Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
WINE=Wine Is Not an Emulator.

Common Wine Myths

http://lwn.net/Articles/315804/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag har hört att för musikskapande så är Linux inte bra. Alla bra mjukvaror finns till Windows och Apple, sägs det.

Höll just på att dona med en musikserver och då slog det mig att jag inte svarat på det här.

Jag är inte längre så skapande vad gäller musik. En gång i tiden skrev jag en del, men mest i genren avantgarde/jazz... nu preskriberat! I nuläget handlar det mest för mig om att ha smidiga lösningar för att strömma musik vart och hur jag vill. Hemmavid använder jag mig av en musikserver av typ:

- custom-byggd dator i mindre format anslutningsbar i nätverket
- USB/DAC (ljudserver OSS4, fast för enskilda källor går Alsa också bra; oavsett hur fungerar Windows dåligt för detta enär du måste stänga av dess egen mixer och installera särskild drivruitn, men förlorar då all kontroll av ljudnivån)
- mpd, LAMP + t ex Jinzora, och vlc servertjänster beroende på vad jag behöver
- hela CD samlingen i flac

USB/DAC kombinationen sägs också fungera utmärkt med MacOS (säger sig egentligen självt eftersom exemplet ovan inkluderar OSS4).

Om det sedan verkligen gällt inspelning och redigering skulle jag nog ändå slänga in Linux i mixen. Realtime Preemption lösningarna i Linux ger dig en nivå som kostar fett att uppnå på proprietära plattformar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Höll just på att dona med en musikserver och då slog det mig att jag inte svarat på det här.

Jag är inte längre så skapande vad gäller musik. En gång i tiden skrev jag en del, men mest i genren avantgarde/jazz... nu preskriberat! I nuläget handlar det mest för mig om att ha smidiga lösningar för att strömma musik vart och hur jag vill. Hemmavid använder jag mig av en musikserver av typ:

- custom-byggd dator i mindre format anslutningsbar i nätverket
- USB/DAC (ljudserver OSS4, fast för enskilda källor går Alsa också bra; oavsett hur fungerar Windows dåligt för detta enär du måste stänga av dess egen mixer och installera särskild drivruitn, men förlorar då all kontroll av ljudnivån)
- mpd, LAMP + t ex Jinzora, och vlc servertjänster beroende på vad jag behöver
- hela CD samlingen i flac

USB/DAC kombinationen sägs också fungera utmärkt med MacOS (säger sig egentligen självt eftersom exemplet ovan inkluderar OSS4).

Om det sedan verkligen gällt inspelning och redigering skulle jag nog ändå slänga in Linux i mixen. Realtime Preemption lösningarna i Linux ger dig en nivå som kostar fett att uppnå på proprietära plattformar.

Intressant. Är intresserad av att skaffa några bra D/A-omvandlare själv. Vad har du för hårdvara där?

Jag funderar på att om man kör en D/A + Förstärkare + Effektsteg per högtalar-element borde man kunna göra billigare/bättre delar eftersom de enbart behöver vara linjära i ett mindre frekvens-område samt enbart ge den effekt som behövs där. Filtreringen skulle då kunna ske helt digitalt via tex JACK [FIR-filter]. Realtids-kärna är ett måste [=windows är helt no-go].

Volymkontrollerna (förstärkarna) känns som den knepiga delen då alla bör vara syncade mot samma styr-signal [gärna styrd digitalt via tex USB].

Någon som lyckats med något liknande?

Permalänk
Medlem

Kör endast Linux nu om dagarna. Funkar verkligen skitbra. Kört windows för mycket, blir lätt uttråkad i det, min kunskap om datorer har sen jag emigrera helt till openSUSE accelererat kraftigt.
Vill också påpeka att jag fått igång alla mina favoritspel på Linux.

Har gått en datorlinje i tre år på gymnasiet. Större delen av tiden har vi ägnat åt att lära oss knappfunktioner i Micro$ofts office-paket och server-operativsystem. Man märker verkligen av Microsofts världsdominans.

Det finns enorma summor pengar att spara in. T.ex. har Ryssland och Kina tagit fram OS baserade på Linux. Vi hade kunnat spara in på licensavgifter här i Sverige, i tider då ekonomin är ostadig.

Å andra sidan tycker jag man inte ska jämföra Linux, det är två helt olika tänkesätt.
Linux är redan en lyckad grej. Det behöver inte tävla mot Windows, att försöka bli mer som Windows, då skulle det förlora sin identitet.
Windows-användare har en stor påverkan på Linux-communityt, de är inte vana vid att välja. Linux sätt att ge valmöjligheter förvirrar en Windows-användare. Därav de proppfyllda Ubuntu-forumen.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Har gått en datorlinje i tre år på gymnasiet. Större delen av tiden har vi ägnat åt att lära oss knappfunktioner i Micro$ofts office-paket och server-operativsystem. Man märker verkligen av Microsofts världsdominans.

Är det verkligen så illa med "datautbildningen" i svenska skolor? Isf är det djupt tragiskt och en anledning till att vi kommer halka efter inom IT inom snar framtid. Tunga tider väntar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Intressant. Är intresserad av att skaffa några bra D/A-omvandlare själv. Vad har du för hårdvara där?

Just nu är jag mest intresserad av hur mycket det går att få ut av en mindre budget och därför ett mindre system. Projektet ser ut som följer:

- TrendsAudio USB Audio Converter UD-10.1
- TrendsAudio TA-10 Class-T Stereo Audio Amplifier

Ovan kan fås för under 3 000 kr. Fördelarna är ändå många. Bra rippade och korrigerade Audio-CD filer i okomprimerade format motsvarar CD-spelare med komponenter av mycket hög klass, vilka är snuskigt dyra. USB-DAC enheten kan ju visserligen användas för att mata en renodlad DAC med digital signal, men här går också åsikterna isär ifall detta i slutändan ger någon förbättring. Hur som är mitt syfte att få ut max av små investeringar.

TrendsAudio har kommit ut med en ny liten kul pryl, Tube Headphone/Pre-amp, något att kanske lägga in i mixen för än bättre lyssning med hörlurar, men än så länge kan USB-DAC enheten duga mer än väl till det. Tanken är att jag ska kunna bygga ihop de här delarna lite snyggare och kompaktare än vad jag har i nuläget (kanske något att lägga upp i galleriet senare), med PSU frilagd på ena sidan och TrendsAudio enheterna fria på andra sidan, för att i mitten ha en mindre uppbyggnad därur CPU-kylaren kan sticka upp ett par cm (kan ju se mer HI-FI prismässigt än vad det är ).

Klass-T förstärkaren är ett litet under i sig och vi kan nog i framtiden vänta oss en stark uppgång av liknande enheter (lite klurigt att få till dem men de är i alla fall inte element med extra funktionen förstärkare). En riktigt bra budget högtalare kan plötsligt låta så där orimligt bra med den här lilla godbiten. Det ser nästan lite löjligt ut när den här pytteplutten med lätthet driver upp ljudet.

Sedan tänkte jag köpa lite koppartråd och kontakter av Svalander och tvinna ihop dem som en sista handpåläggning. Det här är prismässigt lite av LO-FI, men ljudmässigt är ger det HI-FI valuta för slantarna.

Kanske var det inte den här "klassen" av prylar du frågar efter, men det här är projektet ifråga. Åt vilket håll det sen utvecklas får vi se.

Permalänk
Avstängd

KimTjik,
Fasen vad intressant! Jag läste lite om de prylarna du pratar om och de verkar ganska fräcka. Nu finns risk att denna tråd spårar ur till en hifi tråd, ska vi starta en ny tråd om dina prylar? Jag undrar hur pass bra ljud det blir med dina prylar. Jag är amatör och kan inget men tackar inte nej till bra ljud. Jag har endast några micropods + sub bass kopplad till datorns billiga inbyggda ljudkort. Det är allt. Ingen stereo. Kan jag ändå använda Trends audio prylarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows Vista har mycket bra säkerhet.

Jämfört med vad ?, Vilken källa har du för det ?
Om jag gjorde ett sådant uttalande(som du gjorde) så skulle jag backa upp det med lite fakta.
Tex Kolla på olika säkerhets forum som tex CERT.
Skulle tex kunna undersöka Hur många dagar har det funnits REMOTE exploit ute för olika OS under 2008.

Citat:

Jag skiter fullständigt i diskussionen om företag och deras stabilitetsproblem, jag pratar om att ha till vardagsbruk. Missade du det?

Argumenten om stabilitet och upptid säger jag ingenting om, då jag finner Windows stabilt nog för mina behov. Och det säger inte lite.

Tja, det som restan av folket här diskuterar är kanske inte riktigt samma sak som du diskuterar. Här pratar de flesta inte om dina behov eller vad du anser vara stabilt nog.
Det är mera en diskussion vad som är stabilt nog för företag och privat personer i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Är det verkligen så illa med "datautbildningen" i svenska skolor? Isf är det djupt tragiskt och en anledning till att vi kommer halka efter inom IT inom snar framtid. Tunga tider väntar.

Enligt mig så hela svenska utbildningen är bara trams...
Det är inte bara IT vi kommer att halka efter.
Jag har själv gått på en "datakurs" i ett år, fick "lära mig" hur man skriver svenska i excell, word och annat skit från år 2003. Efter ett avslutat kurs bytte skolan till senaste word 2007, och man fattar inte ett skit där, även om Microsoft försökte göra det hela mer user-friendly.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Enligt mig så hela svenska utbildningen är bara trams...
Det är inte bara IT vi kommer att halka efter.
Jag har själv gått på en "datakurs" i ett år, fick "lära mig" hur man skriver svenska i excell, word och annat skit från år 2003. Efter ett avslutat kurs bytte skolan till senaste word 2007, och man fattar inte ett skit där, även om Microsoft försökte göra det hela mer user-friendly.

Okay. Nu vet man vart alla högljudda Windows-klickare som förpest^H^H^H^H^H^H^H argumenterar på diverse forum produceras - via våra skattepengar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Just nu är jag mest intresserad av hur mycket det går att få ut av en mindre budget och därför ett mindre system. Projektet ser ut som följer:

- TrendsAudio USB Audio Converter UD-10.1
- TrendsAudio TA-10 Class-T Stereo Audio Amplifier

Coolt. Detta skall undersökas. Sedan blir det en ny tråd. Man kanske kan be moderator splitta ut dessa inlägg?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja varför inte. Har inte riktigt tid just nu men så fort jag hinner kan jag ju alltid börja en ny tråd med att kopiera över mitt inlägg om prylarna ifråga.

Permalänk

Lite offtopic (enl. första inlägget) här men vad jag personligen skulle sakna är:

Möjligheten att ha en ikon till en ftp-adress på skrivbordet (har försökt i windows men gick
inte så bra. Var tvungen att använda ett egenutvecklat program som var rejält
buggigt).

Priset

Spela in PAL 60 (vhsband i ntsc converterade till PAL) signaler med Haupauge WinTV 250 tv-kort. Går med hemsnickrade
drivrutiner till linux men inte med de officiella drivrutinerna till Windows
(sist jag kollade).

Spela in med samma tvkort med en svag dator. I windows är det MYCKET högre CPU användning än i linux. (Har för mig att man var tvungen att se på det man spelar in samtidigt i windows)

Mycket av KDE (finns väl nu till Windows förresten).

Linux är bättre för att skriva egna script (vet ej hur det är med powershell men vanliga
kommandotolkens bat-filer är inte så bra). Och kombinera typ moduler i dessa
script (python, awk, sed, find m.m. i kombination med representational state transfer
m.m.)
Skulle bli avskräckt att göra GUIbaserade script i windows också.

Slippa DVDn när jag ska installera program och komponenter. Kan tas direkt från
ftp-siter.

Kan customiza komponenterna fönsterhanteraren och så) lättare i linux.

Många instruktioner för program som finns både till windows och linxu är skrivna för *nix och tar inte så mycket hänsyn till windows.

Linux är bättre sökning av filer. Slippa den hundanimationen. Ok, man kan ta bort den men känns som att utvecklingen i windows hela tiden går åt mer och mer sådan "användarvänlighet".

De inbyggda servrarna (i linuxdistributioner).

Mer on topic (vilka betydande saker finns i linux men inte i windows):
Compiz-Fusion. Bättre och mer "Vista WOW (bloatware)" än vad som finns i Windows. Verkar som att windowsanvändare inte kan leva utan det därför betydande.

Det mest betydande (för mig) kanske är windows programutbud och säkrade framtid mot linux typ "skaparglädje" i brist på ett bättre ord alltså bättre scriptingmöjligheter, bättre tankesätt
att integrera och kombinera olika delar, bibliotek, kommandon, hårdvara (tv-kort) och så. Och förstås priset.
Jag är också lite nervös att vissa open source-projekt jag använder mig av kommer att överges rätt som det är.

Permalänk

jag använder linux för stablitieten, IE och andra program hänger sig minst 1gång om dagen.. och jo denna har ganska ny installation av windows var värre innan...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av space age
Jag är också lite nervös att vissa open source-projekt jag använder mig av kommer att överges rätt som det är.

Jag tror inte du behöver tänka på det. I sånna svåra tider som det är nu, ekonomiskt, kan även komersiell mjukvara sluta stödjas happ som haver just open source-projekt kanske till och med ligger bättre till då, eftersom inget vinstintresse ligger bakom. Så det finns svagheter i båda lägren

Permalänk
Medlem

Första gången jag kom i kontakt med linux var när jag fick mitt ps3, den första 60gb modellen (fuck yeah).
Ganska tidigt fick jag för mig att jag ville installera linux på min nya maskin, för att möjligheten fanns.
Det här var när Ubuntu fiesty var halvnytt och jag bestämde mig för just uubntu efter många lovord.

Det var hemskt, inget fungerade, wifi, xorg var ett obegripligt helvete, jag förstörde hela systemet gång på gång och var tvungen att installera om hela systemet, just för att jag inte kunde återställa det som jag hade lyckats klanta mig med. Sen hjälpte det inte heller att jag bara hade en vanlig tv vid tillfället.
Behöver kanske inte säga att jag tog bort "skiten" fort som fan.

Men det slog en ton som inte riktigt släppte. En tid senare fanns en installation av ubuntu fiesty på farsans dator. som fungerade riktigt bra. Kan lova att då jävlar var jag populär första gången ägaren av maskinen satte sig och det autobootade ubuntu.

Jag vidgade mina kunskaper inom open source och förståelse för hur ett system är byggt från grunden och upp. Jag läste tillägs kurser i gymnasiet för linux, som var direkt hemska och skrämmande utdaterade.
Matrialet var baserat på fedora 5 och det mest anvancerade jag gjorde var att kompilera en ny kärna och mounta en diskett. Vilket inte förklarades överhuvedtaget.

Senare på andra året i gymnasiet fick jag en laptop, körde dubbel boot ett tag, för att senare gå över mer eller mindre helt till ubuntu, nu runt 8.04.

Jag läser datateknik och alla kurser utom just den där linux kursen är baserade på windows. Jag var tvungen att hitta egna lösningar och programvara för att kunna göra kurserna. Det är främst nätverk och programmering.

Och det var så enkelt, allt funkade. Det finns alltid lösningar som funkar. Ofta bättre än orgnialen.

Den enda förlust jag har upplevt är att spela gammla nostalgiska saker som inte riktigt vill vara med i wine eller dosbox.

För några månader sen tog jag bort min xp installation helt och körde ubuntu 8.10.
Nu kör jag Arch med gnome. Och det är svårare, det krånglar med småsaker, det finns alltid saker att göra, och jag vill inte ha det på något annat sätt. Det är mina val som ger mig ett resultat.

Linux communityn är nåt hela världen borde ta efter. Genom att ha tillgång till att kunna kommunisera med likasinnade har människor av olika kulturer och bakgrunder skapat något som fungerar så bra som många av alla tusentals distar som finns, gör idag. Fritt att spridda och förändra, att bidra till och få ta del av.

Linux är ta mig fan det vackraste jag vet, det är kärlek.

Kort sagt: Jag skulle sakna min frihet. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan värmen.

F'låt om det blev lite väl smörigt, men det ligger mig varmt om hjärtat.

Permalänk
Medlem

För att jag ska använda ett OS finns bara ett grundläggande krav. Det ska vara fritt. Är det kravet uppfyllt kan jag använda systemet. Efter detta krav kommer övriga önskemål, såsom stabilitet, användbarhet och programutbud, men det är som sagt sekundärt. Gällande programvara jag ska använda är självklart kravet det samma. Den ska vara fri.

Ja, jag är ideologist.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johey
För att jag ska använda ett OS finns bara ett grundläggande krav. Det ska vara fritt.

Det känns märkligt att ha det som främsta krav, men du kanske har lust att motivera bättre?

Permalänk

Ifall man har debian/ubuntu, så finns nästan alla program samlade på ett ställe (någon mirror) där man laddar ner alla program som man vill ha. Det är bara att klicka och ladda ner, och det går undan. Man har enkla installationer, utan att man behöver starta om datorn.

Man väljer själv när datorn updateras och vad som uppdateras. Det kan man få välja på windows med, men med Debian har man större frihet.

Med linux blir du inte tvingad att boota om datorn mitt under ett arbete. Inte heller missar du bussen/tåget/flyget eftersom laptop-fan håller på och uppgraderas och kan inte stängs av. Det samma gäller när man startar upp datorn, man kommer snabbare igång med linux.

Man slipper en massa pop-ups och varningar som finns på windows. Min mor kan inte använda Windows, det är alltför svårt och invecklat för henne med alla dessa pop-ups och varningar.

Min mor kan klicka slumpmässigt på saker.. jag behöver inte ominstallera hennes dator bara för att bannern var en länk till virus eller spyware. Hon klickar även på saker som hon inte har mening att klicka, t.ex. att hon är 999.999.999 besökaren och kommer vinna en yaht och resa till månen. Ibland kanske hon vill klicka på en nyhetslänk, men plötsligt renderar browsern en banner dit. Ja ni vet..

Inte alltid, men ibland är det lättare intallera hårdvara till linux. Att installera programmen till min mors skrivare i Windows tar ca 1 timme. Att installera i linux tar några minuter. Hon har en P3 1GHz och en HP skrivare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Inte alltid, men ibland är det lättare intallera hårdvara till linux. Att installera programmen till min mors skrivare i Windows tar ca 1 timme. Att installera i linux tar några minuter. Hon har en P3 1GHz och en HP skrivare.

Jag köpte ny laptop i september, en Asus UL30a, riktigt liten fin maskin. Det första jag gjorde var att slänga in Ubuntu. Inte en enda, och jag skojjar inte, inte en enda drivrutin behövde jag röra själv, allt fungerade till 100% från start. När sedan Windows7 släpptes i oktober så fick jag en uppgraderingsskiva, och tänkte att jag lika gärna kunde installera det. Detta tog många gånger längre tid, och blev tusen gånger svårare då min laptop inte har någon cd-läsare. Med Ubuntu gick det givetvis kvickt med ett usbminne, men Windows gillade inte detta, fick krångla en del.

När sedan installationen blev klar skulle drivrutiner installeras. Satte in skivan i brorsans dator och drog över allt till usbminne, startade sedan programmet i min. En lista på saker Asus tyckte man skulle ha ploppade upp, jag valde bort det mesta, alla program och dylikt, valde endast drivrutiner. Denna installation tog inte mindre än 70 minuter, och datorn startade om sig 8 (!) gånger under detta. Man var också tvungen att närvara hela tiden för att skriva in lösenord vid varje uppstart. Kunde aldrig ta bort lösenordet för automatisk inloggning, då jag aldrig hann. Den rebootade utan förvarning, helt av sig självt. Hemsk upplevelse. Enkelt, smidigt? Nope. Och detta är Microsofts överhypade operativsystem från 2009, som alla hyllar så mycket! Hela installationen tog 3,5 timmar, Ubuntu tog ca 20 min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag köpte ny laptop i september, en Asus UL30a, riktigt liten fin maskin. Det första jag gjorde var att slänga in Ubuntu. Inte en enda, och jag skojjar inte, inte en enda drivrutin behövde jag röra själv, allt fungerade till 100% från start. När sedan Windows7 släpptes i oktober så fick jag en uppgraderingsskiva, och tänkte att jag lika gärna kunde installera det. Detta tog många gånger längre tid, och blev tusen gånger svårare då min laptop inte har någon cd-läsare. Med Ubuntu gick det givetvis kvickt med ett usbminne, men Windows gillade inte detta, fick krångla en del.

När sedan installationen blev klar skulle drivrutiner installeras. Satte in skivan i brorsans dator och drog över allt till usbminne, startade sedan programmet i min. En lista på saker Asus tyckte man skulle ha ploppade upp, jag valde bort det mesta, alla program och dylikt, valde endast drivrutiner. Denna installation tog inte mindre än 70 minuter, och datorn startade om sig 8 (!) gånger under detta. Man var också tvungen att närvara hela tiden för att skriva in lösenord vid varje uppstart. Kunde aldrig ta bort lösenordet för automatisk inloggning, då jag aldrig hann. Den rebootade utan förvarning, helt av sig självt. Hemsk upplevelse. Enkelt, smidigt? Nope. Och detta är Microsofts överhypade operativsystem från 2009, som alla hyllar så mycket! Hela installationen tog 3,5 timmar, Ubuntu tog ca 20 min.

Man kan inte jämföra med en OEM installation där datortillverkaren skickar med massor av skitprogram. Man ska snarare jämföra med en retail installation där bara operativsystem installeras, vilket tar runt 20-30 minuter på en modern dator.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man kan inte jämföra med en OEM installation där datortillverkaren skickar med massor av skitprogram. Man ska snarare jämföra med en retail installation där bara operativsystem installeras, vilket tar runt 20-30 minuter på en modern dator.

Dator är köpt i September (kanske är en ny model?). Gissar på att han får gå till tillverkarens hemsida för att tanka ner drivrutiner. Sedan måste han installera drivrutiner en efter en och boota om nästan varje gång för att slippa spaghetti i windowsregistret.

Det intressanta är att Ubuntu har fått in alla drivrutiner i en så pass ny laptop. Det är inget som jag hade väntat mig när det gäller linux. Men dom kanske är väldigt snabba med vissa fabrikat. Jag brukar använda SUSE som sista utvägen innan jag går till Windows. Kan vara knöl med nya (Intel) grafikchips i olika distron.

Men om vi tittar på min mors skrivare, det är tvång på att installera OEM tillsammans med drivrutinerna. Ifall man kan slippa OEM så vet jag inte hur man gör, och tiden för att ta reda på det tar för länge. HP skrivar installationerna tog längre tid än installera själva Windows.

En sak vet jag.. HP/Compaq PC och linux går oftast dåligt ihop.

Permalänk
Inaktiv

[/B][/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man kan inte jämföra med en OEM installation där datortillverkaren skickar med massor av skitprogram. Man ska snarare jämföra med en retail installation där bara operativsystem installeras, vilket tar runt 20-30 minuter på en modern dator.

Det var inte OEM. Eller typ inte iaf. Det var en uppgraderingsskiva, med alternativet att göra en ren installation, vilket jag gjorde. Fick inte med något annat än standard från den installationen. 20-30 minuter tog det inte, låååångt ifrån. Å andra sidan är datorn inte den allra bästa rent prestandamässigt, med en Intel CULV 1,3 ghz (dual core).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Dator är köpt i September (kanske är en ny model?). Gissar på att han får gå till tillverkarens hemsida för att tanka ner drivrutiner. Sedan måste han installera drivrutiner en efter en och boota om nästan varje gång för att slippa spaghetti i windowsregistret. Hans windows 7 skiva verkar inte vara OEM.

Det intressanta är att Ubuntu har fått in alla drivrutiner i en så pass ny laptop. Det är inget som jag hade väntat mig när det gäller linux. Men dom kanske är väldigt snabba med vissa fabrikat. Jag brukar använda SUSE som sista utvägen innan jag går till Windows. Kan vara knöl med nya (Intel) grafikchips i olika distron.

Fick drivrutinerna på en skiva, som jag skrev så startade jag programmet och sen gjorde den allt själv, efter att jag valt bort alla medföljande onödiga program. Tog bara drivrutiner.

Det jag irriterar mig mest på är att Asus skickade mig skivor för OS och drivrutiner, när dom mycket väl vet att min laptop inte kan läsa skivor. Kanske ett bootbart usbminne? Eller en länk för att tanka ner en avbild som man enkelt kan föra över till usb och göra själv. Är man inte så teknisk så måste man ju lägga ytterligare minst 500 på en extern cdspelare bara för att få in ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

jag använder ubuntu 9.10sedan nån vecka och är imponerat, compiz fusion.....hur snygg kan det bli? med alla effekter, windows känns ju hur stel som helst.
efter alla installationer....ingen reboot, det bara rulla på, ingen felreport i stil vi är ledsna, programet x har slutat fungerar, starta om. Ingen rädsla för virus, nix antivirus,antimaleware,spyware osv.
Programmutval, den är ju enorm.....
vad jag saknar? att de släpper Dx11 ,så länge används win7 för spelandet

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Här har vi ett par anledingar till var och en:

Windows;

- DirectX
- En stor comminuty vad det gäller gaming.
- Sa jag gaming?
- Simpel men bör ej egentligen inte användas av Svensson eller "Average Joe".
- "hackers", då användaren är av ^ slaget.
- Folk som sitter på XP eller Vista, pirated eller inte. Relatera till #3
- Apps/Program är oftast färdig kompilerad och kan på så sätt fraktas enkelt.
- DirectShow
- AviSynth
- DLL

Mac (OS X~)

- Används av high-end users pga av apps/progam för "kreativt" användande.
- Perfekt för nybörjaren.
- Visuellt layout gjord för både ögon och äldre. (det vill säga att den är enkel att lära sig om du aldrig suttit vi en dator för, ja.. ni som vet jag menar borde nog förstå)
- OpenCL ("motsvarigheten" till DirectX)
- BootCamp/motsvarigehterna + Wine/X11

Linux

- Wine
- Compiz
- Stor opensource community**
- OpenGL
- Libraries behövs oftast (men kommer nuvarande med program) laddas ner separat** till skillnad från Windows DLL
- Du har mer kontroll av ditt OS/System vilket därför medger mindre "olaga intrång"

Nu till det krångliga. För er som sitter med Vista och undrar varför och hur. Det finns ett fåtal artiklar på nätet men jag orkar inte leta upp dessa pga av det finns ännu mera skit nu än innan.

Men i alla fall, det råkar vara så att det finns 2 skidorter i väst. En heter Whistler vilket XP är döpt av, andra är Blackcomb för Windows 7. Mellan dessa 2 skulle det finnas en bar av något slag vilket Vista är döpt från. Ni kan nog lista ut resten själva. Själv hatar jag att skriva på svenska forum eller skriva helt enkelt på svenska så här tar det stop för mig.

Om ni nu undrar varför så är det är en vana för mig efter att jag säkert skrivit det mesta på engelska i mitt liv och att översätta vissa slang eller uttryck tar kål på min hjärna. Jag hade planerat ca 20 för/nackdelar för varje OS, men att översätta ord vilket man/jag använder dagligen till något helt annat är inte min grej helt enkelt. Jag slänger upp en tråd på MSFN någon gång vilket jag kanske länkar härifrån. Annars har ni ju alltid wikipedia.

Permalänk
Inaktiv

Dina första argument för Linux är Wine och Compiz? :S

Permalänk
Medlem

Läst en del om blåskärmar och dylikt här och måste bara påpeka att jag aldrig fått Blåskärm i Vista/Win7 Som inte orsakats pga överklockning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johey
För att jag ska använda ett OS finns bara ett grundläggande krav. Det ska vara fritt. Är det kravet uppfyllt kan jag använda systemet. Efter detta krav kommer övriga önskemål, såsom stabilitet, användbarhet och programutbud, men det är som sagt sekundärt. Gällande programvara jag ska använda är självklart kravet det samma. Den ska vara fri.

Ja, jag är ideologist.

Det här är det enda riktigt relevanta svaret i tråden. Om frihet är ett krav för ditt system, då kan du absolut inte byta från Linux till Windows. Alla andra förslag är något som går att fixa till Windows. Du kan t.o.m. köra WINE om du måste envisas med det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det här är det enda riktigt relevanta svaret i tråden... Alla andra förslag är något som går att fixa till Windows. Du kan t.o.m. köra WINE om du måste envisas med det.

Hm, i så fall får du ha lägre krav och/eller vara villig att lägga ner oerhörda mängder tid, ja kanske helt enkelt bli tvungen att skriva eller porta programmen själv. Du kan ju gärna skriva en howto på följande som tillhör mitt standardskrivbord:

1.) Awesome + dmenu med Yeganesh = enkla och korta tangentbordsvägar och automatisk fönsterhantering efter mina önskemål (till detta Firefox + Vimperator, men det skulle jag använda i Windows också)
2.) ssh (certifikat + lösenord) + screen + en hel rad perfekta snygga färggranna konsol program för bevakning, administration, multimedia, kontorsapplicationer osv. vilket binder samman min arbetsstation med andra precis som jag själv vill
3.) automatisk inloggning i olika tty, vissa utan X och andra med, för olika uppgifter, vilka jag enkelt med Alt+Fn# hoppar mellan.
4.) program av typ mpd som fungerar bra ihop med punkt 2 och kombineras med front-end av alla de slag
5.) att ha en produktiv miljö (i färg!) utan X eller Explorer och utan att behöva hamna i aber-Windows-core miljö (återigen screen).
6.) som fortsättning på 5 ha wordgrinder-export-till-LaTeX, en stabil installation av LaTeX; köra en eposthanterare av typ Mutt (vilket är klart mer produktivt) och koppla muttprint för snygga proffsiga utskrifter (muttprint använder LaTeX som backend)
...

Det finns annat också som har med hur mitt skrivbord egentligen är en hybrid av skrivbord och server, men vi kan strunta i det nu. Visst vissa av bitarna kan du halvdant fixa i Windows, och t ex få en användarovänlig variant av ssh, eller (som jag inte tog med) mindre stabila varianter av program som Bitlbee i kombination med XChat vilket inte riktigt så smidigt som native Linux versionerna. Vim går också att installera i Windows, men det blir ju inte som hand i handske när jag inte kan få till hela uppsättningen med konsekventa applikationer som följer Vim liknande genvägar. Annat går inte alls. OSX ligger i så fall närmare till och en hel del av programmen jag använder skulle gå att installera, men det krävs mer arbete och kan bli svårt att hålla takt med nyare versioner.

Jag är uppvuxen på Windows men jag skulle ändå säga att det finns en smärtgräns för hur mycket jobb jag skulle vilja lägga ner på att kunna "fixa" och troligen ändå inte komma ända fram. Visst jag är för fri mjukvara, men orsaken till att jag använder Linux (och BSD) är inte fina ideal utan att jag sätter mina behov som användare främst. Jag skulle hålla med dig om att mycket, beroende på användarens behov, går att fixa i Windows också för den som vill, men inte så långt som att allt.

Permalänk
Medlem

Inb4: TL;DR.

mina anledningar att använda GNU/Linux:
GNOME, bach, paketanterare, logiskt filsystem, allt är en fil, inga drive letters, virus och spyware, inget register (om man bortser från det i GNOME)..

Vad jag saknar:
en stabil version av Cinelerra, eller annat video redigerings program som klarar AVCHD (är tvunen att transcode:a till raw video for att importera i Cinelerra). testade KDENLive, men det kunde inte komposera flera lager samtidigt...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix