Unga människor föredrar komprimerat ljud

Permalänk
Medlem

Så, för er alla som påstår att ni hör sån otrolig skillnad mellan flac och mp3, här är er chans att bevisa det!

Jag har slängt ihop en torrent (http://thepiratebay.org/torrent/4782309/For_audio_testing_pur...) för er som verkligen vill testa era öron.
Inkluderat är WinABX och färdiga 15sekunders klipp från olika genrer.
Samtliga klipp utom 2st ligger runt 128kbps.
Skolexempel är bra att börja med för er som inte sysslat med ABX tidigare och vill värma upp lite. Jag måste dock erkänna att det inte var speciellt lätt för mig att abx:a den

WinABX är väldigt simpelt, starta programmet, välj wavfil A och wavfil B från någon av katalogerna, sen är det bara att testa sig fram, 12 trials är att rekomendera.

Jag kommer senare att avslöja vilka wavfiler som är original och mp3

Posta gärna era abx loggar också som bevis.

Här är min logg för skolexempel

WinABX v0.42 test report
03/18/2009 23:58:25

A file: C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\abx\skolexempel\My Heartstrings Come Undone (Acoustic)A.wav
B file: C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\abx\skolexempel\My Heartstrings Come Undone (Acoustic)B.wav

Start position 00:00.0, end position 00:15.0
23:58:51 1/1 p=50.0%
Start position 00:05.8, end position 00:15.0
23:59:50 2/2 p=25.0%
00:00:00 3/3 p=12.5%
00:00:10 4/4 p=6.2%
00:00:44 5/5 p=3.1%
Start position 00:08.9, end position 00:15.0
00:01:11 6/6 p=1.6%
00:01:16 7/7 p=0.8%
00:01:24 8/8 p=0.4%
00:02:00 9/9 p=0.2%
00:02:06 10/10 p< 0.1%
00:02:10 11/11 p< 0.1%
00:02:27 12/12 p< 0.1%

dvs den troliga sannolikheten att jag gissar/chansar är mindre än 1%

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Ge ett exempel på en vettig dekoder som kan få 128 kbps att låta bra då. Faktum kvarstår ändå att du komprimerar musiken, dvs att du klipper bort från originalspåret för att det skall få plats mer musik. Det går inte att göra utan att tappa i kvalité. Sedan om det är märkbart eller inte, är ju vad hela den här diskussionen handlar om. Lyssnar man på det stycket i testet som inte hade så mycket aktivitet så är det svårare att känna av men lyssnar man exempelvis på "Breathing in a New Mentality" på Underoaths senaste platta så är det en helt annan skiva.

Encoder.
Finns nog bättre info om det i den här tråden än vad jag kan. Jag rippar som sagt allt mitt till lossless.

Men du kan ju börja med att kolla testet inlägget ovan här, antar att testfilerna är vettiga.

Visst är all mp3-encoding en förlust, och om frågan är huruvida man märker det eller inte så är det väl en självklarhet att man utgår från en bra encoder så att de hörbara skillnaderna inte beror på encodern...

Permalänk
Medlem

testfilerna är av vettig codec vill jag lova

edit: Ingen som vågar testa vad sina öron går för i verkligheten?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
testfilerna är av vettig codec vill jag lova

edit: Ingen som vågar testa vad sina öron går för i verkligheten?

Får medge att det var mycket svårare än jag trodde. Fick rätt i ABX på alla utom två men får säga att jag hade fel angående 128 kbps. Dock så kan jag säga att i vissa fall märkte jag av att det var komprimerad musik. Exempelvis i electronic mappen så var basen i Electronic CityA inte riktig lika djup och cymbalerna var inte riktigt lika högupplösta som i B.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Får medge att det var mycket svårare än jag trodde. Fick rätt i ABX på alla utom två men får säga att jag hade fel angående 128 kbps. Dock så kan jag säga att i vissa fall märkte jag av att det var komprimerad musik. Exempelvis i electronic mappen så var basen i Electronic CityA inte riktig lika djup och cymbalerna var inte riktigt lika högupplösta som i B.

Kul! Äntligen någon som svarar
Funderar nästan på att starta en ny tråd med just ABX då denna lätt hamnar i skymundan.
Vilka två misslyckades du med?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Kul! Äntligen någon som svarar
Funderar nästan på att starta en ny tråd med just ABX då denna lätt hamnar i skymundan.
Vilka två misslyckades du med?

Metal och Ambient. Måste säga att det var ett mycket kul experiment du startade. Nu fick jag rätt på många för jag vet vad jag skall leta efter, men kan säga att det var inte lätt. Ändrade min uppfattning rätt mycket. Man får tacka för mödan. Dock så kommer jag att fortsätta med MP3 VBR eller Flac då jag har tillräckligt med hårddiskplats så för mig är det inte ett problem. Sedan får man alltid tacka placebo till en viss gräns också.

För att sammanfatta så är det inte nödvändigtvis så att 128 kbps låter dåligt men ofta (jag säger ofta för att det var inte alltid lätt ) låter det lite annorlunda så vill man ha närmast urprungskällan är det ju bäst med lossles format. Vill man spara plats så går det bra med mp3 under omständigheterna att man har en bra encoder.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990