AMD planerar tvåkärnig värstingprocessor

Permalänk
Skäggig legend

aldrig att jag köper en cpu som är "trasig"

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Vem f´n vill köpa en tvåkärnig processor nu?

Spel kommer att kräva fler och fler kärnor, är bara korkat att endast köpa två.

Det säger jag till alla idioter som propagerar för E8500 för 2k! Dumma som spån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
aldrig att jag köper en cpu som är "trasig"

Du är en rolig filur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Que ?

Finns +20 processorsorter till S775 medans det finns just nu 3 st till S1366.. tror knappast att den går att kalla "stendöd" när den antagligen kommer finnas kvar i några år till.

Ja begagnadmarknaden fortsätter men det kommer inte komma några nya för att snart är det i5 och i7 som gäller och om du vill få deras prestanda så blir det en hel systemuppgradering men kör du på AMDs AM2+/AM3 så kommer du få kokurrenskraftiga processorer fram till 2011 iaf.

S775 är det inget fel på men om man köper helt nytt så är den inte att föredra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm får vi får väl se det där med 6 MiB L3 cache. Den största cachen (i den här arkitekturen är det L3) tar en enorm del av ytan/transistorer. Fel kan lika gärna uppstå där och det går ju att göra så den stängs av delvis. Men kanske kommer någon med två avstängda kärnor och halva L3 cachen också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Vem f´n vill köpa en tvåkärnig processor nu?

Spel kommer att kräva fler och fler kärnor, är bara korkat att endast köpa två.

Folk som inte spelar?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AMD planerar tvåkärnig värstingprocessor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Varför är det så viktigt med källa för just detta? Det här är inget särskilt ovanligt i hårdvaru-världen. De flesta gör liknande grejer. Chippen är designade så att det ska gå att stänga av delar som inte fungerar så att man kan använda delvis defekta chip som fullt fungerande budget-modeller. Bara att löda någon tråd på ett annat sätt eller sköta det mjukvaruvägen från BIOS. Man gör samma med GPUer.

Just för att AMD har relativt bra yield på sina 45nm processorer, och deras dualcore's skulle vara nativa och inte avskalade quadcores. Även dom processorer som kommer utan L3 cache skulle vara fysiskt utan, och inte en inaktiverad sådan. Det är ur kostnadssynpunkt det är viktigt då en dual som är en avskalad quad är lika dyr att tillverka som en fullt fungerande quad.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

en modell som kan utmana Core 2 Duo

Känns lite som att det tåget har gått.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Vem f´n vill köpa en tvåkärnig processor nu?

Spel kommer att kräva fler och fler kärnor, är bara korkat att endast köpa två.

Kanske om man tänkt ha samma processor i fem år ja....

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Intressant, vi får se hur det blir med den här processorn.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Vem f´n vill köpa en tvåkärnig processor nu?

Spel kommer att kräva fler och fler kärnor, är bara korkat att endast köpa två.

Det här kommer kanske som en chock för dig. Men det finns rätt många användare som inte bryr sig ett dyft om vare sig spel eller senaste månadens high end hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
aldrig att jag köper en cpu som är "trasig"

haha.. om du tänker på buggar så kan jag bara säga att alla CPU:er och alla andra chip i din dator innehåller diverse buggar.. Så om du tänker så så kan du nog aldrig mer köpa en dator över huvud taget..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
aldrig att jag köper en cpu som är "trasig"

Då kan du nog aldrig köpa en processor igen.

Någon lyckades genom en bug låsa upp en X3 till en X4 för några dagar sedan. Den processorn fungerade fint, men den klarade inte belastning i höga frekvenser. Så istället för att sälja den som kanske en 1.5GHz quadcore så sålde de den som en 2.8GHz tripplecore.

Intel, nVidia, ATi, IBM, Sun och alla andra gör precis samma saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Det här kommer kanske som en chock för dig. Men det finns rätt många användare som inte bryr sig ett dyft om vare sig spel eller senaste månadens high end hårdvara.

Så du menar att program inte använder sig utav fler än 2 kärnor?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Så du menar att program inte använder sig utav fler än 2 kärnor?

Nej, jag menar att det finns rätt många användare som inte bryr sig ett dyft om vare sig spel eller senaste månadens high end hårdvara. Precis som jag skrev.

Mailkorrespondens, ip-telefoni, IM, musik, informationssökning, ordbehandling och annat vardagsarbete går säkert alldeles utmärkt på en fyrkärnig värstingprocessor. Men det går precis lika bra på en tvåkärnig low end variant. Finns ingen anledning att köpa en massa cpu-kraft som ändå aldrig används.

Permalänk

Folding^^

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Tänkte på det det. Utomordentligt bra processor om man vill kunna bygga en billig HTPC som ska klara precis alla filmfiler utan acceleration. Då slipper man bry sig om trubbel med mkv eller dålig kvalité. Man kör med brute force och tvingar eländet att flyta med mjukvaruavkodning.

Finns processorer som klarar det lika bra kanske ni tänker. Men det är skönt att köra på ett billigt AMD-kort med HDMI och denna billiga lilla pryl. Har inte sett lika lockande moderkort till Intel. Och 6000+ är för varm. Sämre processorer kan behöva hjälp av hårdvarudekoder.
Denna kan man antagligen tvinga upp i 4GHz om man kör en riktigt tung mkv.

Permalänk
Medlem

HTPC dröm

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Vilken värsting! "Hmhm eller inte Hmhm"

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10