Permalänk
Medlem

Övrig Laptop Kylning

Tjena.

Jag sitter på en Acer Aspire 8930g, vilket kanske inte är relevant, but still, och jag tycker inte att den presterar lika bra som den borde.

Kylning: jag använder just nu en Zalman NC2000 (http://www.dustinhome.se/pd_5010191720.aspx), men det känns inte direkt som att den gör någon större skillnad.

Har jag några andra alternativ när det kommer till kylning för laptops? Typ kylning för GPU/CPU, tweaks, något sorts hemmabygge eller vad som helst.

All hjälp uppskattas.
Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
jag tycker inte att den presterar lika bra som den borde.

Datorn blir inte snabbare bara för att den är kallare.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Datorn blir inte snabbare bara för att den är kallare.

Jag antar att du inte har en laptop.
En laptop presterar faktiskt bättre under bra temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
Jag antar att du inte har en laptop.
En laptop presterar faktiskt bättre under bra temperaturer.

Näe, så länge den inte är 80C+ och throttlar så kommer du inte få bättre prestanda med mer kylning

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Näe, så länge den inte är 80C+ och throttlar så kommer du inte få bättre prestanda med mer kylning

Det är just det den gör, sen sitter jag på ett OEMbios så jag känner mig rätt låst.

Sen att dom sätter CPU, GPU och HDDn bara några centimeter ifrån varandra gör inte saken bättre.

Finns det något alls jag kan göra för att få upp prestandan då? Hårdvaran är det inget fel på, men det är ju ändå en laptop, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Såg ett hål i bordet och montera en 120- 200mm fläkt som blåser uppåt där, sen skruvar du loss plast locket till hårdvaran på datorn, vipps så är den 20grader svalare.

Våran acer laptop (mins inte modell, iaf 2ghz amd processor) så går processorn i ca 60 grader idle, har inte mätt under belastning, vill inte heller :D. grafikkortet (nvidia 8400M) går också i ca 60 grader idle. usch för laptop original kylning.

Ett alternativ för dig är att fästa små kylflänsar från t.ex zalman och fästa de på kretsarna (sådana man brukar fästa på grafikkort)

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Angående Kylning av Bärbar.

Jag köpte en sån här och den fungerar utmärkt. Kolla den här länken.

http://vobislivskvalitet.jetshop.se/

I sökfältet skriv in detta artnr:70lapcool

Fungerar alldeles perfekt även vid hög belastning.

mvh

Myggan77

Visa signatur

ee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
Det är just det den gör

Varför gör den det?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen