Intel riskerar miljardböter

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Avtal som går utanför EU-lagar (om så är fallet) har inga garantier. Det finns ingenting som hindrat återförsäljarna från att informera AMD om situationen. Hade AMD kommit med ett matchande eller bättre erbjudande så hade de inte varit uteslutna från just den återförsäljaren.

Här handlar det i så fall om att AMD är grovt snåla och istället för att följa de oskrivna regler som finns mellan företag, springer till farbror EU och anklagar Intel för "fusk". Hela fallet är bara så otroligt löjligt i sin existens!

Prisdumpning hos vissa specifika återförsäljare får förekomma och gör det också. För att än en gång återknyta till den svenska prisgarantin, så gäller den endast inom ett visst område. Du kan inte åka till Göteborg och be om en PS3 för 2'900kr om den säljs för det priset i Stockholm.

Mutor är inte samma sak som rabatt för övrigt. Intel kan säga att det företaget får 20% rabatt på inköpspriset om de slutar att köpa in AMD. AMD borde då reagera och ta reda på varför deras produkter inte längre köps in, varpå ingenting hindrar försäljaren från att yttra sig om rabatten.

Vet inte riktigt vad du menar, Intel har ju tidigare blivit fällt och EU kommer knappast åtala utan att ha på fötterna, så nog verkar dom gått utanför lagen.
Svensk konkuranslagstiftning är som sagt svag, men prisdumpning på enskillda marknader är inte tillåtet, detta för att förhindra att stora affärskedjor slår ut mindre aktörer på en marknad i taget.
Nu talar jag inte om små prisskillnader eller enstaka lockvaror, det är en annan sak.
Men det är inte tillåtet för Konsum att öppna en butik i orten Byhåla och halvera priserna för att slå ut den lokala handlaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
Känns ganska idiotiskt att kräva dom på ett sånt brutalt belopp, får hoppas på att detta inte påverkas deras utveckling. Vem är det som får pengarna? är det AMD som kräver summan?

Butalt belopp
skämtar du, eller? det skulle ju ha vart ännu högre, som lär nog inte känna av det så hemskt mycket, tror jag iaf.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej om de mutat runt (vilket jag inte betvivlar) så var det nog i slutändan ändå en bra affär. Dock lite jobbigt ifall de fälls snart (men det brukar väl ta ett tag sådant här) då timingen kanske inte är så bra med kraftigt vikande konjunktur osv osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Läs inlägget av tEan nedan så kanske du förstår.. Ytterst få stora företag klarar av det tuffa klimat som är i dagens läge, tyvärr är det ungefär lika få som förstår det. Alltså är mitt enda bevis att AMD faktiskt fortfarande är ett företag och inte ett konkursbo! Se även mitt tidigare inlägg i tråden.

tEan ord är lag eller? tEan beskriver inte det verkliga företagsklimatet och jag tror att om man läst lite juridik så är man inte av den åsikten. Faktum är att konkurrenslagarna i EU och USA är kraftfulla. Jag tycker att en del resonerar barnsligt med "det är ok eftersom att alla andra gör det" Nej! det är inte ok. Det blir fruktansvärt farligt om folk börjar ta lätt på vad som är ok eller inte. Hela vårt samhälle bygger på konkurrens. Intel är välkomna att lämna in 2 miljoner sidor på all AMDs skit. Frågan är om de hittar så mycket.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående att det är en skrämmande attityd en del visar upp, att bara för att en del/många/jagvetinte konkurrerar på oschysta villkor så får man acceptera det. Nej! Vad ska vi sen tumma på? Det är väl delvis den mentalitet som gör att kriminella gäng får fortsätta härja.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi vet att sånt här förekommer även på annat håll, vi är inte fullt så naiva som du tror.

Äta eller ätas..och då är alla fulknep som fungerar tillåtna!
Det är just det dom inte är, det är därför Intel åtalas, dom åtalas inte för att dom gjort något som är tillåtet.

Jag tror du missförstod mej lite.Det jag menar med att" alla fulknep som fungerar är tillåtna" är inte att jag påstår att det Intel gjort inte är straffbart.
Utan att de medvetet valt att utföra olagliga handlingar o ta bestraffningar av dessa för att de analyserat att ändå tjäna på det.

Jag försvarar inte dessa handlingar och jag tycker heller inte om det Intel gjort.Visst kan man klandra deras uppförande moraliskt men inte affärsmässigt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.