Permalänk
Medlem

Live-CD för publik surfdator

På jobbet har vi en dator i en kundmottagning som är till för våra kunder så de kan titta lite på vår hemsida. Vi vill släppa ut som på övriga internet också då det är många som vill kunna kolla mail m.m.

Säkerhetsmässigt så är datorn utlåst ur vårt övriga nätverk och kör idag en tweakad version av Windows XP.

Jag vill istället köra någon form av Live-CD eller dyligt som endast matar upp en webbläsare på skärmen, inget annat. Och stänger man webbläsaren (om det ens går) så ska en ny komma upp.

Jag har hittat mängder av lösningar för detta byggt på Linux, dock ingen version som stödjer flash? Jag måste ha möjlighet till det då stora delar av vår egen hemsida är byggd i flash. Så det är ett krav.

Är det någon som har några tips?

Permalänk
Avstängd

Det finns ju kiosk-mode extensions till Firefox.
I Firefox så kan du använda Flash, så det är bara installera kiosk-mode och låsa den till fullscreen.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/search?q=kiosk&cat=a...

Kör "Auto Reset Browser" och "Kiosk Browser [Symbio Technologies]" extension eller nåt.

Permalänk

En annan lösning som jag såg på ett vandrarhem är att man lägger ikonerna till de program som folk får använda på skrivbordet och sedan inaktiverar gnomes paneler och självklart tar bort rättigheterna att starta det. Fast då var det lite mer frisurfdator.

Men varför vill du köra med en live-cd? Det enda det kommer ge är att alla webbläsarcache kommer sluka upp ram:et så att du måste reboota stup i kvarten.

Permalänk
Hedersmedlem

En standard installation med KDE3 som DE skulle på ett sätt vara minst tidskrävande (om du är snabb så skulle du lika gärna köra olika varianter av SkunkFunks förslag; varför inte Awesome, DWM, Xmonad med endast lilla wbar på desktopen? 1 av 10 000 skulle förstå sig på det!).

Om vi t ex tar Pardus, vilken inkluderar KDE3, kan du installera KDEs "Kiosk Admin Tools" där du stänger ner och öppnar upp rättigheter på skrivbordet som du önskar.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest köra Live-CD just för enkelheten med att ingenting händer om disken krashar eller liknande. Plus att allt är som det var tidigare vid en reboot, inget som kan lagras.

RAM kan jag trycka i 3 Gb så det är inga problem tror jag.

Ska kolla på Firefox's addon, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag hittade Webconverger, som verkar uppfylla de krav du har. Webconverger har både flash- och pdf-stöd i Firefox redan från början, så det verkar bara vara att ladda ner och bränna ut.

Permalänk
Medlem

Att få ta på ett färdigt system med senaste flash kan ju tyvärr bli svårt. Går säkert att skapa något eget med valfri dist. Själv skulle jag dock inte föredra en livecd.

Permalänk
Medlem

Tror nog att det blir mindre bökigt ifall du bara stryper ner xp och kör kiosk mode :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Lägg Live-systemet på en disk, installera det extra som behövs o sen kör disken skrivskyddad?