Problem att boota samt att återgå från energisparläge.

Permalänk
Medlem

Problem att boota samt att återgå från energisparläge.

Hej på er!

Jag har lite problem med datorn som någon kanske känner igen och kan ge svar på. Problemet är att den bootar väldigt oregelbundet om man säger så. När jag trycker på power-knappen startar nätdelen och cpu-fläkten, men det tycks vara allt. Jag kan förresten höra att hårddiskarna startar också, men inget laddas. Grejen är att ibland startar datorn som vanligt direkt, men ibland måste jag trycka på power 5-6 ggr för att datorn skall starta upp. När jag väl kommit in i windows så är det inga problem. Förutom när jag försätter datorn i energisparläge. Jag brukar nämligen göra det istället för att stänga av den. När jag skall ta mig in i windows igen från energisparläget så får musen (usb-mus med rött lysande sken) ström likaså tangentbordet, för att efter några sekunder slockna och datorn återgår till energisparläge.

Operativsystem : Windows Vista Ultimate Professional 6.00.6001 SP1
Processor : AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3200 MHz
Processorkylare : Vet bara att det är en från Zalman
Minne : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Grafik : GeForce 8500 GT - PCI-E
Hårddisk 1 : SAMSUNG (500 GB) - SATA
Hårddisk 2 : ST3320620A (320 GB) - IDE
DVD : NEC DVD_RW ND-3500AG ATA Device
Moderkort : Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Nätaggregat : Hiper Type-M HPU-4M530 530W
DirectX : Version 10.00

Hårddisk 1 är partitionerad i 5 delar á 100 GB och Windows ligger på en av dessa delar. Misstänker att det är nätaggregatet som inte orkar ge en jämn ström, men tycker det ser okej ut när jag kollar spänningarna i PC Wizard. Eller var tycker ni? Någon som känner igen problemen eller vad vad som kan orsaka det??

Spänningar och temperaturer från PC Wizard 2008.
(dessa resultat är kopierade när datorn har varit igång ca 2 timmar)

Hardware Monitoring : ITE IT8716F
Voltage CPU : 1.09 V
+3.3V Voltage : 3.47 V
+5V Voltage : 5.26 V
+12V Voltage : 12.65 V
VTT : 1.97 V
VBAT : 3.14 V
Processor Fan : 2280 rpm
Processor Temperature : 44 °C
Mainboard Temperature : 41 °C
Power/Aux Temperature : 33 °C

Processor : Thermal Diode
AMD Athlon 64 X2 (Core 1) : 35 °C
AMD Athlon 64 X2 (Core 2) : 28 °C

GeForce 8500 GT Temperature : 68 °C

Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T
Hard Disk ST3320620A : 37 °C
Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 40 °C

Det blev mycket text, hoppas någon orkar läsa..

//M

Permalänk
Medlem

När började den boota oregelbundet? För själv har jag haft problem tidigare om man haft många partitioner av en hårddisk. Är iofs osäker om det kan ha något med ditt problem att göra. Men man har ju inte hört så mycket bra om Hiper's nätagg heller, om du har möjlighet är ju att prova ett annat.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Den har varit så här instabil några månader. Har inte brytt mig om att göra något åt det eftersom den verkar fungera hur bra som helst när jag väl kommit in i Windows. Kan inte riktigt minnas om det började före eller efter det att jag delade upp hårddisken. Det låter lite olågiskt att datorn skulle bli instabil bara för att man partitionerar sin hårddisk. Om det nu är disken som ställer till det borde jag ju iaf komma in till bios, men jag får inte ens någon bild på skärmen. Har tyvärr ingen möjlighet att testa med något annat aggregat.

Det blir väl inget annat än att testa sig fram. Plocka ur del för del och se om det blir bättre. Det är bara så tråkigt att göra det. Jag väntar ett tag till och hoppas på att någon mer känner igen problemen...

Hur är det med ditt problem förresten, NukeHenk?
Har det löst sig och hur gjorde du i så fall?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Får heller ingen bild eller lyckas komma till bios. Startade en egen tråd innan jag såg denna.

Citat:

Bestämde mig lite hastigt idag för att dra igång den gamla burken här hemma och lika hastigt försvann min nyfunna kärlek för denna groteska maskin.

Problemet:

När jag sätter igång datorn händer inget. Allt verkar gå igång, fläktar, hårddiskar, grafikkort men sen är det stopp. Jag kommer kommer inte ens till skärmen där bios räknar minnet. Inga felpip dyker upp alls och mitt moderkort kan även "prata" dvs. en röst berättar vad felet är men det låter inget ur högtalarna heller.

Någon som har hört om något liknande eller vet hur man kan lösa det? (om det går att lösa)

Moderkortet i fråga är ett gammalt Asus P4T533-C

Kan ju tillägga att jag provat olika grafikkort, att plocka ut allt onödigt som drar ström, helt utan hårddiskar etc. Men inget funkar.

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt genom att bara 1-2 partitioner, men det var ett bra tag sen jag körde så. Nu har jag bara 1 per hårddisk.

Angående dom andra felen har jag också fått att det inte händer nåt men räckte att montera om allt då jag själv hade missat nåt (antagligen en distans bakom moderkortet eller dylikt, var dock många år sen i min första dator jag byggde). Men låter ju rätt otroligt om det nu skulle vara samma fel ni har. Värt att prova kanske ändå, reseta bios med och se ifall det kan hjälpa. (ta ur batteriet några minuter bara när datorn är avslagen).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Testat att nollställa bios. Gav ingen effekt. Testade även med ett nytt batteri men inte heller det hjälpte. En distans bakom moderkortet? KAn du utveckla det lite jag har för mig att jag läst något liknande på ett annat forum.

Edit: Testade att plocka bort del för del i datorn och det visade sig att det är processorn som dödar min bootning så jag antar att den är kass.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också testat att nollställa bios. När jag hade gjort det fick jag starta datorn 3 ggr innan den till slut ville boota. Har även testat med andra grafikkort och andra minnen, men utan positivt resultat.

Finns det något bra verktyg som kan flytta över Windows partitionen till en annan hårddisk med endast en partition? Så att man kan testa att köra helt utan den partitionerade disken.

Min dator fungerade ju perfekt i ett antal månader innan problemen började. Hade det varit något som är felmonterat eller dylikt borde felet dykt upp direkt, tycker jag.

Vad tror ni om virus? Finns det virus som kan ställa till med sådana här problem? Minns inte vad det var för virus, bara att det var jobbigt att bli av med det. Som att det återskapade sig själv trots att virus-programmen raderade det. Det känns som att det är ett hårdvarufel, virus ger sig väl sällan på datorns hårdvara? Eller har jag fel??

Permalänk

Hade samma fel för ett tag sen men det löste sig när jag resetade bios.

Sen så bestämde jag mig för att köpa en ny disk att sätta in tillsammans med den gamla och då får jag samma fel. Har testat med andra minnen och grafikkort men då blev det likadant att det bara startade ibland (har också testat att reseta bios igen men funkade inte). Den nya disken är uppdelad i två partitioner medan den gamla bara är en. Så det kan inte vara fel på någon mjukvara av något slag för att allt är formaterat och har precis installerat om windows så då återstår väl processorn eller moderkortet men fattar inte hur det kan vara fel på något av det eftersom det funkar perfekt när det väl funkar.

Mvh