IBM tar fram 15 gånger kraftfullare superdator

Permalänk

Kommer de att installera MS-DOS på den?...

Microsoft!
(to the tune of "Jingle Bells"):

Nine-tenths of a gig,
Biggest ever seen,
God this program's big:
MS Word 15!
Comes on 10 CD's,
And requires -- Damn!
Word is fine, but jeez:
60 megs of RAM!?

Oh, Microsoft, Microsoft, bloatware all the way!
I've sat here installing Word since breakfast yesterday.
Oh, Microsoft, Microsoft, moderation please!
Guess you hadn't noticed -- 4-gig drives don't grow on trees!

(Copyright 1997 by David Pogue)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof_nord
vad har ett tangentbord med denna dator att göra?

OT: nice att utvecklingen går så snabbt!

Det är ett jäkligt bra tangentbord!

Helt galet med 20 petaflops!!

Permalänk

Jag ska ha till att emulera x86 på en CPU och sedan emulera ATI Radeon R700 på resterande! Sen ska vi se vem som har bäst FPS i Crysis, och slår världsrekord i 3D Mark!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Den fixar inte windows därför inte crysis

Byt plats på "windows" och "den".

Permalänk
Medlem

angående de som några nämnde med varför de länkat till ett ibm thinkplus travel keyboard fattar ju vem som helst.... datorn är ju resevänlig o dom vill ju kunna använda datorn även på resandets fot! och de e ju klart att ibm tar sina egna produkter också?

citat ur nyheten
Vad som däremot avslöjats är att Sequoia kommer med hela 1,6 petabyte minne och <b> har samma modulära uppbyggnad som Roadrunner. </b>

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

"Analysera sönderfallet av radioaktivt material" = "Hantera kärnvapen" enligt http://www.metro.se/se/article/2009/02/03/13/1047-48/index.xm...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Låter som en variant av Skynet

Permalänk
Medlem

Så den där datorn kommer att beräkna vad som händer när man detonerar en kärnladdning?

Det behöver inte jag nån dator för att tala om. Svaret är väldigt enkelt; folk dör.

Permalänk

RoadrunnerBlueGene/P
Sequoia ≈ BlueGene/P
Sequoia = BlueGene/Q

BlueGene/L < BlueGene/P < BlueGene/Q

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser ironin i att energidepartementet ska köpa en gigantisk "server" som antagligen drar TONVIS med el i dessa tider? ;D

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Artikelförfattaren gör två misstag: BlueGene/P och Roadrunner är två helt olika datorer och arkitekturer, och Sequoia har inget med Roadrunner att göra. Däremot är Sequoia nästa generation efter BlueGene/P, dvs BlueGene/Q.

Och för er som inte kikar utanför x86-världen, detta är PowerPC-processorer. Poängen med just dessa är att de är vansinnigt många, men inte speciellt kraftfulla.. antagligen i storleksordningen 1 GHz. I jämförelsen flops/watt piskar de moderna grafikkort rätt lätt, särskilt eftersom det är dubbel-precision-flops som eftersöks, något grafikkort inte direkt imponerar med.

I, for one, welcome our new Skynet overlord.

Permalänk
Avstängd

Go go IBM!

Permalänk
Musikälskare

Soon... very soon...

Brb ringer Arnold

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Soon... very soon...

Brb ringer Arnold

http://chasness.files.wordpress.com/2008/07/skynet-terminator...

Haha lätt

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
"Analysera sönderfallet av radioaktivt material" = "Hantera kärnvapen" enligt http://www.metro.se/se/article/2009/02/03/13/1047-48/index.xm...

Stämmer bra det. Därtill kommer den här typen av brontoburkar att användas till avlyssning av internet, telefoni och annan elektronisk kommunikation, och det gäller inte bara sk terrorister utan det gällar även oss vanliga svenssons.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag skulle hellre slicka på den där än en naken tjej^_^

Visst, slicka på den när den är som hetast så lär du ha en dubbel så stor tunga efter det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
tror ni att det laggar om jag kör cs på den där saken?

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Intressant signatur...

Översatt på svenska blir det ungefär:

"Ge mig styrka att be om ursäkt och om någon gör mig illa ge mig styrka att förlåta. Lär mig att förlåta för att den som kan förlåta är respekterad. Den som vill hämnas är den svagaste som finns."

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Soon... very soon...

Brb ringer Arnold

http://chasness.files.wordpress.com/2008/07/skynet-terminator...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle Pung
Frågan kvarstår: maxar den Crysis?

Tack, jag letade igenom hela tråden efter den där kommentaren, sa till mig själv att den bara måste finnas med eftersom crysis är ett så underbart spel...NOT

edit: Crysis suger fett

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Vilken algoritm använder såna datorer ?

Shell sort. Bara shell sort. Ingenting annat än shell sort. Man kanske borde förstå frågan man själv ställer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Stämmer bra det. Därtill kommer den här typen av brontoburkar att användas till avlyssning av internet, telefoni och annan elektronisk kommunikation, och det gäller inte bara sk terrorister utan det gällar även oss vanliga svenssons.

Antagligen inte. Det "fina" med konspirationsteorier är att de inte är motbevisbara och på så sätt helt värdelösa. Men en superdator för beräkningar är något helt annat än en dator för transaktioner. Till detta brukar man använda stordatorer, och det är transaktioner som ska klaras av om man ska "avlyssna", dvs syssla med trafikanalys. Vidare är det knappast något som är DOEs bord. Men det är klart, att komma med konspirationsteorier verkar coolt, man framstår som en realistisk misantrop och behöver inte bevisa någonting. Missförstå mig inte; stor- och superdatorer används för trafikanalys och avlyssning men de presterar i form av transaktioner per sekund snarare än flops och de står inte i DOEs lokaler.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

den största lågkonjukturen på länge o vad är det bland det första man tänker på att göra? jo att bygga en superdator med 16 kärnors cpuer med totalt 1,6miljoner kärnor. Börjar bli enkelt att förstå varför de enkelt kan orsaka en lågkonjuktur.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Power, enda sättet att lösa lågkonjukturen är att köpa. Köpa oss ur lågkonjukturen!! När man gör stora inköp måste producenterna hålla folk med arbete för att klara dessa, och dessa har då råd at kjöpa saker som måste beställas från någon osv.
Eller motsatta som är mer begripligt, om ingen köper nått måste affärerna säga upp folk, och även grossisterna och producenterna. Dessa har då inte råd att köpa något, fler blir av med jobben, vad händer sen tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Låter som en variant av Skynet

true =D

Permalänk
Medlem

Vore ballt och se hur den klarar 3D mark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Vore ballt och se hur den klarar 3D mark

HAHAHA ord!

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ