Datorn startar och stängs av hela tiden.

Permalänk
Medlem

Datorn startar och stängs av hela tiden.

Tjo! Har just köpt en ny dator och har plockat ihop den. Men när jag startar den så startar den upp i några sekunder, stängs av, sätts på, stängs av hela tiden, någon här som vet vad som kan vara problemet? Tacksam för hjälp!

Datorn
Chassi: Antec Three Hundred
Processor: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz
Moderkort: Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775
Minne: Corsair 4GB XMS-2 8500C5D
Grafikkort: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB
Hårddisk: 1TB Western
Nätaggregat: 750W Corsair

Permalänk
Medlem

Någon som har en vild gissning? =D Verkligen desperat =D

Jag har inget operativsystem installerat.

Permalänk
Avstängd

låter som den blir varm..Kollat så du har använt tillräckligt med kylpaste + kylaren sitter som den ska ???

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
låter som den blir varm..Kollat så du har använt tillräckligt med kylpaste + kylaren sitter som den ska ???

Låter som mitt problem, köpte en Q9550 men fick ingen kylpasta med (?) Jag kopplade på den direkt och när jag kollar nu är det väldigt lite kylpasta på. Att kylarn inte sitter på kan vara problemet men har säkert spänt fast det den 5 gånger.

Kan den gå sönder om detta skulle vara felet?

Fortsätt ge mig svar! Aldrig fel med för mycket svar.

Permalänk

Om man köper AMD processor (in the box) paketerade med standardkylare, då sitter en kudde med värmeledande pasta på kylarens undersida.
Om Intel gör samma sak vet jag inte... men om du skaffat kylaren separat så måste du själv lägga på denna kylpasta i ett tunnt lager. I annat fall blir värmeöverföringen otillräcklig och processorn överhettas omedelbart. Dagens processorer hinner stänga av sig innan de bräns sönder. (De gamla brann på 0.2 sekunder med en rökpuff...)

Det kan även vara någon del i datorn som drar onormalt mycket ström så att nätaggregatet stänger av. Minimera antalet inkopplade delar tills du fått datorn att hålla sig igång.

P.S. Varje gång man plockar bort kylaren så skall gammal kylpasta torkas av och ny läggas på.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Edit! ok de e nog värme problem du har... Läste inte hela texten!
Om de inte e de så kolla med ett annat nätagg om du har möjlighet.

Visa signatur

Intel i7 920 ,Asus Rampage II Extreme,Corsair1600Mhz 6GB ,Tagan800W,Antec Nine Hundred,VelociRaptor 150GB,F1 500GB,EVGA GeForce GTX 295,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
P.S. Varje gång man plockar bort kylaren så skall gammal kylpasta torkas av och ny läggas på. [/B]

Även om jag aldrig har haft på den en längre tid? =S För fick inte med någon kylpasta till processorn, och det är kylpasta på undersidan som du skrev.

Permalänk

Resetta CMOS.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem efter att jag monterat min dator. Problemet för mig löstes genom att jag satte dit mina minnen bättre, det krävdes nämligen rätt ordentligt med kraft för att få dit dem och det hade jag inte gjort ordentligt första gången.
Kolla också så att du har kopplat in alla strömsladdar till moderkort och processor!