som blixt från klar himmel...[Muspekare, film och musik hackar]

Permalänk
Medlem

som blixt från klar himmel...[Muspekare, film och musik hackar]

Har följande system:
amd 64 6000+, 2gb ram, 8600 gt, ~2tb hdd, vista 32.

Systemet har fungerat bra i flera veckor men igår fick det psykbryt mitt i jobbet.

Musen hackar fram, främst åt vänster upp uppåt. Men helt omöjligt att använda musen. Film och musik hackar. I övrigt så flyter windows på som det ska.

Testat:
* Byta usb ingång för musjäveln
* Byta mus
* Systemåterställning i vista
* Nya drivisar för grafikkort och mus

Känns spontant för att det är ett hårdvarufel. Någon som har en idé?

Tack på förhand.

/kakan

Permalänk
Medlem

Testa felsäkertläge?

codec till film och musik? Nyligen installerat?

testat med PS2-mus?
Hur står det till med drivisar till USB-portarna? Några frågetecken i enhetshanteraren?

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Laddar du ner i bakgrunden? Utorrent eller Azzureus?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Gjort något ingrepp i datorn nyligen? Installerat något? Gjort någon förändring mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt inom den senaste tiden?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

* Topic ändrad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

usb drivisar är som dom skall.

ej testat ps2 mus ännu, skall göra det men måste köpa en först.

codecs etc ej nyligen ominstallerat.

har ett ingrepp i datorn för ett par veckor sedan, pillade i 1tb disk och bytte cpu-fläkt. trodde först att det va cpufläkten som strulade.. men temp ligger på ~30 grader.

hade en tanke på att det kan va ramminnena som har pajjat ihop. står att ~30% används och att 2gb är laddat, men kan detta va en "synvilla" och i själva verket saknas det minne?

tack för alla svar hittils..

/kex

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kex
usb drivisar är som dom skall.

ej testat ps2 mus ännu, skall göra det men måste köpa en först.

codecs etc ej nyligen ominstallerat.

har ett ingrepp i datorn för ett par veckor sedan, pillade i 1tb disk och bytte cpu-fläkt. trodde först att det va cpufläkten som strulade.. men temp ligger på ~30 grader.

hade en tanke på att det kan va ramminnena som har pajjat ihop. står att ~30% används och att 2gb är laddat, men kan detta va en "synvilla" och i själva verket saknas det minne?

tack för alla svar hittils..

/kex

Har du kollat om hårddisken är som den ska?

Ladda ner HDtune och kolla hårddisken...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

inget fel på diskarna.

varit bortrest i 3 dagar, satte på datorn nu när jag kom hem och nu fungerar allt. mycket märkligt och jag har ingen aning om vad som kunnat ställa till detta.

tack för all hjälp ändå!

/erik

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kex
inget fel på diskarna.

varit bortrest i 3 dagar, satte på datorn nu när jag kom hem och nu fungerar allt. mycket märkligt och jag har ingen aning om vad som kunnat ställa till detta.

tack för all hjälp ändå!

/erik

Skönt att det löste sig.

Tips, ibland när datorn har varit i t.ex. viloläge så kan datorn bete sig märkligt, särskilt med vissa diskar som är äldre. Mina diskar "försvinner" ur Windows och datorn brukar "switcha" extremt mycket mellan diskarna och RAM-minnet.

Då är det bara att starta om så försvinner skiten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

samma fel uppkom igen efter ett par dagar och jag har nu hittat felet:

strulade IDE disk. En gammal disk som gav ifrån sig konstiga ljud visade sig lagga ner hela systemet. disken är nu utbytt och systemet rullar fint.

tack för all hjälp.

/e