R så låter det ännu mera ifrån datorn, fast nu låter det ungefär som ett gammalt modem som tjuter. Ljudet fortsätter även i menyerna i spelet men slutar såfort man kommer in i själva spelet.

Jag har även märkt att ljudet försvinner när man scrollar i en webbläsare om jag kör F@H på mitt grafikkort(4870x2) så jag har nu börjat att fundera på om det kan vara det som låter.

Jag skulle bli väldigt glad om någon på SC vet vad det är som låter och hur man kan fixa det, och om det är skadligt för datorn. Har inte vågat använda den så mycket eftersom den låter så konstigt.

Tack på förhand MVH Mikael
(hoppas inte tråden var allt för flummig)

Permalänk

Jag har ett UD5 som låter, men ta reda på först om det är grafik eller moder som låter.

För att bli av med ljudet från moder kortet gör så här:
You fix the noise by disabling C1E in the BIOS. It is a power saving feature that lowers the CPU voltage and clockspeed when it's idle. After C1E is disabled, there is no noise at all.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

ok, får testa det. hoppas fan att det är det. orkar inte med att skicka in och byta ut allt nu när man äntligen har ny dator :P. om inte det funkar får jag kasta in ett annat grafikkort och testa.

EDIT: att stänga av C1E gjorde ingen skillnad, dock inte 100% på att det är just moderkortet eftersom det är så svårt att lokaliera ljudet i lådan.

Permalänk

Mitt ljud upstår oftast under hårddisk belastning, som Utorent eller liknande.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

ok, fick bort missljudet när jag scrollar i opera(iexplorer) nu iaf, men datorn låter fortfarande som ett modem när jag startar STALKER, kanske är någon bugg i spelet. får hoppas det så datorn inte dör en vacker dag. om inte någon annan här på forumet har någon idé om var felet kan ligga. som sagt så är jag inte 100 på att det är moderkortet. ljudet kan lika gärna komma ifrån CPUn eller det lilla kontrollkortet mitt p182 chassi har som sitter uppe vid CPUn. ska orka byta ut grafikkortet imorgon för att se så det inte är det som låter, eftersom ljudet slutade komma när jag scrollade i opera när jag körde folding på GPUn/GPUerna.

Permalänk

Kom också ett ljud från mitt UD5 i början. Fick även här tipset att stänga av C1E i BIOS vilket gjorde att ljudet försvann.
Men nu efter en vecka är ljudet tillbaka igen, dock märkbart lägre.
Var någon som tipsade mig om att stänga av EIST i BIOS men de har jag ej provat än.

Stör mig inte så mycket på de längre då detta ljudet endast hörs då det är knäpptyst. Ljudet i början (innan C1E var disabled) var störigt.
Så jag skulle tro att det är ditt moderkort.

Värt att nämnas är även att mitt 8800GTX också gav ifrån sig ett tjutljud för flera månader sen under vissa load situationer. Det har försvunnit nu och exakt när det försvann kommer jag inte ihåg, kanske i samband med några nya drivrutiner.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

För mig att någon sagt att grafikortet kan uppträda så ibland när det blir för hög FPS, t.ex. när man går in i menyer i spel.

Permalänk
Medlem

Fan vad najs. Har också i7, gigabyte ud5 radeon 4870x2 och har också hört ett väldigt irriterande ljud så fort man scrollar eller håller på och klickar runt. Men så hittar man en tråd med exakt samma problem och får svar på vad som är fel
Funkade perfekt för mig att stänga av C1E i alla fall. Höll nästan på och bli galen på det där ljudet xD

Tack!!

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

hade också exakt samma problem med exakt samma set-up vet inte hur jag fick bort ljudet men det försvann efter en windows update + en överklockning gjorde d typ samtidigt... men jag tror mer på att windows update löste problemet...

Permalänk

Också haft samma missljud från moderkortet, stängde också av C1E och problemet verkar vara borta. Stängde även av EIST funktionen som någon ovan skrivit.

Visa signatur

Antec Sonata 1 | Gigabyte X58-UD5 * i7 920 @ 3,0 Ghz | Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 | 8800GTS | Samsung spinpoint F1 500 Gb | Vista 64