XiM - Fusk, Orättvis eller skitsamma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Ingen normalt tillbehör - hemma hack/bygge som få kan få tag i

Alla kan fåtag i det -_-
Sen spelar det väl igentligen ingen roll om då du köper den av Gregors Elektronik Kedja eller Gregor på blocket.

Verkar vara många som tycker att allt som inte är Sony är Fusk.
Och när går det över till fusk?

Killen med en Logitech g25 har ju klart ävertag över killen med en Sixaxis.
Killen med små extra greppkuddar på sina analoga spakar har ju också ett övertag mot en annan närd med handsvett.
Som jag skrev ovan, han som sitter på en gammal 20" CRT har inte en chans som t.ex. sniper på en bana mot han som sitter på en 42" Full HD.

VAD är det som gör att detta är ju fuskigt.
Är det just det att Sony inte har byggt denna leksaken?

Intressant att se att det fanns så helt annorlunda syn på saken iallafall,

Permalänk
Medlem

Det finns inte motsvarande som fungerar bra till xbox 360?

Jag skulle faktist inte kunna med att lira mot andra online med tangentbord+mus om dom lirar bandkontroll då det skulle kännas som fusk =P
MEN, jag har inte rört ett enda strategispel till konsol då det är helt ospelbart! Nu när halo wars kommer så skulle det vara underbart om man kunde spela ordentligt (=tgntbord + mus) och ge spelet en chans..

Permalänk
Avstängd

XiM var från början byggd till Xbox360, Xbox 360 Input Machine.
Funkar nog lika bra där, bara att du får ha en Xbox360 ände iställe för PS2 antar jag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lirar strategispel med det och kan säga att det fungerar bra då?

Permalänk
Medlem

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19969

Fungerar till Xbox 360
har ej provat den, tycker som sagt att det är fuskigt när inte alla splar med samma förutsättningar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

har hört från div ställen att den ska vara rätt dålig pga lagg och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
FUSK!!!!..Ska man spela så ska man spela som det va tänkt alltså med handkontroll.Sen ska bilspel spelas med ratt.

Ehm...jag kan ju precis lika gärna hävda att first person shooters ÄR tänkta att spelas med mus+tangentbord. Att använda en liten spak, som egentligen bara är en förkrympt joystick är varken en särskilt smart eller särskilt bekväm lösning.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...jag kan ju precis lika gärna hävda att first person shooters ÄR tänkta att spelas med mus+tangentbord. Att använda en liten spak, som egentligen bara är en förkrympt joystick är varken en särskilt smart eller särskilt bekväm lösning.

Exakt så är det!

Permalänk

Men va tusan, varför kan inte MS och Sony bygga in stöd för mus och tangentbord i sina konsoler istället? Eller lansera en wasd-pad och tillhörande mus? Jag hade kunnat betala en tusing för detta tillbehör om det funkade.

Jag får ju krupp av att försöka spela FPS med handkontrollen, varje liten grej blir tio gånger svårare.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte. Däremot är det rätt kul att vinna över personer som sitter med mus+tangentbord

Permalänk
Medlem

Att köra med Mus/T-bord mot någon som har handkontroll känns lite lamt kanske men inget jag egentligen bryr mig om, då i alla fall jag känner mig stoltare när jag dödar "fuskaren". (: Visst blir man sugen på en Xim men att lägga 700kr för att kunna spela med mus/t-bord känns inte riktigt värt, då kör jag hellre spelet som det var menat att spelas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Avstängd

sixaxis går ju endå på en 500hundring, så 200kr till e inte såvärst farligt.
Kan meddela att det gjorde RE5 demot mycket lättare när man hade macron för att byta vapen och ladda om.

Dock hittat nåt intressant, verkar som CoD5 har inbyggt anti rapidfire system.
Går helt enkelt itne att skjuta megasnabbt efter ett tag. Vapnen blir långsammare, listigt gjort av dom.

Permalänk
Medlem

Jag har väldiga problem att köra shooters på konsoll och när man nu passerat 30 så känns det inte så lockande o sitta å lära upp sig på det, speciellt inte när man är rätt okej på å lira FPS på datorn. Jag tycker inte XiM är fusk, en som är bra på att lira med handkontroll skulle förmodligen spöa mig ändå även om jag sitter med en XiM.

Däremot skulle jag nog aldrig investera i en därför det verkar på tok för krångligt, mest pga. att man är beroende av en dator samt att den ska stå i närheten av PS3'an om jag förstått det hela rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
sixaxis går ju endå på en 500hundring, så 200kr till e inte såvärst farligt.
Kan meddela att det gjorde RE5 demot mycket lättare när man hade macron för att byta vapen och ladda om.

Å andra sidan kan du köpa en Logitech gamepad för 200:- Vem har sagt att man måste ha en originalkontroll? Kan förövrigt meddela att min Logitech gamepad till PC funkade nästan 100% med PS3, det var bara en knapp jag aldrig fick att fungera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har blivit sugen på att testa en sån här.
Överallt läser man ju dock "köp online eller bygg en egen"

Jag har fan googlat sönder mig själv, men ICKE lyckats hitta nån info om HUR man bygger sin egen.
Såfort man googlar på howto´s eller DIY så får man bara guider om hur man kopplar in skiten när man väl har den.

Så, nån som kan peka mig i rätt riktning för hur man bygger själva boxen?

Permalänk
Avstängd

Du behöver:
En st usb sladd,
en st PS2 kabel, t.ex. en slaktad kontroll
ett Silicon Labs toolstick ~30 dollaros
samt en PS2 till PS3 konverter

Lödguider kan jag rota fram, återkommer med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Du behöver:
En st usb sladd,
en st PS2 kabel, t.ex. en slaktad kontroll
ett Silicon Labs toolstick ~30 dollaros
samt en PS2 till PS3 konverter

Lödguider kan jag rota fram, återkommer med det.

snälla, gör så:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

http://obsiv.spaces.live.com/

Där har du allt, dock kan du hoppa över XFPSen iom att du ska köra den på en PS3 antar jag?
XFPSen används för att 360n behöver den, behövs dock inte av PS3an.

Hade kunnat ta bättre bild på lödningen om jag haft bättre kamera.
Men där står allting step by step.
Och den ser på pricken ut som den jag har

Permalänk

Tänk er scenariot att man har en tävling där fullt friska löpare springer 100m med träskor. Självklart skulle det vara fusk att springa själv med löparskor när alla andra springer med träskor, men hela träskorsbegränsningen är ju så otrolig korkad att jag faktiskt tycker att det är rättfärdigat att bryta mot det. Bryter nog många mot det tvingar man fram en utveckling där kanske tävlingar för de som faktiskt springer med löparskor skapas.

Hoppas ni förstår liknelsen

Måste säga självt att det är mer frustrerande att spela FPS med handkontroll än det är att springa i träskor.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tänk er scenariot att man har en tävling där fullt friska löpare springer 100m med träskor. Självklart skulle det vara fusk att springa själv med löparskor när alla andra springer med träskor, men hela träskorsbegränsningen är ju så otrolig korkad att jag faktiskt tycker att det är rättfärdigat att bryta mot det. Bryter nog många mot det tvingar man fram en utveckling där kanske tävlingar för de som faktiskt springer med löparskor skapas.

Hoppas ni förstår liknelsen

Måste säga självt att det är mer frustrerande att spela FPS med handkontroll än det är att springa i träskor.

Jag tror man kan bli riktigt snabb i träskor med bara man lyckas hitta den rätta tekniken..

Citat:

Hur kan ni springa i träskor?” frågade jag en gång en holländare. Jag hade prövat på saken och gjort mig illa.

”Vi springer aldrig”, svarade holländaren.

Och erfarenheten har visat att han hade rätt. De holländska gossarna tar, när de ska springa, med fördel av sig dem och bär dem i händerna, och slår andra holländska pojkar i huvudet med dem, när de passerar.
Jerome K. Jerome - Lättsamma tankar av år 1905. Hur man kan glädjas åt småsaker

Hmm.. känner en liknelse mellan muslirande och att ta av sig skorna. Undrar om pojkarna som blev slagna i huvudet ropade fusk när de passerade?!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
http://obsiv.spaces.live.com/

Där har du allt, dock kan du hoppa över XFPSen iom att du ska köra den på en PS3 antar jag?
XFPSen används för att 360n behöver den, behövs dock inte av PS3an.

Hade kunnat ta bättre bild på lödningen om jag haft bättre kamera.
Men där står allting step by step.
Och den ser på pricken ut som den jag har

Tack för infot!
Problemet som har uppstått nu är ju dock att silicon labs tar $30 för frakten till Sverige, och jag har inte lyckats hitta någon svensk återförsäljare.

Var fick du tag på din toolstick?

Permalänk
Avstängd

Hett tips om du ska bygga en, bygg 10 och sälj resten

Permalänk

Ungefär som när folk säger att någon fuskar när denne helt enkelt bara har tränat mer. >.<

Avundsjuka kallas det.

EDIT: Gamepad vs. Tangentbord+Mus... beroende på spel så har det INGEN betydelse vilket av dem man använder ifall man bara behärskar kontrollerna.

Felet är bara att folk inte vill erkänna det. >.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Ungefär som när folk säger att någon fuskar när denne helt enkelt bara har tränat mer. >.<

Avundsjuka kallas det.

EDIT: Gamepad vs. Tangentbord+Mus... beroende på spel så har det INGEN betydelse vilket av dem man använder ifall man bara behärskar kontrollerna.

Felet är bara att folk inte vill erkänna det. >.<

I FPS-spel har det visst betydelse. Helt omöjligt att bli lika bra att spela med gamepad såsom man kan bli med tangentbord+mus. Omöjligt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
I FPS-spel har det visst betydelse. Helt omöjligt att bli lika bra att spela med gamepad såsom man kan bli med tangentbord+mus. Omöjligt.

Ja det är ju bara att försöka vända sig om snabbt när man spelar med handkontroll, visst det går om man har äckligt hög sensitiviti men då kan man fan inte sikta in sig snabbt när det är små ytpr man ska träffa.

Medans med mus kan man gräva som en tok för att vrida sig snabbt även om man har låg sens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...jag kan ju precis lika gärna hävda att first person shooters ÄR tänkta att spelas med mus+tangentbord. Att använda en liten spak, som egentligen bara är en förkrympt joystick är varken en särskilt smart eller särskilt bekväm lösning.

Och när spelet inte har stöd för mus+tangentbord utan du behöver extra hårdvara som får mus+tangentbord att "se ut som" handkontrollen som är det enda som stöds... då hävdar du fortfarande att spelet är tänkt att spelas med mus+tangentbord?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Om sony/ms släppte en Mus+Tangentbord kit till PS3 som kostade 700kr, hade det varigt lika orättvist då?

Antagligen inte, för då hade åtminstone de som skapat spelen varit medvetna om att tillbehöret finns och kunnat välja hur de vill hantera det, t.ex. separera dessa spelare i multiplayer.

Kort och gott: Mus för att sikta är helt klart överlägset i FPS-spel, så mus+tangentbord ger en stor fördel för den spelaren när det enda som officiellt stöds är att använda handkontroll.

Hade spelet varit tänkt att kunna spelas med mus+tangentbord i multiplayer så hade det antagligen funnits separation eller iaf möjlighet till separation mellan handkontrollsspelarna och mus+tangentbordsspelarna.

Alternativet "Nej, alla kan få tag på en, ej fusk." är i mitt tycke smått absurt när det gäller ett obskyrt hårdvaruhack som gör att en typ av kontroll som inte är tänkt att fungera i spelet plötsligt fungerar. Samma resonemang kan man ju i så fall använda för att motivera alla typer av fusk; alla idrottare kan dopa sig, alla FPS-spelare kan köra med wallhack, o.s.v...

Att komma fram till att det inte är fusk kan inte rimligtvis göras utifrån om "alla kan få tag på" grejen som behövs för att få fördelen, för det är nästan alltid bara en fråga om hur mycket man är villig att betala eller hur mycket tid man är villig att lägga ned.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Argumentet att "alla kan få tag på det" är löligt, det måste jag hålla med om.
Men, det jag tycker diskussionen borde handla om är inte om att det är fusk, utan att det är sjukt att Sony vägrar ge officiell stöd till tangentbord+mus. Det är ju så otroligt frustrerande att spela med gamepad och jag tror inte de flest som använder XiM gör det för att få bättre statistik, utan det gör det för att det ska vara skönare och roligare att spela.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Varför är det fusk?

Tycker man att mus & tangentbord är mer bekvämt i t.ex. Skjutspel så kan man vell få använda det? Det är ju inte precis så att du ser genom väggar, har auto aim mm när du kör med det, och det jag precis skrev ÄR fusk..

Får jag igång på min RROD box igen så skaffar jag kanske en XiM, då kanske jag skulle börja med skjutspel till boxen

fast det skulle vara onödigt då jag har kopplat datorn till LCD-tvn och kör spel där ändå :S

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Argumentet att "alla kan få tag på det" är löligt, det måste jag hålla med om.
Men, det jag tycker diskussionen borde handla om är inte om att det är fusk, utan att det är sjukt att Sony vägrar ge officiell stöd till tangentbord+mus. Det är ju så otroligt frustrerande att spela med gamepad och jag tror inte de flest som använder XiM gör det för att få bättre statistik, utan det gör det för att det ska vara skönare och roligare att spela.

Precis bra sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdrofleXx

Tycker man att mus & tangentbord är mer bekvämt i t.ex. Skjutspel så kan man vell få använda det? Det är ju inte precis så att du ser genom väggar, har auto aim mm när du kör med det, och det jag precis skrev ÄR fusk..

Håller med. Själva mus+tgb i sej är inte fusk, möjligen XIMen då.

Sen att spelen inte är tänkta att spela med mus+tgb är inte helt rätt heller. Som ni vet görs många spel som finns till PS3 till datorn också och inte sitter man väl där med PS3-handkontrollen och spelar?

Permalänk
Medlem

Om spelet skulle stödja tgb + mus från början skulle jag inte se några problem med det hela, eftersom då har utvecklarna balanserat skillnaderna mellan tgb + mus och handkontroller.

Men i dagsläget så får jag faktiskt anse att det är fusk, eftersom handkontrollen är segare att försöka sikta med så man får ett stort övertag genom att använda en mus.

Lösningen på alla problem är om utvecklarna stödjer tgb + mus och balanserar allting jämt. Möjligt att handkontrollerna ska få lite mera auto-aim osv om personer med möss spelar i samma spel.

Och att säga att det inte är fusk när du har köpt en låda för 700kr som hårdvaru-hackar din konsol tycker jag är väldigt märkligt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207