Permalänk
Medlem

Temperatur hd4870x2

Tjena tjena!

När man går in på catalyst control center sen ati overdrive så kan man se tempsen. Jag klickar på select GPU to configure och det finns två olika att välja mellan. Tempsen på det första tycker jag ligger väldigt högt. Och på den andra ligger lägre, så nu undrar jag. vad är det för skillnad på de båda? vilken ska man kolla på ? obs! tog bilderna när jag hade ställt in fläkt på manual control och satt de på 40 %. Från början stog det på auto och då låg den första i listan Selec GPU to configure på 87 grader och hade inge spel eller nåt på.

Här är bilder:

bild 1

bild 2

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk

Är ju olika temps på kärnorna, inte så svårt å förstå när man vet hur kylningen på kortet ser ut.

Permalänk
Medlem

ok tack, löste också de höga tempsen. Typ 87 vid idle. Men jag var så dum så jag fattade inte att när man enablar ati overdrive så clockas kortet automatiskt. Därför hade jag så höga temps hela tiden.

Nu har jag disablat ati overdrive och ligger på 66 grader på ena kärnan och 57 på den andra. Är det bra temps för att vara idle och oclockat ?

En lite offtopic fråga också. Finns det någon bra kylning till hd4870x2 ? eller är det bara vatten som gäller ?

/joffes

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk

jag tror att man bara kan köpa till sig vattenkylning till 4870X2. En del tillverkare har egengjord luftkylning tex som den som palit har gjort http://www.techpowerup.com/img/08-11-04/108e.jpg

men tror inte man kan köpa nå sånt. så om du vill ha bättre kylning till 4870X2 är det vatten som gäller.

Permalänk
Medlem

MattiasHoken har aldelles rätt vatten tillett 4870x2 är underbart har sätt mycket om det och läst, har själv ett 4870x2 från powercolor och kyler med luft. Ena kärnan är mycket varmare än den andra, främre är kallare precis som bilden visar ovan då fläkten sitter närmare första , riktigt dålig lösning på kylningen.

Go Go water!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joffes
ok tack, löste också de höga tempsen. Typ 87 vid idle. Men jag var så dum så jag fattade inte att när man enablar ati overdrive så clockas kortet automatiskt. Därför hade jag så höga temps hela tiden.

Nu har jag disablat ati overdrive och ligger på 66 grader på ena kärnan och 57 på den andra. Är det bra temps för att vara idle och oclockat ?

En lite offtopic fråga också. Finns det någon bra kylning till hd4870x2 ? eller är det bara vatten som gäller ?

/joffes

Du kan ha overdrive på, det är ändå bara vid spel som kortet klockas upp. Jag antar att du såg 87 grader när du körde autotune eller "test custom clocks"?

57-66 grader idle låter ganska typiskt. Vad ligger fläkten på då?

10 grader skillnad på kärnorna är typiskt och som det skall vara.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag körde inte autotune eller custom clocks när det va 87 grader. Fläkten ligger på 27 %. har märkt att jag inte kan ändra fläkhastigheten manuellt när ati overdrive är disablat. När det var enablat så gick det utmärkt att höja och sänka fläkten men nu när jag ändrat till t.ex 60 % och trycker apply så händer det inget. Några förslag ?

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||