Fler Geforce GTX utan referensdesign väntas

Permalänk
Melding Plague

Fler Geforce GTX utan referensdesign väntas

Nvidia kommer att börja sälja separata grafikprocessorer. Detta kan leda till mer varierande grafikkortsdesigner från tredjepartstillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om tillverkarna inte följer referensdesignen på PCB:n ökar väl risken att tredjepartskylare inte passar?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer vi se kortare kort, istället för monstrena som finns idag...

Permalänk
Medlem

Får säga att den är väldigt lik den nya referens designen Nvidia kom ut med nyligen (i samband med övergången till 55nm gpu's), mest för att förenkla och göra korten billigare.

http://en.expreview.com/2008/12/05/first-look-of-55nm-geforce...

Permalänk
Hedersmedlem

Öj, nu kan det ju bli roligt att jämföra grafikkort igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Om tillverkarna inte följer referensdesignen på PCB:n ökar väl risken att tredjepartskylare inte passar?

Japp.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Har Nvidia sålt med pcb och allt som en legosats som bara tillverkaren monterat eller vad innebär artiklen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har Nvidia sålt med pcb och allt som en legosats som bara tillverkaren monterat eller vad innebär artiklen?

Inte för jag har ngn koll, men jag skulle tro att de helt enkelt bara säljer grafikkretsen och inget annat till tillverkarna... (Vilket de även gjorde förut, fast visade en referensdesign hur de kunde tillverka korten?)

Permalänk
Avstängd

Sånt är alltid kul, undrar om det kan användas till bättre prestanda?

Saknat sånt här, inte haft ett kort som avvikit från referensdesignen sedans gamla Diamond Viper v770. Men oj vad det var värt.

Permalänk
Medlem

Längtar till Gainwardkort av typen icke referensdesign, dem brukar prestera snäppet bättre och överklocka stabilare :). Dock så går jag ju in på ATI nu men hppas det kommer icke referens Gainwardkort på ATI sidan med

Permalänk
Medlem

Vad festligt det ska bli med vattenkylning när man måste skaffa block efter vilket märke det är också...

Permalänk

Bra nvidia, nu kommer de nog bli lite mer spännade inom grafikkortsvärlden

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

bra ide

nu vill vi se gtx 295 med 1gig/gpu eller mer.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Vad festligt det ska bli med vattenkylning när man måste skaffa block efter vilket märke det är också...

Används ju redan standardhål för kylningen och de måste väl följa en viss standard som t.ex det. Så tror inte du behöver oroa dig.

Enda problemet lär väl finnas för dubbel-macke grafikkorten, där de ändå inte används några direkt unversiella kylare på

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kul att se..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har Nvidia sålt med pcb och allt som en legosats som bara tillverkaren monterat eller vad innebär artiklen?

får inte heller riktigt klart för mig vilken skillnad detta har från hur man gjort tidigare.
men det låter i alla fall som att mitt resonomang alla tredjepartstillverkare e fuck the same snart inte kommer stämma längre ;l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
bra ide

nu vill vi se gtx 295 med 1gig/gpu eller mer.

Är inte möjligt med tanke på att GTX 295 har 448bit buss. Därmed kan den ha en minnesmängd om 896mb eller 1792mb per GPU. 2x1792mb kommer knappast bli speciellt prisvärt. 896mb räcker för det mesta till utmärkt, om inte kan man alltid skaffa sig en SLI uppsättning av GTX 285 1GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
bra ide

nu vill vi se gtx 295 med 1gig/gpu eller mer.

Det går inte jämnt upp mot bredden på minnesbussen. Och vad man ska med 1792 MB VRAM per kärna i dagens läge begriper inte jag. 16x AA + 16x AF vid 3840x2400? Det hade varit något, 10-15 fps...Hehe;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Är inte möjligt med tanke på att GTX 295 har 448bit buss. Därmed kan den ha en minnesmängd om 896mb eller 1792mb per GPU. 2x1792mb kommer knappast bli speciellt prisvärt. 896mb räcker för det mesta till utmärkt, om inte kan man alltid skaffa sig en SLI uppsättning av GTX 285 1GB.

minnet är ju gtx 295ans svaghet så håller tummarna för att evega gör en rolig variant av det

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Vad festligt det ska bli med vattenkylning när man måste skaffa block efter vilket märke det är också...

Kan ju betyda slutet för FC block Får hoppas majoriteten följer referens design i alla fall.

Skillz, de flesta använder full cover vatten block som är anpassade för att kyla minnen och spännings reglering, funkar sådär om dom inte ser exakt likadana ut.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Om tillverkarna inte följer referensdesignen på PCB:n ökar väl risken att tredjepartskylare inte passar?

Njae varför skulle den?

Tillverkarna får väl givetvis tillverka kylarna utifrån designen på g-korten?

Permalänk

Kommer detta ge bättre grafikkort? dvs vi vet ju redan att för mycket minne bara är överflödigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Ge mig en hög med högpresterande low-profile kort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Ge mig en hög med högpresterande low-profile kort....

JAAAAA!!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har Nvidia sålt med pcb och allt som en legosats som bara tillverkaren monterat eller vad innebär artiklen?

Nä, men de har tillhandahållit en reference design av hur hela kortet kan se ut. Fördelen med en sådan är att det går fort för en tillverkare att få igång produktionen. Det är bara att mata in i maskinen så att säga. Dessutom blir det billigare. Men en tillverkare kan ju alltid välja att göra kortet lite annorlunda om man hellre vill det. Det brukar sällan vara så värst intressant för budget korten, men i prestanda-segmentet finns det folk som betalar för bättre kylning, annan storlek, tystare, bättre komponent-kvalitet osv.

Som jag förstår artikeln har Nvidia alltid sålt med reference designen, vare sig den använts eller ej. Nu väljer man att sälja chipet separat. D.v.s. den tillverkare som vill göra ett special kort kan göra det lite billigare. Resultatet blir förmodligen lite billigare kort i prestanda segmentet.

Permalänk
Medlem

17 vad gött, nu kan det bli lite intressanta kort på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Det går inte jämnt upp mot bredden på minnesbussen. Och vad man ska med 1792 MB VRAM per kärna i dagens läge begriper inte jag. 16x AA + 16x AF vid 3840x2400? Det hade varit något, 10-15 fps...Hehe;)

Borde gå att göra ett kort med 2x512 minnesbuss och därmed 2 gb minne
Eller varför inte en extremfeting som ni sa med 1792 mb mínne per kärna
skulle vara coolt gdr3 minne är inte dyrt så priset borde inte avskräcka så farligt hoppas aven på högre minnesfrekvenser där

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Borde gå att göra ett kort med 2x512 minnesbuss och därmed 2 gb minne
Eller varför inte en extremfeting som ni sa med 1792 mb mínne per kärna
skulle vara coolt gdr3 minne är inte dyrt så priset borde inte avskräcka så farligt hoppas aven på högre minnesfrekvenser där

Du kan inte göra det utan att kraftigt bygga om kärnan, med andra ord kan bara nVidia göra detta och de måste utveckla en speciell GPU för det. Du kan inte bara slänga på bredare och fler minnesbussar om kärnan inte har bredare och fler minneskontroller.
Med andra ord får man gålla sig till den 448bits buss som bjuds.

Dessutom så är det så att bitbredden i sig begränsar inte den potentiella minnesmängden. Alltså kan man köra 2GB minne på 512bits minnesbuss utan problem. Man får bara se till att mängden minneskretsar gånger sin bitbredd är samma som minnesbussens bredd. På 512bit buss så kan du med 16st 32bits minneskretsar på 1Gbits lagringskapacitet stycket få ut 2GB minne.

Med en 448bits buss kan man alltså välja att ha 448MB, 896MB eller 1792MB minne. Genom att ha olika lagringskapacitet på sina kretsar.

Permalänk

Jag tänkte mer på att använda samma kärna som i 285 gtx
och köra den i dubbelmacka liksom 295gx2 och därmed få ut 2x512 minnesbuss och ha 1gb per kärna eller varför inte 2gb per kärna
skulle vara ganska maxat med ett grafikkort med 4gb minnesbuffert

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Jag tänkte mer på att använda samma kärna som i 285 gtx
och köra den i dubbelmacka liksom 295gx2 och därmed få ut 2x512 minnesbuss och ha 1gb per kärna eller varför inte 2gb per kärna
skulle vara ganska maxat med ett grafikkort med 4gb minnesbuffert

Tror inte skillnaden skulle bli så stor ändå. Kärnorna är alldeles för svaga för att kunna användas på de upplösningar och texturer som behövs för att maxa 1792MB minne.

Men iofs ganska kul, undrar om man ens kan starta ett 32bits OS med ett sånt kort.