Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis, vad jag menar är att det ska inte stödjas av konstfack om det är så att man bryter mot lagen. Man ska i vart fall ha en neutral hållning tills saken är utredd. Lagbrott är allvarliga och det är verkligen inget som ska behövas i examensarbeten.

Jag har funderat på ditt svar och jag måste säga att jag är kluven. Å ena sidan håller jag med dig. Lärosäten bör inte uppmana till brott. Å andra sidan är en av konstens uppgifter att ifrågasätta den gällande ordningen. I vissa länder är viss typ av konst olaglig av politiska skäl. I dessa fall är det lämpligt att konstnären begår brott i sitt konstutövande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har funderat på ditt svar och jag måste säga att jag är kluven. Å ena sidan håller jag med dig. Lärosäten bör inte uppmana till brott. Å andra sidan är en av konstens uppgifter att ifrågasätta den gällande ordningen. I vissa länder är viss typ av konst olaglig av politiska skäl. I dessa fall är det lämpligt att konstnären begår brott i sitt konstutövande.

Ja men nu är vi i landet sverige. Om en konstnär i fallet Psyk-Anna misstänks för 7 olika brott som ska utredas så kan man från en statlig institutions sida vänta tills utredningen visar om dessa brott har begåtts innan man visar att man står bakom agerandet. Om de anser att brott är ett OK sätt att uttrycka sig så ska de inte heller medverka i samarbetet med den staten som i sådant fall stödjer dem och har gjort det brottsligt för dem att uttrycka sin konst.

Precis som konstfack påpekar så står faktiskt inte svenska konstnärer över lagen heller. Att stödja en person som begår brott mot sveriges lag är att anse att konstnärer står över lagen med sin provocering.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen att springa in på någon konstutställning och klottra lite, kulturintresserad som man är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Man blir ju lite sugen att springa in på någon konstutställning och klottra lite, kulturintresserad som man är.

Haha vilken härlig tanke.

Springa in o klottra ner vissa konstnärers installationer med försvaret att det är konst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Man blir ju lite sugen att springa in på någon konstutställning och klottra lite, kulturintresserad som man är.

Det är faktiskt inte en så dum idé som det låter. Man skulle kunna kalla det metakonst, d.v.s. konst av konst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det var en konstnär som höll ett underbart evenemang. Han tog en hund från gatan, band fast det vid en kant och höll ett vernissage.

Hundratals kom för att se det underbara konstverket där en hund var fastspänt vid en vit vägg. Dom älskade det, tyckte det var så vackert.

Efter själva evenemanget fick djuraktivister tag på bilder på hunden. Dom protesterade emot att han tog en hund, inte gav den mat, bara band fast det vid en vägg för att sedan dö. Det blev så stort att miljoner människor protesterade emot honom.

Det dom inte visste, eller inte ens orkade ta reda på, var att hunden bara var fastspänt några timmar. Hunden dog inte alls. Artisten själv skrev på själva petionionet.

Det var konstverket. Människans ignorans. Att protestera hårt emot nåt man inte ens orkar ta reda fakta om. Konstverket var att visa att så många kan bara titta på medans en stackars hund är fastspänt vid en vägg, kalla det vackert för att sen gå iväg. Sen att miljoner protesterar mot nåt dom inte ens vet sanningen om. Bara några spridda bilder på en fastspänd hund på internet gjorde så över 4 miljoner människor skrev sitt namn på ett papper.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men nu är vi i landet sverige.

Varför spelar det så stor roll?
Det finns mycket bland våra lagar att kritisera också.

Det är sjukt hycklande att säga att det är ok att byta mot ett lands lagar men inte mot ett annat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Varför spelar det så stor roll?
Det finns mycket bland våra lagar att kritisera också.

Det är sjukt hycklande att säga att det är ok att byta mot ett lands lagar men inte mot ett annat...

Konstärer får gärna bryta mot lagar och förordningar för konstens skull vad mig anbelagar. Men de ska inte ha statliga pengar till sådan verksamhet. Att inte kunna kritisera eller provocera i det demokratiska sverige utan att bryta mot lagen säger mer om konstnären än om konsten.

Jag har inte tagit någon ställning för om man i något fall av alla länders lagar är ok att begå brott. I sverige där konstnärer får pengar av staten för att utöka kulturen, där man alltså förstår konstens plats i samhället kan nog slippa undan direkta brott i samband av skapandet av den konsten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Problemet är självklart att konst är ett desiust begrepp. vilket gör det i princip ommöjlgt att besvara frågan. ska våra skattepengar gå till konst?.

detta är vad staten kallar konst enligt plånboken.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&dok_id=GW...
( bilaga 4)

denna post kan man skära mycket i vi kan behålla lite Museer och bibliotek möjligtvis

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordstinkfoot
Problemet är självklart att konst är ett desiust begrepp. vilket gör det i princip ommöjlgt att besvara frågan. ska våra skattepengar gå till konst?.

detta är vad staten kallar konst enligt plånboken.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&dok_id=GW...
( bilaga 4)

denna post kan man skära mycket i vi kan behålla lite Museer och bibliotek möjligtvis

Men hur ska man bestämma vilka museer och bibliotek som ska bearas?

Permalänk
Medlem

Vaknade, drog igång DN som vanligt och läste följande:

Citat:

Vi bestämmer vad som visas på våra utställningar och där vill vi inte stödja skadegörelse eller brottslig verksamhet. Det hade ingen stark relevans heller.

*min understrykning*http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstfack-stoppade-el...

Hur går detta ihop med de redan nämnda konstprojekten och det här påståendet? Det är ok att göra det på andra men inte på hemmaplan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vaknade, drog igång DN som vanligt och läste följande:

*min understrykning*http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstfack-stoppade-el...

Hur går detta ihop med de redan nämnda konstprojekten och det här påståendet? Det är ok att göra det på andra men inte på hemmaplan?

Men att konstfack är byråkratiska hycklare är väl inget nytt?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det finns en bättre konst-installation gjord av en känd konstnär som skapade 10-kr i typ 18karats-guld och med hans initialer på myntet. Han hade även en mycket begränsad upplaga förstås. Men det är klart det kan vara konst om personen ser sig som konstnär. Här handlar väl definitionen om i vilket syfte enkronan är skapad. Jag får känslan av att det är någon som är irriterad på kungen primärt, inte för att provocera med konst. Men som jag sagt tidigare så kan det mesta vara konst. Det innebär ju egentligen inget alls speciellt. Man måste ändå följa lagar och förordningar. Enligt mig så ska en sann konstnär även kunna stå för konsten och ta ett eventuellt straff som kan följa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

För vad är det som skiljer detta från förfalskning egentligen. En dålig förfalskning men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

För vad är det som skiljer detta från förfalskning egentligen. En dålig förfalskning men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

visserligen, men det har väl lite att göra med om personen tjänat något på detta samt om hur många mynt det handlat om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Är det ens ett rimligt antagande att personen varit ute efter att förfalska i ekonomiskt syfte? Jag menar.. enkronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CSM101:

För vad är det som skiljer detta från förfalskning egentligen. En dålig förfalskning men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast syftet är ju helt uppenbart inte att förpassa mynten som äkta utan det är en form av satir. Fast falskmynteri kanske inte kräver uppsåt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har ändrat uppfattning om vad som jag räknar som konst, samtidigt tycker jag även begreppet konst är flummigt. Det påminner lite om religion, där man kan fråga sig när är det en sagoberättelse och när är det en religion? Precis samma anser jag med konst det är idag, när en tillräckligt stor skara folk anser något är konst så är det konst. (argumentationsfel ad population)

Falskmynteriet tycker jag personligen inte riktigt tillhör konst eftersom det varken är något estetisk märkvärdigt gjort eller ens uppseendeväckande budskap. Dock är det uppseendeväckande på avseende att det har varit riktigt svårt att utgöra och i princip hela befolkningen har hört talas om det och troligen på något sätt också pratat om det. Vilket med råge borde platsera myntet under konst.
Så jag tycker att svaren beror lite på hur man ser på ordet konst, vilken tolkning man har av ordet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man tänker när man försvarar sig genom att säga att det man gjorde var konst? Ser ingen anledning till att konst inte skulle vara straffbar.. Visst du har ju gjort en konstvärk och nu åker du in på böter osv. Varför verkar vissa tro att man inte kan göra båda samtidigt- skapa konst och begå brott? Känns lite som en uppmaning till att leva som en helig ko och aldrig någonsin ta ansvar för sina handlingar...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Men nåste man tjäna på det eller ha stora valörer för latt det ska vara straffbart?

Permalänk
Medlem

Straffbart är det väl alltid? Frågan är väl snarare om man blir straffad eller ej pga exempelvis uppsåt?
Klottra vagn har ju ett uppsåt att förstöra egendom, även om det inte är primära syftet. Att bete sig våldsamt emot vårdare har ett uppsåt, även om det inte är primära syftet.
Att trycka falska enkronor har inget uppsåt, då det handlar om sådana små valörer att ekonomisk vinning inte är troligt.

EDIT: Och vad Tomas_88 sa.
Om man är seriös med sin konst så ska man så klart vara beredd att lida för den. Har man klottrat och slagits och förstört så ska straffet ingå i helheten, i själva konsten. Annars är det lite.. lamt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av CSM101:

Haha vilken härlig tanke.

Springa in o klottra ner vissa konstnärers installationer med försvaret att det är konst...

hahaha underbart, de hade blivit ramaskri!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men nåste man tjäna på det eller ha stora valörer för latt det ska vara straffbart?

Vid brott av mindre karaktär som faller under allmänt åtal så kan man utnyttja sig av åtalsunderlåtelse då det inte anses att allmänheten tar skada av tilltaget. t.ex. vid mindre skadegörelse som ändå inte faller in under åverkan på grund av sin karaktär eller som i det här fallet om det visar sig att mynten är i extremt liten upplaga samt att det är rätt enkelt att skilja dessa från riktiga mynt alternativt att det är riktiga mynt som blivit modificerade. Förr kunde man bli dömd för att ha förstört sedlar och mynt då dessa räknades som riksbankens egendom har jag för mig. Men nuförtiden är det fritt fram för alla och envar äger sina egna sedlar och mynt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

EDIT: Och vad Tomas_88 sa.
Om man är seriös med sin konst så ska man så klart vara beredd att lida för den. Har man klottrat och slagits och förstört så ska straffet ingå i helheten, i själva konsten. Annars är det lite.. lamt.

Ja det är ju det jag menar, men om jag minns rätt så både killen som klottrade vagnen och tjejen som spelade självmordsbenägen ansåg sig själva vara oskyldiga eftersom dom gjorde det i konstens namn, och tyvärr så verkar det ju vara en vanlig uppfattning bland många konstnärer... För mig känns det mer som någon sorts antisocialt-beteende om man inte alls har respekt för andra människor och andras egendom och tycker att ens egen konst är så viktig att det spelar ingen roll hur mycket dom förstör för andra genom att skapa den...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Förr kunde man bli dömd för att ha förstört sedlar och mynt då dessa räknades som riksbankens egendom har jag för mig.

Finns det någon verklig källa på det här? Många säger det men det enda man kan se på riksbankens hemsida är att envar får göra vad man vill med sina pengar, inget om att det har varit olagligt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Finns det någon verklig källa på det här? Många säger det men det enda man kan se på riksbankens hemsida är att envar får göra vad man vill med sina pengar, inget om att det har varit olagligt.

Finns väl på deras hemsida någonstans mig veterligen.

"Tidigare har det dock varit olagligt att förstöra pengar. Lagen om att förstöra rikets mynt försvann omkring 1980 eller något eller några år före dess. Riksbanken gav även då ut sedlar & mynt som betalningsmedel men då var sedlar & mynt rikets egendom och allmänheten hade dispositionsrätt till sedlarna & mynten."

Enar Olofsson, Sveriges Riksbank

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Intressant tanke som slog mig; vad hände med den debatt och diskussion som Anna Odell sa var orsaken till sitt konststycke? Är det ett argument man använder sig av för att komma undan med diverse saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Intressant tanke som slog mig; vad hände med den debatt och diskussion som Anna Odell sa var orsaken till sitt konststycke? Är det ett argument man använder sig av för att komma undan med diverse saker?

Förutom att debatten är ständig så kom sig ju debatten av att konststycket gjordes. Lite meta kanske, men orsaken till debatten är att debatten öht finns.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.