Ni som installarar NYA linux distar vilket filsystem väljer ni?

Permalänk

Ni som installarar NYA linux distar vilket filsystem väljer ni?

Kör ni "gamla" EXT3 eller vågar ni köra nya EXT4?
Eller väljer ni något annat?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

byte till arch 64bit för ett tag sen, har inte haft några som helst problem med EXT4 till home och root.

Permalänk

Känns det snabbare/bättre än ETX3?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Kör ext3 just nu.
Men när Ubuntu 9.04 kommer, så kan de nog bli ext4.
Det blir svårt att inte frestas.

Permalänk
Medlem

Installerade en SSD i laptopen idag och efter lite prestandatester med bonnie++ så föll valet på JFS. Bra prestanda överlag och låg CPU-användning. Blev förvånad över hur extremt långsamt XFS är när det gäller att skapa och radera filer. ReiserFS var ca 200x snabbare på den punkten.

Permalänk
Medlem

kör ext4 på / och jfs på allt annat. Jfs har jag kört i flera år och upplever det som väldigt stabilt och resurssnålt, särskilt med stora filer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har i flera år kört JFS, eftersom jag anser det fortfarande vara det generellt bästa. Det överglänser inget i något enskilt, förutom att det möjligen belastar CPUn minst av alla. I övrigt använder jag bara ReiserFS för /var.

En arbetsstation här på arbetet lät jag köra Ext4. Som enkel "dum" kontorsdator lär jag inte märka någon skillnad förutom att check av disk går snabbare och att KDE4 kanske är aningen rappare. Svårt det här, att skilja mellan subjektiv känsla och vad som faktiskt är bevisbart.

Jag överger nog annars inte JFS förrän btrfs eller kanske tux3 kan ses som lika beprövade som Ext4 nu anses.

Ext3 är dock perfekt på system som misshandlas av datorilliterära. Har berättat om det tidigare, men för att kort repetera: jag hjälpte en person med att få en billig dator med linux, som denne sedan konsekvent under ett halvår stängde ner "the hard shutdown way", för det "gick ju fortare"! Systemet hickade inte ens och fortsatte att tugga vidare tills personen bytte hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag kör med XFS på /home och media-disken. Sen ext3 på /

Permalänk
Hedersmedlem

ext4 på alla lagringsdiskar sedan i förrgår (köpte ny disk, så att jag kunde skapa nytt filsystem från grunden på båda - vill inte "uppgradera" ext3 då det inte ger alla fördelar), ext3 på / för att jag inte orkar byta just nu.
Måste dock erkänna att jag inte kollat mycket på på alternativen som JFS.
XFS vågar jag inte köra trots att jag har UPS pga dåliga erfarenheter förut med dataförlust vid krasch (vilket inte tycks vara ovanligt med det).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

EXT4 men det finns fortfarande småfel kvar.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/317781

En hel del FUD om detta
http://www.reddit.com/r/linux/comments/83n1f/ted_tso_on_ext4_...

Ubuntu plockade in de sista fixarna igår i Jauntys kärna från Theodore.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Är ganska ny på det här med linux, men jag kör EXT4 på allt utom /var, där kör jag ReiserFS.
Jag har inte upplevt något speciellt, jag har aldrig ens reflekterat över att det man kanske ska köra annat än EXT3/4 på annat än /var. Känns lite som att jag missat nåt stort nu

Permalänk
Medlem

kört jfs väldigt länge nu på servern, netbooken och workoholicburken. Har fortfrande inte svikit mig. Workburken har ganska många gånger råkat ut för shutdowns the hard way dessutom. Ext3 har under min tidigare linuxkarriär ställt till med en hel del trassel och förlorad data.
Tänkte fördjupa mig lite i EXT4 och se vad som är nytt när tillfälle ges

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Tänkte fördjupa mig lite i EXT4 och se vad som är nytt när tillfälle ges [/B]

Lämpligt att börja med....
http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Kernelnewbies howto är också bra
http://kernelnewbies.org/Ext4

Theodores blog
http://tytso.livejournal.com/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ext 3 är säkert, passar för ett system som krashar mycket, t.e.x för hemanvändare när de kör spel via wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sammanfattning över de filsystem som nämns här?

Kör ext3 överallt utom /home och backup där jag kör ReiserFS för att
jag fått för mig att detta är säkrare mot dataförlust. Vet ej om det stämmer.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels XFS, på bootpartitioner och USB-minnen brukar jag köra ext2. Sen har jag en gammal server som kör Reiser3 på systempartitionen, men XFS för fillagring.

Ext3 provade jag en gång för många år sen, men journalföringen funkade inte så jag bytte till Reiser3. Ett par år senare läste jag ett bänktest som visade att XFS var lite bättre på en del saker som kändes relevant.

Av min erfarenhet att döma så passar XFS på gamla laptoppar och i system med RAID 0, 1 och femdisks RAID 5. Det har inte kraschat, ätit filer eller förolämpat mina föräldrar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag kör gamla WifekillerFS på systemet och gamla beprövade XFS på mina download-diskar med stora semesterfilmer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv

Ext4 här. Funkar fint, arch bootar snabbt

Permalänk
Medlem

Ext3 till min arbetsstation och jobbdator, tar steget till ext4 om ett år när folk runt mig påstår att det är bra. Dock kan jag tänka mig att hysta in ext4 på min laptop vid nästa ubuntu release.

Permalänk
Medlem

Ext3 för tillfället. Tänker gå över till Ext4 så fort Ubuntu officiellt stöder det.

Har även en slackware server (som snart går i pension) som jag använder det av många så förhatliga ReiserFS . Datorn har tuffat på sen 2001 utan några som helst bekymmer med filsystemet.

Permalänk
Medlem

på /boot kör jag ext2
resterande ext3

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Kör xfs eller ext3 på allt, utom /boot där jag kör ext2

/boot har vad jag har förstått ingen glädje av journalförande filsystem.

Läste det på Gentoo för femtielva år sedan. Har kanske förändrats?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kör ext3 på servern, fungerar finfint, har installerat om, klockat, och uppgraderat "miljontals" gånger utan problem dvs inte behövt formatera på läääänge. Samma hårddisk, med samma filsystem, har suttit i tre olika servrar vid det här laget Ext3 ÄR stabilt.

På laptopen fick det bli ext4 nu senast, fungerar bra än så länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

JFS med Deadline som scheduler

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ReiserFS it is

Permalänk
Avstängd

Var lite försiktiga med ext4, eftersom den korruptar filer i värsta fall.
http://blogs.gnome.org/alexl/2009/03/16/ext4-vs-fsync-my-take...

Permalänk
Medlem

ext 3 för /boot
och ReiserFS för resten.
Men jag kommer börja se mig om efter andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Kör xfs eller ext3 på allt, utom /boot där jag kör ext2

/boot har vad jag har förstått ingen glädje av journalförande filsystem.

Läste det på Gentoo för femtielva år sedan. Har kanske förändrats?

GRUB har haft problem med vissa filsystem, bland annat ReiserFS. Det handlar om att GRUB vill kunna läsa själva filsystemet snarare än att veta vilka sektorer som kärnan sitter i. GRUB kommer således alltid att ha problem med nya filsystem, tills stödet kodas in i GRUB.

Själv använder jag ingen särskild bootpartition om jag inte har ett behov av en (RAID-root t.ex.), och GRUB funkar ypperligt på både ReiserFS och XFS.

På föräldrarnas Ubuntu ville den automatiserade installeringsmiljön inte använda GRUB på XFS, men när jag manuellt installerade GRUB gick det fint.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

/boot 128 mb (EXT2)
/ (EXT3)
/HOME (Raiserfs)

hade aldrig i mitt liv kört grub på RaiserFS, har du ett trasigt filsystem där och då har du inte roligt längre.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Prövade med både ReiserFS och XFS för några år sedan men lade in Ext3 efter en ominstallation. Jag hade en dålig dator som hängde sig ibland när jag spelade och jag fick trasiga filer lite överallt. Har sluppit det med Ext3 (kör nu Ext4 också).

/boot (Ext2)
/ (Ext3)
/home (Ext4)
/opt (Ext4)

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3