CF-IDE fungerar enbart tillsammans med annan enhet

Permalänk

CF-IDE fungerar enbart tillsammans med annan enhet

Har ett lustigt fel jag skulle vilja ha hjälp med.
Har köpt en CF-IDE kortläsare länk som fungerar väldigt väl. Har lagt in XBMC live på den och allt rulla på fint.

Problemet är att datorn vägrar boota om det inte sitter ytterligare en enhet på ide-kabeln. Denna andra enhet måste vara "slave" och sitta i "mitten" av kabeln för att CF-kortet ska kunna boota. Om enheten har ström eller ej kvittar, bara den är inkopplad.

Har provat att ha CF-kortet i både Master och Slave utan resultat. Enda sättet att få den att boota är med en annan enhet på kabeln. Har även provat med en ide-kabel med enbart 1 ide-kontakt med samma resultat. I alla fall hittar bios kortläsaren, men den vägrar boota.

Nu till min fråga, finns det något sätt att bygla/kortsluta kabeln så den tror att där sitter en annan enhet. Vad gör denna enhet då den trots allt inte behöver någon ström för att påverka resultatet.??

Hoppas någon har ett svar på detta!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men...Mina adaptrar funkar i alla lägen oavsett om det finns en annan enhet eller inte. men de har jag köpt på Linitx.com

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Lite offtopic igen...
Jag har köpt en likadan. Får hem den i nästa vecka hoppas jag, kan se om samma problem uppstår för mig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har en likadan adapter (tror jag) som fungerar helt normalt. Hittar bios enheten på sammma plats både när du kan boota och inte boota? Om nej så kan det vara bootordningen som behöver justeras. I somliga bios måste man ju explicit ange vilken hd-position man vill boota ifrån, inte bara första bästa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Märkligt, jag har en likadan adapter (tror jag) som fungerar helt normalt. Hittar bios enheten på sammma plats både när du kan boota och inte boota? Om nej så kan det vara bootordningen som behöver justeras. I somliga bios måste man ju explicit ange vilken hd-position man vill boota ifrån, inte bara första bästa.

CF-kortet är inställt som enda boot-bara enhet i bios i bootordningen, resten är inaktiverade.

Tog tag i problemet i går kväll och har kommit fram till att det är ett problem med XBMC-live. Jag provade att installera Ubuntu på samma minneskort och då bootade datorn.

Är ändå mycket förbryllad över felet, just eftersom den här andra enheten inte behöver någon ström. Byglingen som görs (på andra enheten) måste ha en direkt effekt som påverkar signalen i kabeln som XBMC känner av. Har dessvärre inte hittat någon information om hur Master/Slave fungerar i praktiken (då med hänsyn till byglingen). Någon som vet? (Känns som något för MBY)

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |